1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Diesel reinigings additief voor FAP ( Eolys )
c5willem
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 16 april 2006 10:01 PM

Ik kreeg vandaag de melding dat het niveau laag is?
Ga naar uw service dealer en laat het bijvullen.
Erg handig op 1e paasdag.
Heeft iemand hier ervaring mee?

c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.

mazda mx5 1.8 16v

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 17 april 2006 01:12 AM
  [ # 1 ]

Re: diesel reinigings additief

c5willem schreef:

Ik kreeg vandaag de melding dat het niveau laag is?
Ga naar uw service dealer en laat het bijvullen.
Erg handig op 1e paasdag.
Heeft iemand hier ervaring mee?


vraag het aan, of een PB naar EVILTWIN,die weet hoe het moet!! anders oldenhage mss??

Profiel  
 
c5willem
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 18 april 2006 02:41 PM
  [ # 2 ]

Vandaag naar de dealer geweest,
1e reactie het roetfilter moet vernieuwd worden Surprisedops:
zit er net 30kkm onder dus dat is wel erg vlug
Oke dan gaan we de vloeistof vullen, ik moet rekening houden dat het
een aantal uurtjes kan duren?
De auto moet op de brug om te kunnen vullen.
Diesel met roetfilter kan dus erg prijzig worden Crying or Very sad

c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.

mazda mx5 1.8 16v

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 18 april 2006 03:11 PM
  [ # 3 ]

Nog even recapituleren:

Arrow Het FaP raakt iedere 500km vol met roetdeeltjes, een standaard verbrandingscylcus met hoge temperatuur brandt het dan schoon (regeneratie) Eolys wordt vanuit een apart tankje bij iedere tankbeurt in de brandstof tank gepompt, het verbrandt in de motor gedeeltelijk, maar belangrijker, het komt ook in de roetdeeltjes terecht, zodat deze tijdens regeneratie makkelijker verbranden.

Arrow De auto geeft een waarschuwing minimum peil Diesel Dope Dit geeft aan dat je Eolys op is. Ik heb dit zelf vervangen/bijgevuld. Een setje van de dealer met 5L kost ~70EUR. Incluseif een setje slangen en een opvangflacon, maar je moet wel vanonder de auto bij het Eolys tankje kunnen. Daarna moet de BSI gereset worden (anders blijft de dope-melding) en verteld worden hoeveeel Eolys er bij is gegaan.

Arrow Bij auto’s van voor medio 2002 is dit iedere 80.000-100.000km. Daarna is de levensduur ~120.000km. Het zou standaard bij de 80.000km beurt uitgevoerd moeten worden. Bij deze standaard procedure hoort ook het vervangen van het FaP. Die 30dkm kan ik dus niet plaatsen, heeft je auto sinds nieuw pas 30.000 gelopen Confused:

Arrow Maar de procedure die de dealer roetfilter vernieuwen noemt hoeft niet per se het vervangen van het roetfilter in te houden. De procedure die M&M heeft laten uitvoeren is een speciale regeneratie. Deze is bedoelt om aangekoekt roet en as deeltjes er uit te krijgen, die na de normale regeneratie blijven hangen. Volgens de 607 documentatie is het ook mogelijk een FaP schoon te maken met een hogedukspuit Shocked

Arrow het FaP zelf is een tussenstuk in de utilaatpijp (dikke bak tussen pre-katalysator en post-katalysator, met pijpen eraan voor de druk sensoren.

c5willem schreef:

Vandaag naar de dealer geweest,
1e reactie het roetfilter moet vernieuwd worden Surprisedops:
zit er net 30kkm onder dus dat is wel erg vlug
Oke dan gaan we de vloeistof vullen, ik moet rekening houden dat het
een aantal uurtjes kan duren?
De auto moet op de brug om te kunnen vullen.
Diesel met roetfilter kan dus erg prijzig worden Crying or Very sad

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Harm van Beek
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005

- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Gepost: 18 april 2006 03:22 PM
  [ # 4 ]

Mag je in die HDi-motoren met dat Elysees-spul een flesje Wynn’s brandstofsysteemreiniger “pleuren”?

Wil mijn moteur weer een beetje op adem hebben, want zij haalde “maar” 180….

Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 18 april 2006 04:35 PM
  [ # 5 ]

Het toevoegen van dit soort additieven wordt door vrijwel iedereen afgeraden (brandstof leveranciers, autofabrikanten, wegenwacht etc.) niet alleen voor Common-rail Diesels en niet specifiek in combinatie met Eolys.

Harm van Beek schreef:

Mag je in die HDi-motoren met dat Elysees-spul een flesje Wynn’s brandstofsysteemreiniger “pleuren”?

Wil mijn moteur weer een beetje op adem hebben, want zij haalde “maar” 180….

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Harm van Beek
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005

- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Gepost: 18 april 2006 04:39 PM
  [ # 6 ]

Aha, ok. Bedankt!

Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011

Profiel  
 
Frank65
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 09-12-2005

- C3 e-HDI
- C5 C5 2.0i Comfort Sedan automaat LPG
Gepost: 18 april 2006 05:32 PM
  [ # 7 ]

Iemand ervaring met de toevoeging en of producten van XADO ??
Zowel voor in de brandstof als (ander tubbetje) voor de motorolie.

Ik heb het er destijds de eerste week ingedaan en weet dus niet hoe de motor ervoor klonk/liep.

Mannen blijven kinderen alleen het speelgoed wordt steeds duurder.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 18 april 2006 07:42 PM
  [ # 8 ]

Jammer dat door de titel dit draadje nu alleen nog maar over rommel gaat. Rolling Eyes

We hadden het hier dus over Eolys, het additief dat de 2.2HDi (en inmiddels ook 2.0HDiF 1.6HDiF en 2.7HDiF) nodig hebben om het partikel filter te regenereren.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 18 april 2006 08:24 PM
  [ # 9 ]

Gooi dan gelijk die opmerkingen over xado enzo naar dat andere draadje…

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Harm van Beek
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005

- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Gepost: 18 april 2006 08:45 PM
  [ # 10 ]

Maarre, ik heb geen HDiF, dus…..en ook geen Eolys? of juist wel? Ik snap het niet meer…geloof ik…

Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 18 april 2006 09:12 PM
  [ # 11 ]

Idd, de C5 2.2HDi16v heeft altijd een FaP. En dus een Eolys voorraadje. Om verwarring te voorkomen heb ik het maar even gewijzigd (Terwijl het eigenlijk verwarrend is dat er geen F in de naam zit Rolling Eyes )

Pas met de introductie van de nieuwe generatie is er bij Citroen een F in de naam gekomen om het verschil met de 2.0HDi16v zonder aan te geven. Bij de p607 hadden ze altijd al een F-je in de type code.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
c5willem
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 21 april 2006 02:36 AM
  [ # 12 ]

Vandaag even bij de dealer geweest, bleek dat er een storing was geweest in het contact onder de brandstofdop.
Iedere keer als je je brandstofdop eraf haalt voegt de computer wat
vloeistof toe aan de tank.
computer gereset en alles oke, service van de zaak Laughing
kijk dat vind ik nu weer eens een positief bericht van de citroengarage Wink

c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.

mazda mx5 1.8 16v

Profiel  
 
Harm van Beek
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005

- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Gepost: 21 april 2006 02:43 AM
  [ # 13 ]

Gekke vraag: waarom zou je de tankdop er vaker afhalen?

Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011

Profiel  
 
c5willem
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 21 april 2006 03:10 AM
  [ # 14 ]

ik bedoel dus iedere keer als je gaat tanken Confused

c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.

mazda mx5 1.8 16v

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 26 april 2006 12:39 AM
  [ # 15 ]
robbert schreef:

Dat van die Eolys is me nu wel duidelijk. Nog niet is de vraag of het roetfilter een bepaalde levensduur heeft, of kan ie zolang ie maar elke 500 km wordt schoongebrand levenslang mee ? Zo niet, wat kost dan zo’n nieuw roetfilter ?

Het filter is vrij simpel, het slijt dus niet maar het wordt vervangen ivm het achterblijven van asdeeltjes bij de regeneratie. De ‘uitbrander’ (zoals beschreven door M&M) haalt dat er ook wel uit, voor de p607 werd de mogelijkheid beschreven om het filter met een hogedrukspuit schoon te maken. Ik wacht wel tot de computer teveel drukval registeert.

Sommigen bezitters was een 80dkm beurt gequote van ~500 EUR, da’s dus ~290EUr beurt + ~80 Eolys + ~130EUR voor het FaP. (gokje)

In het uiterste geval is vervangen dus altijd nog een optie.

Tot slot nog een vraagje, is het elke 500 km verbranden van roetdeeltjes en de daarbij vrijkomende hitte ervan de oorzaak dat een 2.2 HDI is voorzien van een wel hele beste (forse) uitlaatpijp ?

Daar zijn i.e.g. de hittschilden voor; ziehier de onderkant van een C6 HDi:

en een C5 HDi:

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook