De BX reed afgelopen weken weer erg stug. Enkele keren is de rijhoogte opnieuw afgesteld. Steeds na ongeveer een week was de wagenhoogte weer niet goed ( te hoog). Ook reageerde de hoogteregelaar bijna niet wanneer de voorkant werd belast. Correcties werden niet meer verwerkt.
Hoogteregelaar is ook al enkele keren schoongemaakt.
Daarom heb ik het afgelopen weekend de voorste hoogteregelaar maar vervangen. ( Ook met een BX 14 heb je toch niet al te veel ruimte hoor )
De rijhoogte moet wel nog opnieuw worden afgesteld al staat de regelaar op dit moment best al wel aardig. Ook stangenstelsel schoongemaakt.
Nieuwe regelaar voert correcties veel sneller uit en voorvering lijkt weer een stuk soepeler te werken.
Tot zo ver .....................
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Jammer dat ‘t dus toch nog niet helemaal was opgelost…
Nog even over die ‘voeten van de vloer’. Ik heb inderdaad ook bij meerdere BXen gezien dat ze vanzelf de wielen wat intrekken als je ‘m in z’n laagste stand zet met de auto vierkant op bokken (dus bij alleen voorwielen of alleen achterwielen weet ik ‘t niet!)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Quo schreef:De BX reed afgelopen weken weer erg stug. Enkele keren is de rijhoogte opnieuw afgesteld. Steeds na ongeveer een week was de wagenhoogte weer niet goed ( te hoog). Ook reageerde de hoogteregelaar bijna niet wanneer de voorkant werd belast. Correcties werden niet meer verwerkt.
Hoogteregelaar is ook al enkele keren schoongemaakt.Daarom heb ik het afgelopen weekend de voorste hoogteregelaar maar vervangen. ( Ook met een BX 14 heb je toch niet al te veel ruimte hoor )
De rijhoogte moet wel nog opnieuw worden afgesteld al staat de regelaar op dit moment best al wel aardig. Ook stangenstelsel schoongemaakt.
Nieuwe regelaar voert correcties veel sneller uit en voorvering lijkt weer een stuk soepeler te werken.Tot zo ver .....................
Typisch hoogteregelaarsyndroompje. Heb ik ook gehad.
Voorkant bleef te hoog staan waardoor deze maar een kleine reserve had om uit te veren.
Ik heb zo’n gevoel dat het nu bij jou wel goed blijft.
Suc6
grR
Helaas blijft de BX stug veren. Afgelopen zaterdag is, bij de garage, de wagenhoogte gecontroleerd (en zonodig bijgesteld).
Conclusie van de garage is dat veerbollen, hoogteregelaar, veerpoten nog goed zijn en de wagenhoogte staat correct afgesteld.
Waarom blijft de BX dan zo slecht veren ?
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Hoe veert ie nu dan?
Probeer nog eens te omschrijven.
Vering is erg stug/hard. Leek het probleem eerst vooral in de voorvering te zitten, nu lijkt het alsof de achtervering ook vrolijk meedoet in het verhaal.
Enkele opvallende dingen zijn:
Erg veel (kleine) oneffenheden worden hard doorgegeven, vooral dwarsrichels heel duidelijk.
BX rijdt niet soepel over verkeersdrempels heen. Vooral bij het passeren van die “kleine” drempels lijkt de auto te gaan stuiteren.
Auto helt daadwerkelijk een stuk minder in de bochten dan wat normaal is.
Ik heb het idee dat het sturen ook zwaarder gaat dan wat gebruikelijk is. (Ik heb geen stuurbekrachtiging en de bandenspanning is goed). Weet niet ofdat dit iets met elkaar te maken heeft ?
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Tja, als jouw garage zegt dat de bollen goed zijn evenals de veerpoten en hoogteregelaars en er van uitgaande dat dit ook zo is!! dan heb ik ook geen idee meer wat het dan zou kunnen zijn.
Als jij zegt dat de achtervering nu ook al harder lijkt te worden verdenkt ik alleen de bollen, maar ja, die zijn goed op druk zeg je….
Als je de auto op rijhoogte hebt staan en je beweegt voorzichtig op en neer met je handen aan de bumper is deze dan soepel zo rond de middenstand of voel je dan ook al veel weerstand.
Mijn Xm is veel zwaarder maar ik kan met mijn duim en wijsvinger de neus zo enkele centimeters naar beneden drukken en weer terug laten komen.
Heb je een trekhaak?
Zo ja, als je hier op gaat staan en je weegt rond de 80 kilo zou je achterkant tot op de aanslag moeten kunnen worden ingedrukt.
Kan dit niet dan zijn de bollen plat!
Staan je achterwielen er recht onder in de hoogste stand (unlike BMW)?
grR
Hoe staat het met de wagenhoogte? Is die niet te hoog of te laag waardoor je BX sowieso stugger wordt.
Eric Vertogen schreef:Hoe staat het met de wagenhoogte? Is die niet te hoog of te laag waardoor je BX sowieso stugger wordt.
Wagenhoogte is afgelopen zaterdag gecontroleerd bij de garage.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
hoe hoog is het vanaf de grond tot aan het spat bord??
Ik heb / had dezelfde problemen…
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Quo schreef:Eric Vertogen schreef:Hoe staat het met de wagenhoogte? Is die niet te hoog of te laag waardoor je BX sowieso stugger wordt.
Wagenhoogte is afgelopen zaterdag gecontroleerd bij de garage.
Ja, en de rest van mijn betoog?
Ries schreef:Tja, als jouw garage zegt dat de bollen goed zijn evenals de veerpoten en hoogteregelaars en er van uitgaande dat dit ook zo is!! dan heb ik ook geen idee meer wat het dan zou kunnen zijn.
Als jij zegt dat de achtervering nu ook al harder lijkt te worden verdenkt ik alleen de bollen, maar ja, die zijn goed op druk zeg je….Als je de auto op rijhoogte hebt staan en je beweegt voorzichtig op en neer met je handen aan de bumper is deze dan soepel zo rond de middenstand of voel je dan ook al veel weerstand.
Mijn Xm is veel zwaarder maar ik kan met mijn duim en wijsvinger de neus zo enkele centimeters naar beneden drukken en weer terug laten komen.
Heb je een trekhaak?
Zo ja, als je hier op gaat staan en je weegt rond de 80 kilo zou je achterkant tot op de aanslag moeten kunnen worden ingedrukt.
Kan dit niet dan zijn de bollen plat!
Staan je achterwielen er recht onder in de hoogste stand (unlike BMW)?grR
Wanneer de auto op rijhoogte staat kan ik de voorkant van de auto soepel en zonder veel moeite op en neer bewegen. Ik voel ook geen duidelijke weerstand of zoiets.
Ja, ik heb een trekhaak ( heeft niet bijna elke BX een trekhaak )
Wanneer ik op de trekhaak ga staan ( ik weeg > 80 kg ) dan zakt de auto duidelijk een stuk door zijn hoeven heen. Of de aanslag daadwerkelijk wordt gehaald durf ik nu niet te zeggen.
Rechter achterwiel staat zeker goed recht onder de auto. Linker achterwiel lijkt iets scheef te staan. Al is het niet veel. Afgelopen zaterdag heeft de garage ook naar de achterdraagarmlagers gekeken. Conclusie was dat er zeker geen speling op de lagers zit (zowel rechts als links). Ook hoor ik bij het instappen nog geen rare “klonk” geluiden van uit de lagers. Geluid herken ik wel aangezien ik dit met mijn vorige BX heb gehad.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Superdave schreef:hoe hoog is het vanaf de grond tot aan het spat bord??
Ik heb / had dezelfde problemen…
De hoogte weet ik nu niet. Ik wil best even morgen of overmorgen voor je meten hoor. Maar tot welk punt van het spatbord meet jij de hoogte op vanaf de grond ?
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Waarom de voorkant dan stug lijkt is dan vreemd als dit soepel gaat.
Als je achterwiel scheef staat is je draagarmlager naar zijn grootje en moet je eveneens naar een andere garage!!!!
Een blind paard ziet dit nog.
Ik heb eens mijn achterbollen laten vullen met versleten lagers (wielen stonden nauwelijks scheef!!) evenens bx…
Het resultaat van het vullen was niet te merken..
Klonk geluiden hoeven er niet altijd te zijn.
Wielen scheef, ook een beetje, is versleten en niet gek op deze leeftijd.
Lagers zijn eenvoudig te vervangen, zelfs op een krik.
grR
Ries schreef:Waarom de voorkant dan stug lijkt is dan vreemd als dit soepel gaat.
Als je achterwiel scheef staat is je draagarmlager naar zijn grootje en moet je eveneens naar een andere garage!!!!
Een blind paard ziet dit nog.Ik heb eens mijn achterbollen laten vullen met versleten lagers (wielen stonden nauwelijks scheef!!) evenens bx…
Het resultaat van het vullen was niet te merken..
Klonk geluiden hoeven er niet altijd te zijn.
Wielen scheef, ook een beetje, is versleten en niet gek op deze leeftijd.Lagers zijn eenvoudig te vervangen, zelfs op een krik.
grR
Kan me aansluiten bij het relaas van Ries…..alleen v.w.b. dat *eenvoudig* vervangen van de ADALS ben ik het niet geheel met je eens
Ik adviseer de topicstarter eens naar een echte HP-specialist te gaan, zoals Rene Spaan in Krommenie..of Chyparse in Soesterberg en hen er eens naar laten kijken.
Ik was vorige week bij Rene Spaan met mijn BX en die zette de achteras op poten (wielen dus vrij)...systeem was drukloos en toen ging hij de ADALS controleren !
Heeft jouw garage dat ook zo gedaan ?
Bij mijn BX kon Spaan het rechter achterwiel heen en weer gewegen wat dus duidelijk een versleten ADAL bleek te zijn…..ik merkte op de snelweg een heen en weer wiegende BX en vrij stug van achteren.
A.s. vrijdag komt er een nieuwe ADAL in, dan zal het een stuk beter zijn.