...en met de trein terug
Gisteren gingen we een stukje rijden. We waren van plan om eens in Oostenrijk te gaan kijken en onderweg even in Luxemburg City te gaan neuzen. Plotseling, in Luxemburg, ging er ineens een rode lamp branden en het linker display gaf aan dat ik dringend m’n vloeistoffen moest checken, afgewisseld met de vermelding dat de hydrauliek te laag was. Motorkap open en inderdaad, het vlottertje was bijna helemaal onzichtbaar geworden. Even een halve liter LHM erbij maar dat hielp niet. Pas toen ik de auto achteruit reed om weer weg te kunnen rijden werd me een vochtige plek op de grond gewaar. Op de plek waar juist de motor bovenhing. Inderdaad, het ZEEK eronderuit. Maar heel snel een Citroën-dealer zoeken…
Ik kan je verzekeren: zonder LHM stuurt een XM als een tientonner en vering is ook heel ver te zoeken. Bij de dealer aangekomen werd al snel duidelijk wat het probleem was: een foutief gemonteerde hydrauliekslang had jarenlang de tijd gehad om op z’n gamak langs een metalen steun voor de radiator aan te schuren. En dan komt er een dag dat de slang door is. De monteur wist me te vertellen dat het niet zo’n werk zou zijn - ongeveer anderhalf uurtje - en dan zou het wel weer gaan. Maar ja: het is een onderdeel wat normaliter niet stuk gaat. En juist DAT hebben ze niet op voorraad, ook niet in vestigingen in de omtrek (lees: totaan Thionville (F) en Arlon (B).) Dat wordt een probleem. Een verkoper wilde me best een C1 meegeven (of een C2 of C3). Er waren er bij die vestiging een 80 stuks die in de verhuur zitten, dus dat moest geen probleem zijn. Toch wel. Alles verhuurd. Godverdegodver. Een C4 of C5 hadden ze nog wel, maar daar zou dan een tamelijk hoge prijs per dag op staan.
Restte ons niets anders dan met de trein terug naar Turnhout te reizen. Gelukkig was, misschien mede doordat we met ons zoontje Frodo van 2 jaar onderweg waren, er iemand bereid om ons naar het station te brengen. Donderdag zou het stuk wel binnen zijn en de auto gemaakt, zodat ik ‘m vrijdag kan gaan ophalen. Weer met de trein dus.
Ik heb even een fotootje gemaakt waarop de bewuste slang.
Is dat iemand hier al eens overkomen?
Re: Met de XM naar Luxemburg…
Welk slangetje? Er zijn er zoveel zichtbaar. Zijn wel vriendelijke mensen bij de dealer. Toch vraag ik me af of ze niet ff een noodreparatie hadden kunnen toepassen met wat koppelstukjes en universel slang.
PS: als het net dat rubber stuk hogedrukslang is (herkenbaar omdat die overgaat in metalen leiding) dan is reparatie met koppelstukjes zinloos. Dan is vervanging idd de enige optie. Ook een heel prijzig stukje trouwens en geen wonder dat ze dat niet meer op voorraad houden. Een reisgenoot stond eens met pech bij die dealer in lux. en zij vertelden dat door de welvaart in lux auto’s van ouder dan 7 jaar vrijwel niet meer bij de dealer binnenkomen, dus houden ze er ook geen onderdelen voor op voorraad.
Die hogedrukslang ja. Die loopt in een bocht juist tegen de metalen steun van die extra radiator (oliekoeler?) aan.
Prijzig? Ja inderdaad. Kost 180 pleuro. en dan heb ik geluk dat ‘t de korte slang is; de lange versie zou er 600 moeten kosten. Maar daar heb ik geen nieuwe auto voor, dus vervangen is een normale keuze. En een XM is toch tot 2001 gemaakt dacht ik? Dan is-ie nog geen 7 jaar. Maar afgezien daarvan was het onderdeel ook in België en Frankrijk niet voorradig.
Daffodil31LE schreef:Die hogedrukslang ja. Die loopt in een bocht juist tegen de metalen steun van die extra radiator (oliekoeler?) aan.
Prijzig? Ja inderdaad. Kost 180 pleuro. en dan heb ik geluk dat ‘t de korte slang is; de lange versie zou er 600 moeten kosten. Maar daar heb ik geen nieuwe auto voor, dus vervangen is een normale keuze. En een XM is toch tot 2001 gemaakt dacht ik? Dan is-ie nog geen 7 jaar. Maar afgezien daarvan was het onderdeel ook in België en Frankrijk niet voorradig.
Ze zijn bij de XM ook overgegaan op HD pompen met 2 uitgangen (debietverdeler vervalt) waarbij deze HD slang (die comminiceert tussen hd regelaar en debietverdeler) kwam te vervallen. Maar goed: ze kunnen het dus best bestellen, maar ze hebben het idd niet meer op voorraad. Normaal gaan deze slangen ook niet kapot.
Die extra koeler is de condensor voor de airco.
Da’s vreemd. Ik heb geen airco…
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Die koeler is voor de automaatbak…..
Gr Martijn
Dat lijkt me geloofwaardiger. Thanks Martijn, weer wat geleerd.
Daffodil31LE schreef:Da’s vreemd. Ik heb geen airco…
Verhip….
Nu zit ik nog eens te kijken. Normaal zit een condensor tbv de airco voor de radiateur. Bij jou zit ie erachter. Mijn aanname klopt dus niet!
Het zou dus idd een oliekoeler kunnen zijn. Die zijn voor zover ik weet beslist niet standaard gemonteerd. Een niet orignele (en zorvuldige installatie) van zo’n extra oliekoeler kan wellicht wel verklaren waarom die slang kon gaan schuren. Let erop dat de slang zodanig wordt opgehangen dat ie niet meer gaat schuren.
€180 voor een stukje slang?!!! Hebben ze geen sloperij in luxemburg of omgeving? Volgens mij trek je zo’n slangetje daar voor een borrel en een sigaar wel weg.
Animal triste post coitum
Serge schreef:€180 voor een stukje slang?!!! Hebben ze geen sloperij in luxemburg of omgeving? Volgens mij trek je zo’n slangetje daar voor een borrel en een sigaar wel weg.
Dan zou ik er ten eerste moeten geraken. En dat gaat niet met een dame die op haar buik ligt en stuurt als een tientonner. Bovendien is het de vraag of ik dat ding er met mijn handicap (rechterduim gereconstrueerd na verplettering) er nog wel uit een sloper zou krijgen. Plus de vraag of een verse slang van het meestgebruikte onderdeel van de auto (de vering en zo) niet bedrijfszekerder is -mits goede montage - dan een oude slang waarvan je niet weet of-ie nog wel goed is…
Daffodil31LE schreef:Serge schreef:€180 voor een stukje slang?!!! Hebben ze geen sloperij in luxemburg of omgeving? Volgens mij trek je zo’n slangetje daar voor een borrel en een sigaar wel weg.
Dan zou ik er ten eerste moeten geraken.
Idd, dat kun je vergeten in Lux. Die lui daar doen niet (of nauwelijks) aan sloperijen. Auto’s gaan of voor de xport als ze te oud zijn (zeg maar ouder dan 5 jaar) of ze worden geplet.
Typische situatie van: “met het mes op de keel” of ” Overgeleverd aan de goden”.
Die slangen gaan normaal zelden stuk, tenzij in dit soort gevallen (heb het ook eens bij de hand gehad maar merkte het toen op, de avond voordat ik naar Boedapest zou vertrekken ops: ). In NL kon ik er 1 meenemen voor 25 EUR, compleet met debietverdeler, drukregelaar en accubol.
Dat bedoel ik dus. De dichtsbijzijnde sloperij die ik daar weet, zit in de buurt van Thionville. En da’s niet echt haalbaar om zonder LHM te geraken…
Kreeg gisteren om 08.30 een telefoontje uit Luxemburg, dat het onderdeel was binnengekomen en m’n dame om 18.00 uur klaar zou zijn. Mooi, dan maar de trein op. Gelukkig had ik het Luxemburgse treinkaartje goed bewaard, want dat was een retourbiljet. Weliswaar voor twee personen, maar daar kun je ook in je eentje op rijden. Moet tocg gezegd worden dat ne B/L spoorwegen een stuk goedkoper zijn dan de NL’se: Retour Luxemburg-Turnhout voor twee personen, te gebruiken binnen twee maanden: 50 euro.
Enfin; net voorbij Arlon krijg ik een telefoontje van de garage: De dame staat klaar en de prijs valt mee. In Luxemburg de bus genomen en me gemeld. 390 euro voor die slang, LHM en arbeidsloon. Ze veert weer als vanouds en stuurt bovendien weer normaal.
Thuisgekomen de meegebrachte drank en sigaretten uitgeladen toen ik achter mijn stoel een verrassing aantrof: Schijnbaar startte de dame een beetje moeilijker dan verwacht en had men een booster gebruikt. Die had men echter achter in de auto laten staan…
Waarom hebben ze de slang niet doorgesneden, er een metalen buisje in gewurmd en 2 slangenklemmen er op ? Of is ook dit niet sterk genoeg om de druk te weerstaan ?
Maar ik ben in ieder geval blij voor je dat je XM weer rijdt !
Schijt aan originaliteit.