Ik parkeerde gisteren bij Appie Happie en deed een boodschap. Teruggekomen wil ik starten, tik
nog een keer, tik
Even wachten, nog een keer, vrrrrroem en rijden maar.
Weet iemand wat dat was?
Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Startmotor niet goed “ingespoord”. De tanden van het startmotorrondsel komen dan tegen (i.p.v. tussen) de tanden van de vliegwielstarterkrans. Tikgeluid is het gevolg. Remedie: opnieuw proberen of de auto in de hoogste versnelling zetten en een klein duwtje geven (hierdoor verdraai je het vliegwiel). Of even de slinger door de gril
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of een brakke accu, of een brakke startmotor of een combi van beide.
Startmotor heeft geen kracht om het tandwiel er lekker in te schieten. Komt veel voor bij de GS want het startertje blijft lekker heet onder je spruitstuk!
Als ie afgekoeld is heb je het euvel veel minder.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
bogaard77 schreef:
Komt veel voor bij de GS want het startertje blijft lekker heet onder je spruitstuk!
Als ie afgekoeld is heb je het euvel veel minder.
Komt veel voor bij een GS : Bij nog nooit voorgekomen bij al mijn GSén in al die jaren. Ik denk dat het meer te maken heeft met slijtage of teveel weerstand in het startrelais.
De startmotor ligt wel onder je inlaatspruitstuk maar dat heeft daar geen invloed op omdat het inlaatspruitstuk niet warm word. De hotspot (voorverwarming) wel maar dat is meer lauw dat heet. Wel misschien met opstijgende warmte van de motor .
Het was geen continue tik, slechts 1 tik, wat je ook wel hoort als je een geheel lege accu hebt.
Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
gsa
Of het is dan een versleten startmotor/ startrelais of wat al eerder beschreven is door Driber D.
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Er gaat een dun draadje naar de startmotor en is met een stekkertje verbonden (tenminsten, bij mijn GSA was dit het geval) Als dat stekkertje slecht contact maakt of het draadje is slecht kun je hetzelfde krijgen. Altijd eerst beginnen bij de simpelste oorzaak
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Eerst maar eens doorrijden om te zien of het vaker gebeurt. Ik ken mensen die twee jaar zijn doorgereden met een startmotor die bij warme motor dienst weigerde. Een goed gemikte droge tik op de startmotor terwijl een helper de sleutel omdraait laat hem doorgaans “aanschrikken”. Bij mijn busje kan ik beide nét zelf tegelijk doen:-)
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
bogaard77 schreef:Komt veel voor bij de GS want het startertje blijft lekker heet onder je spruitstuk!
Als ie afgekoeld is heb je het euvel veel minder.
Ik had precies het zelfde probleem, maar hij bleef tijden betrouwbaar. Bij de tweede poging deed hij het altijd weer.
Echter na een paar weekjes stilstand had hij er helemaal geen zin meer in. Een tik met de hamer er op werkte ook niet. Gelukkig had ik nog een gereviceerde startmotor liggen die perfect was.
Tipje, als je hem toch gaat vervangen, pas dan gelijk je bak even aan zodat je de startmotor kan vervangen zonder het spruitstuk + koeltunnels te demonteren.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
patje74 schreef:bogaard77 schreef:Komt veel voor bij de GS want het startertje blijft lekker heet onder je spruitstuk!
Als ie afgekoeld is heb je het euvel veel minder.
Ik had precies het zelfde probleem, maar hij bleef tijden betrouwbaar. Bij de tweede poging deed hij het altijd weer.
Echter na een paar weekjes stilstand had hij er helemaal geen zin meer in. Een tik met de hamer er op werkte ook niet. Gelukkig had ik nog een gereviceerde startmotor liggen die perfect was.Tipje, als je hem toch gaat vervangen, pas dan gelijk je bak even aan zodat je de startmotor kan vervangen zonder het spruitstuk + koeltunnels te demonteren.
Zoiets doe je toch niet he , we houden de boel wel netjes heel en gaan geen stuk uit de bak slaan met een beitel
Je weet dat als je Citroen gaat rijden dat er wel eens wat stuk kan gaan en dan moet je niet zeuren over een beetje sleutelwerk. Trouwens , er moet een kleinere startmotor wezen die er tussendoor past , hoef je alleen maar de dynamo te demonteren. Volgens mij zijn die van het merk Femsa
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Lijkt mij ook. Het op de nette manier vervangen van een startmotor hoort bij de Citroen-inwijdingsrites. doe het eens bij een DS, en wees daarna blij dat je een GS(A) rijdt!
Corrosion sympa!