Of je zet je radio gewoon harder
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
The original sound insulation is less than perfect in the BX. I have used 10 mm foam rubber plates in the floor and roof, 20 mm ones inside the bulkhead wall, simply layered over the existing material. Then, 4 mm asphalted plates went inside the doors and the tailgate. I’ve also used rubber plates on the inside of the dashboard. As a result, the engine sounds very smooth even at high revs, and the stereo just great. The difference of noise level both outside and inside the car is unbelievable.
Geir KORNELIUSSEN
In addition, there are hood soundproofing kits available made of self adhesive foam rubber plates resistant to heat, oil, gas and other aggressive liquids. They are perfect for insulating the doors and tailgate as well. You could also use rockwool (an insulating material used in house building) for the bulkhead wall, the roof and the floor.
Wat denken jullie, is dit veel werk?
- Kofferbak zal wel meevallen.
- Achterruitjes (bij een GTI dicht) moet ook wel makkelijk lukken.
- Deuren?? Zeker met alle elektrische meuk ...
- Hemelbekleding lijkt mij erg ingewikkeld, is dit nodig?
- Schutbord. Is dat makkelijk, en niet gevaarlijk ivm hitte etc…??
- Onder de vloer. Is dat nodig? Een GTI heeft al isolatie op de grond heb ik vanavond gecontroleerd.
easternnl schreef:The original sound insulation is less than perfect in the BX. I have used 10 mm foam rubber plates in the floor and roof, 20 mm ones inside the bulkhead wall, simply layered over the existing material. Then, 4 mm asphalted plates went inside the doors and the tailgate. I’ve also used rubber plates on the inside of the dashboard. As a result, the engine sounds very smooth even at high revs, and the stereo just great. The difference of noise level both outside and inside the car is unbelievable.
Geir KORNELIUSSEN
In addition, there are hood soundproofing kits available made of self adhesive foam rubber plates resistant to heat, oil, gas and other aggressive liquids. They are perfect for insulating the doors and tailgate as well. You could also use rockwool (an insulating material used in house building) for the bulkhead wall, the roof and the floor.
Wat denken jullie, is dit veel werk?
- Kofferbak zal wel meevallen.
- Achterruitjes (bij een GTI dicht) moet ook wel makkelijk lukken.
- Deuren?? Zeker met alle elektrische meuk ...
- Hemelbekleding lijkt mij erg ingewikkeld, is dit nodig?
- Schutbord. Is dat makkelijk, en niet gevaarlijk ivm hitte etc…??
- Onder de vloer. Is dat nodig? Een GTI heeft al isolatie op de grond heb ik vanavond gecontroleerd.
Hemelbekleding bij een berline? Dat is _enorm_ _veel_ werk!
Als je ooit de dakbekleding van een BX berline in 1 stuk eraf hebt geprobeerd te halen weet je hoeveel werk. Dat is een soort “mission impossible”.
Als je “luxe” hemelbekleding hebt dan is die overigens al vrij goed dempend. De basis of TGx stijl bekleding dempt minder.
En voor de rest moet de gehele auto moet totaal leeg zijn om te kunnen beginnen.
Gooi gewoon als begin eens een (rest)rolletje ondertapijt in de achterbak of op de achterbank en probeer zo uit waar je het meeste winst kunt boeken.
De latere BX-en (type 3) zijn heel veel beter gedempt dan de eerderen; misschien is het voorstel gebaseerd op een kale BX of eentje van een oudere serie. Schutbordisolatie en isolatie achter het dashboard zijn bij mijn 1994er 19TGD break prima in orde.
Wat eerder geopperd werd, je kunt overigens maar beter geen glasvezel in het interieur verwerken, dan houden je luchtwegen het wat langer uit. Glasvezel verkruimelt als je erop loopt of zit (tussen achterbank en koets) en dat geeft veel en best gemeen stof. Moet ook niet in je stereo komen bijv.
Ich bin ein Breaker
Ben gister even bezig geweest om de bix wat stiller te krijgen.
- Alles schroefjes aangedraaid
- alle losse zooi eruit
- extra bodempje in de kofferbak gelegd om te kijken of dat scheelt
- kleed onder de achterbank gelegd om te kijken of dat scheelt
- Dat vreselijke gekraak van het plastic wat om je stuurkolom zit verholpen met secondenlijm
- paar kleine dingetjes die ooit vast zaten met lijm weer vastgelijmd.
- hoofdsteunen achter eruit gehaald
- windschermen verwijderd
resultaat:
veeeeeeeeel stiller in de auto (alhoewel er nog een kleine rammel van het onderstel waarneembaar is zucht)
alleen
nu hoor ik de achterbank rammelen!
Het rechtopstaande gedeelte van de achterbank heeft wat speling in het midden ongeveer waar de middenarmsteun achter zit.
Is dit op de een of andere manier te verhelpen??
en mijn hoedenplank rammelt alle kanten op. Heb er nu wat knuffels opgelegd zodat ie niet meer zo veel kan rammelen maar dat is ook geen oplossing.
en mijn passagiersdeur zit niet goed in het slot, deze staat naar mijn idee wat teveel naar buiten toe. Alleen heb je daar een steeksleutel 16 voor nodig. En raad eens wat ik NIET had liggen….
die moet ik dus ook nog een keer verstellen.
bestuurdersdeur zit prima en valt ook beter in het slot dan de andere kant.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Ben gister even bezig geweest om de bix wat stiller te krijgen.
- Alles schroefjes aangedraaid
- alle losse zooi eruit
- extra bodempje in de kofferbak gelegd om te kijken of dat scheelt
- kleed onder de achterbank gelegd om te kijken of dat scheelt
- Dat vreselijke gekraak van het plastic wat om je stuurkolom zit verholpen met secondenlijm
- paar kleine dingetjes die ooit vast zaten met lijm weer vastgelijmd.
- hoofdsteunen achter eruit gehaald
- windschermen verwijderd
Goed om te horen… ik denk dat je een heleboel BX-rijders weer aan het werk zet met dit mooie weer
maar welke oplossing haalde je het meeste geluid eruit??
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:metro2005 schreef:Ben gister even bezig geweest om de bix wat stiller te krijgen.
- Alles schroefjes aangedraaid
- alle losse zooi eruit
- extra bodempje in de kofferbak gelegd om te kijken of dat scheelt
- kleed onder de achterbank gelegd om te kijken of dat scheelt
- Dat vreselijke gekraak van het plastic wat om je stuurkolom zit verholpen met secondenlijm
- paar kleine dingetjes die ooit vast zaten met lijm weer vastgelijmd.
- hoofdsteunen achter eruit gehaald
- windschermen verwijderdGoed om te horen… ik denk dat je een heleboel BX-rijders weer aan het werk zet met dit mooie weer
maar welke oplossing haalde je het meeste geluid eruit??
Hmm, dat plastic geval om je stuurkolom was best een grote herrieschopper. bodempje in de kofferruimte scheelt ook een heleboel!
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Bij mij is de instrumenten koepel de grootste lawaai maker. Heeft iemand hier nog tips voor om dit te doen verminderen. Vaster draaien heeft geen zin, geloof me dit kan niet meer… wink
Verder is het meest bij mij effectief de radio harder zetten. Helaas horenkraakjes nu eenmaal bij een bx. Er zit niks normaal vastgesschroeft maar alles zit vastgeklikt wat natuurlijk wringt als de P***t. Verder is alles gemaakt van het meest ellendige plastic wat je kan krijgen en voila…Valt eigenlijk best mee dat gekraak D
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
extra bodempje in de kofferbak gelegd om te kijken of dat scheelt
hoe doe je dit precies?
kleed ofzo?
of waar denk je dan aan?
arjan_verkade schreef:extra bodempje in de kofferbak gelegd om te kijken of dat scheelt
hoe doe je dit precies?
kleed ofzo?
of waar denk je dan aan?
Er ligt nu idd gewoon een extra kleed overheen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
En scheelt het :
mvbbx schreef:En scheelt het :
zeker weten, gister even de snelweg opgedoken (km of 80) en wat me opviel was vooral dat ik een stuk minder geluid van de uitlaat hoorde. Tevens was het heerlijk dat ik het plastic omhulsel van het stuurhuis niet meer bij elke dwarsrichel hoor kraken!
Dat zijn dus tot nu toe mijn 2e grootste veranderingen qua geluid:
- kofferbakbekleding
- plastic huis om stuurhuis vastlijmen.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:
- plastic huis om stuurhuis vastlijmen.
Was er wat afgebroken dan?
Ich bin ein Breaker
Okee iets om te proberen dus, al ga ik geen panelen aan elkaar lijmen. Het gekraak van de instrumentenkoepel heb ik grotendeels verholpen door de moeren MINDER vast te draaien en stukjes schuim tussen de contactpunten met het dashboard. Je blijft bezig in zo’n bx
Het stuurplastic vastlijmen lijkt me helemaal niet praktisch, als ik bedenk hoe vaak ik die ellendige schroefjes al wel los heb gedraaid…
mvbbx schreef:Okee iets om te proberen dus, al ga ik geen panelen aan elkaar lijmen. Het gekraak van de instrumentenkoepel heb ik grotendeels verholpen door de moeren MINDER vast te draaien en stukjes schuim tussen de contactpunten met het dashboard. Je blijft bezig in zo’n bx
Van origine liggen er rubber ringen tussen het instrumentenblok en de dash (of onder de moer, whatever); maar hoe “vaak” ik die al op de juiste plek heb aangetroffen ....
Voor de stuurkolom zou ik zelf denken aan een stukje zeer dunne stof, vlieseline oid, om tussen de krakende delen op te nemen.
Wat soms ook helpt tegen kraken is de boel eens goed stofvrij maken, zodat de contactvlakken tussen de delen weer lijken op het ontwerp.
Ich bin ein Breaker