beste forummers,
Bij het rechter voorwiel (passagierskant), is bij mijn bx een retourleiding geknapt. De lhm loopt nu dus tegen het binnenscherm.
Ik wou graag weten of ik dit zelf op kan lossen en hoe ik dit het beste op kan lossen.
voorbaad dank
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Is het gewoon de retourleiding van de veerpoot?
Deze is heel makkelijk te vervangen, en ook tijdelijk te re pareren.
Tijdelijke reparatie gaat goed door er gewoon een slangetje tussen te stoppen, en met een aansteker samen te smelten. (alleen even zoeken naar een stukje slang wat nét iets groter is als de leiding zelf)
En het vervangen is gewoon een kwestie van wiel eraf, leiding aan het eind (waar het 2 leidingen zijn) loshalen, en bij de veerpoot de klem losmaken en daar ook de leiding wegpakken.
Nieuwe eropzetten gaat net zo gemakkelijk, alleen even wat prutsen om het klemmetje er weer goed op te krijgen.
Suc6
Klemmetje is inderdaad een onding. Het kan zijn dat de retourleiding is gesprongen omdat de veerpoot een te grote retourstroom heeft, dan heeft ‘t niet zo veel zin om ‘m te vervangen. Echter, ik zou er ook in eerste instantie vanuit gaan dat de veerpoot nog goed is en ‘t slangetje z’n beste tijd gehad had. Vervangen dus!
Retourbundeltje halen bij de specialist, wiel eraf, stuur de goede kant op zetten (uiteraard staat de auto op bokken o.i.d.) en goed kijken hoe de oude retourbundel zit. Zorg ervoor dat je een nieuw klemmetje hebt, die oude maak je waarschijnlijk kapot met het erop zetten
Een nijptang van boven platslijpen wil wel helpen om zo’n rottig klemmetje de baas te kunnen trouwens.
eindigt het rubberen slangetje aan beide kanten op een metalen slangetje?
Ik heb het in de hoogste stand met het wiel er nog voor even bekeken vanavond.. maar ik vind het maar wat een vreemde puzzel. Mischien dat het helpt als ik het eerst nieuwe haal zodat ik weet vanaf waar het er precies af moet.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:eindigt het rubberen slangetje aan beide kanten op een metalen slangetje?
Ik heb het in de hoogste stand met het wiel er nog voor even bekeken vanavond.. maar ik vind het maar wat een vreemde puzzel. Mischien dat het helpt als ik het eerst nieuwe haal zodat ik weet vanaf waar het er precies af moet.
Er zit op de veerpoot een soort vierkanterig blokje waar omheen een klemmetje zit. Vanaf daar lopen 2 slangen paralel omhoog, net onder de remslang door en dan naar beneden naar die 2 ijzeren pijpjes die aan de onderrand van het binnenscherm zitten.
Soms kun je ze nog een stukje “rekken” door het gebroken gedeelte te verwijderen en ze op de ijzeren pijpjes te drukken.
Let wel op of de LHM niet op de remschijf komt; gebeurt dat wel dan loop je gevaar (scheef / slecht remmen) als je stevig in de remmen moet (dat overkwam mij dus toen m’n octopus knapte…)
Ich bin ein Breaker
Kan ik zoiets gewoon bij een automaterialen zaak halen als brezan ... of doe ik er beter aan om het onderdeel bij een citroen specialist te halen?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de brezan LHM bestendige slang verkoopt wel.
Koop dan een meter en doe beide kanten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Als de brezan LHM bestendige slang verkoopt wel.
Koop dan een meter en doe beide kanten!
Het is aan elkaar gevulcaniseerde rommel, dus dat gaat niet werken omdat ze meestal op het blokje afknappen.
Gewoon een nieuwe bij de dealer bestellen (of bijv. IDDS technique). Kost niet veel.
Ik heb het gehaald bij de lokale citroen specialist hier in het dorp.
Maar ik heb inmiddels 2 bevestigings klemmen verkloot .... de nieuwe die ik er bij heb gekocht en de oude die er nog om zat (deze kreeg ik er heel mooi af)
Het probleem is dus dat ik de klem er niet om krijg zonder hem te verbuigen.
Tips?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:Ik heb het gehaald bij de lokale citroen specialist hier in het dorp.
Maar ik heb inmiddels 2 bevestigings klemmen verkloot .... de nieuwe die ik er bij heb gekocht en de oude die er nog om zat (deze kreeg ik er heel mooi af)
Het probleem is dus dat ik de klem er niet om krijg zonder hem te verbuigen.
Tips?
Bij Citoen hebben ze daar geloof ik een speciale tang voor. Een nijptang schijnt het ook wel aardig te doen. Ik heb ze ook al eens vastgezet met een paar tie-raps of met een slangklem. Dan knip ik dat vierkante plaajte van die metalen band af en daarover heen die slangklem.
zo’n klem kost ook gewoon even 5 euro
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Het is gelukt met een waterpomp tang, in eerst instantie boog de klem wel wat maar dit heb ik later met een andere tang weer goed kunnen krijgen.
Bedankt allemaal
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop