onze AX laat voorzichtig merken dat hij zn beste tijd heeft gehad. Hij begint te roesten en pruttelt soms wat tegen. Kortom, tijd voor wat nieuws.
Als we genoeg geld hadden zouden we misschien wel een Xsara of 306 kopen, maar we komen helaas niet om van het geld.
We zijn van plan om een BX te kopen. Mijn oog viel op een BX CHIC, maar ik weet niet precies wat dat voor uitvoering is. Wie kan mij daar meer over vertellen.
Zijn er verder nog modellen die leuk zijn voor de aankoop en die je qua prijs/kwaliteit verhouden het best kan kopen.
Waar moet je verder opletten bij een aanschaf van een BX.
weer een leuk onderwerp voor onze deskundige bram
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Vooral draagarmlagers zijn berucht, dus daar goed opletten. Als de wielen /—\ zo staan, dan weet je dat de draagarmlagers vervangen moeten worden.
Verder kunnen de achterremmen kleven of niet werken. Dit kun je zien door verroeste remschijven.
Kijk ook naar de kleur van de LHM. Deze hoort gifgroen te zijn. Zo niet, dan is de LHM al lang niet vervangen en kunnen er allerhande storingen optreden in het hydraulisch circuit.
Natuurlijk kijken naar wanneer de distributieriem is vervangen.
De ZX is een goed alternatief en ze zijn ook niet zo duur. Ze zijn niet hydraulisch geveerd, maar wat er niet opzit kan ook niet kapot gaan.
Verder is de ZX eigenlijk een grote AX, rijdt net zo lekker.
Let wel op problemen met de koppakking, modderkleur van de koelvloeistof en/of koffiekleur van de motor-olie.
De ZX/BXen met 1.4i motor zijn lekker zuinig, de grotere motoren zijn wat dorstiger maar ook sneller.
ZX1.4i schreef:De ZX is een goed alternatief en ze zijn ook niet zo duur. Ze zijn niet hydraulisch geveerd, maar wat er niet opzit kan ook niet kapot gaan.
Hmm, neem dan een fiets. Kan nog minder kapot gaan
bx chic:
Citroën BX Chic
Uit een persbericht van 9 september 1991:
Het aantrekkelijke actiemodel, de Citroën BX Chic, staat deze maand opnieuw in de showroom, dit in navolging van het succes van de Citroën BX CHic in februari van dit jaar.
Speciale editie september 1991, 700 stuks
Gebaseerd op Citroën BX 16 TZI
Stuurbekrachtiging
Zwart dashboard
Zwarte bekledingsstof “Caspienne”
Stuurwiel van de Citroën BX 16V
Metallic lak (Gris Dolmen)
Achterspoiler van Citroën BX GTI
Bumpers en stootstrips in de kleur van de carrosserie
Bumpers met chroominleg
Badging “Citroën” en “BX” in hetzelfde lettertype als dat van de Citroën XM
HFL 33.600
Ik heb zelf een Chicje uit 1991, een heerlijke auto met fantastische stoelen.
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
er zijn dus niet heel veel chic’s of is dat niet waar? Ga binnenkort even een proefritje maken in een BX chic.
Alhoewel mijn vader stuk of 6 BX’en heeft gehad, weet ik niet meer hoe ze rijden en heb er zelf nog nooit ingereden.
Ze zijn niet hydraulisch geveerd, maar wat er niet opzit kan ook niet kapot gaan.
heb nog nooit groen bloed door mn aderen gehad. Wil dat nu wel eens ervaren. (niet dat ik nog nooit in een auto heb gereden met hydraulische vering)
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Er worden inderdaad niet veel CHIC’s aangeboden. Het is weliswaar een zeer aantrekkelijke uitvoering, maar ik denk dat het belangrijker is dat-ie technisch goed in orde is. Met een 1400 is helemaal niks mis, inderdaad lekker zuinig en ruimschoots vlot genoeg. Ik heb naast mijn Xantia een 93-er 1400 Deauville en ook dat is een uitermate smakelijke BX hoor!
Verder heeft Eric de belangrijkste zaken voor de aankoop van een BX wel zo ongeveer aangeroerd. Check bij een proefrit (uiteraard als je stilstaat, maar wel met draaiende motor) of de auto vlot naar de hoogste stand wil, en tijdens deze exercitie geen LHM verliest. Verder natuurlijk letten op alle andere punten die je bij aanschaf van een willekeurige andere vierwieler (Citroën) ook zou beoordelen.
Succes.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
die ene chic die ik op het oog heeft, heeft 224.785km gereden. Is dat niet een beetje te veel van het goede, of zijn de BX motors bere sterk?
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Die van mij heeft net 110k op de teller, dus daar kan ik je geen antwoord uit ervaring op geven. Er zijn vast BX-rijders die dat wel kunnen.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hangt er van af wat er allemaal al is vervangen…
Een koppeling gaat gemidded 3ton mee. een startmotor 2 ton. een veerbol 60k
dus…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb mn 93’er 1.6 TGI met 280.000 weggedaan omdat er teveel kosten aan kwamen. Onder andere die koppeling. Dus 300.000 moet ook wel kunnen
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
erwt schreef:die ene chic die ik op het oog heeft, heeft 224.785km gereden. Is dat niet een beetje te veel van het goede, of zijn de BX motors bere sterk?
Bij mijn 19TZi zijn de echte kosten pas gekomen bij 400.000 km, dus 224.000 km is bij normaal onderhoud geen enkel probleem.
Kijk ook even naar de kleur van de uitlaatgassen. Zowel bij stationair draaien en na een tijdje ff gas geven (klepsteelrubbers testen) en onder belasting (zuigerveren).
erwt schreef:die ene chic die ik op het oog heeft, heeft 224.785km gereden. Is dat niet een beetje te veel van het goede, of zijn de BX motors bere sterk?
Wat is de vraagprijs als ik vragen mag??
Die van mij was 650 euro en 150000 km op de teller en met een toen verse APK.
Tot nu toe heb ik er bijna 9000 km zonder enig probleem mee gereden…..
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
Beste Erwt,
ik heb het *genoegen* gehad om met een 1.6i Chic enkele weken te mogen rijden, maar was niet bijster enthousiast over het trekvermogen van deze motor. (zie ook het betreffende draadje)
Wel viel mij op (ook dat heb ik geschreven) dat het benzine-gebruik mij behoorlijk MEE viel (op de snelweg 1 op 14).
Dat ik weer ben terug gekeerd naar de (turbo) diesel, heeft natuurlijk te maken met de aantal km’s die je maakt…....zo moest ik vanmiddag *even* heen en weer van Haarlem naar Paterswolde (via Amersfoort, Zwolle, Assen).....en nog een paar kleine ritjes, zodat ik er vandaag weer bijna 600 km kan bijschrijven.
Waarom ik dit vertel is, dat in de Chic exact hetzelfde interieur zit als in mijn turbodiesel ....de onvolprezen heerlijke STOEL(en)...die je naar achteren kunt kantelen (dat noemden ze Hoogte-verstelling ).....en natuurlijk nog steeds (min of meer) het Satelliet-gevoel….rondom je stuur.
Als je een BX koopt, let er dan vooral op of hij dat type interieur heeft. (!)
Vandaag moest ik telkens de ruitewisser aan en uit zetten, de achterruit verwarming enkele keren indrukken…..(omdat ik flinke hoosbuien tegen kwam in Drenthe)....en dat is een Pré....omdat je je handen niet van het stuur hoeft te halen.
Ik doel dus op het bedieningsgemak van de BX….minpuntje is weer dat de radio erg laag zit….maar je kunt niet alles hebben in het leven, nietwaar ?
Mocht je evt besluiten om een TZD (turbo?) te kopen…...dan hoor ik het nog wel, dan kunnen zowel Eric Vertogen als Marten Postma en ondergetekende je nog wat meer adviezen geven.
Eric heeft al een aantal aandachts-punten opgenoemd…...ook heel belangrijk is natuurlijk het evt olieverbruik…..(rookt ie?)....wat je bij de diesels overigens zelden tegenkomt (wel wat olie-lekkage uit keringen)..... 1.6 en 1.9 motoren schijnen nogal eens wat last te hebben van olie-gebruik.
En de 1.4i schijnt inderdaad een vrijwel onverwoestbare motor te zijn….maar die schijn je weer niet met Stuurbekrachtiging te kunnen krijgen.
Als het goed is, staat er bij Knopper in Utrecht nog steeds een 1.6i Chic, kun je evt nog wat inruilen ook.
http://www.autobedrijfknopper.nl
Wat een genoegelijk topic Ik ben zelf de trotse bezitter van een BX Cannes 1.4i uit ‘91. Naast een dynamotje en startmotor heeft die motor me nog nooit in de steek gelaten, snelheid heeft hij zeker wel en benzine doet ie heel zuinig mee. Ik heb nu 214000km op de teller staan, maar nog verder no problems, en als je hem goed onderhoud kan je er lang genoeg mee rijden
Wat is de vraagprijs als ik vragen mag??
de bx moet € 1250,- kosten. Met de inruil van de ax wil ik er ongeveer € 995,- voor betalen.
Ik wil zeker geen diesel, omdat wij gewoon niet veel rijden. Maar of het een BX wordt weet ik niet. Misschien wordt het ook nog wel een Xantia, want die zijn tegenwoordig ook niet heel duur en rijden ook lekker. En .. heel misschien kan ik de CX 25 TRD Turbo 2 van mn pa wel over kopen .. die doet er toch niets mee ..
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/