1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

HULP!! pagina 2
IkKe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 133

Gepost: 26 april 2006 11:48 PM

Hallo, het is weer 8000km geleden dat ik mijn bx turbodiesel de olie heb laten vervangen.
Maar aangezien ik student ben en niet meer echt een budget heb van 85€ voor een simpele oliewissel zou ik het graag zelf doen.
Ik beschik niet over enrom veel gereedschap of een garage maar ik heb wel een goed eoprit en veel basisgereedschap.

Zou iemand me gedetaileerd kunnen vertellen van wat ik moet gaan halen (ook hoeveel Liter ) en hoe ik daarna te werk moet gaan?

Dan zou ik ook graag de koelvloeistof willen verversen maar weet niet exact hoe ik hier tewerk moet gaan dus een paar tips zouden ook goed meegenomen zijn.

alvast bedankt

ik zou niet graag naar een kwikfit of auto5 willen omdat ik dan met brol word opgescheept maar als het niet anders kan ga ik het zo moeten doen.

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 27 april 2006 12:12 AM
  [ # 1 ]

BX turbodiesel is bijna 5 liter olie…MET een nieuw oliefilter ! Cool

Het is al heel wat jaren geleden dat ik het zelf deed bij een BX RD (uit 86)...maar ik zette hem dan in de hoogste stand en voor de zekerheid even een krik vooraan (voor als hij opeens inzakt), nog beter is de auto op 4 bokken…..onderaan de carterpan zit een aftapplug die je eruit draait en dan (uiteraard Smile ) een opvangbak eronder. Wink
(Voor die aftapplug heb je wel een speciale sleutel nodig…weet de maat niet.)

Laten uitlekken en dan meteen het oliefilter er ook af draaien, als dat niet met de hand gaat, schijnt er een hulpmiddeltje te zijn (weet niet wat het was) Surprisedops: ...of met een grote waterpomptang.

Plug weer vastdraaien (haal er een nieuwe koperen ring voor die ertussen zit)....nieuw filter met de hand goed vastdraaien…4,5 liter olie erin en daarna peilen of er nog een klein beetje bij moet.

En vergeet VOORAL je LUCHTFILTER niet te vernieuwen, heel belangrijk !

Als ik een andere BX diesel kocht, kreeg ie altijd meteen een nieuw Brandstoffilter ook.

Koelvloeistof verversen : dat laat ik liever aan een andere ervaringsdeskundige over….roep Marten maar. Smile
Want je moet hem dan ook weer ontluchten…en welke trucjes je daar moet verrichten bij een TZD-turbo…is me niet bekend. Surprisedops:

Profiel  

IkKe
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 27 april 2006 12:45 AM
  [ # 2 ]

Ok uitstekend ik zal dan eens gaan kijken wat voor soort sleutel ik nodig heb voor die plug onderaan los te krijgen.
Die oliefilter en luchtfilterellement moet ik zeker halen bij een citroën dealer veronderstel ik?

welke olie zou ik best gebruiken? (ik weet dat mijn garage agip gebruikt)

al bedankt met je antwoorden Very Happy

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 27 april 2006 12:51 AM
  [ # 3 ]
IkKe schreef:

Die oliefilter en luchtfilterellement moet ik zeker halen bij een citroën dealer veronderstel ik?

Kan….maar hoeft niet hoor. Cool

Je kunt bij een autoshop ook 5 liter halen….hebben ze bij jullie in België geen auto-onderdelenzaken, waar je remblokjes, filters e.d. kunt halen ?

Bij mij ging er in de diesel altijd 15W-40 in.

Wij (mijn zoon en ik) zijn afgelopen week naar een plaatselijke Carfitter geweest (geen Kwikfit)....daar hebben ze bij de Xantia 1.9 D van mijn zoon 5 liter olie, oliefilter, luchtfilter en Brandstoffilter vernieuwd….bij elkaar waren de kosten 65 euro !

Daar ga je niet voor op straat staan knoeien. Wink

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 27 april 2006 12:54 AM
  [ # 4 ]

Die sleutel is een vierkantssleutel, die heeft de automaterialenharry wel. Meestal is dat dan een geval met 2 verschillende maten erop

Profiel  

IkKe
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 27 april 2006 01:00 AM
  [ # 5 ]
Bram schreef:
IkKe schreef:

Kan….maar hoeft niet hoor. Cool

Je kunt bij een autoshop ook 5 liter halen….hebben ze bij jullie in België geen auto-onderdelenzaken, waar je remblokjes, filters e.d. kunt halen ?

Bij mij ging er in de diesel altijd 15W-40 in.

Wij (mijn zoon en ik) zijn afgelopen week naar een plaatselijke Carfitter geweest (geen Kwikfit)....daar hebben ze bij de Xantia 1.9 D van mijn zoon 5 liter olie, oliefilter, luchtfilter en Brandstoffilter vernieuwd….bij elkaar waren de kosten 65 euro !

Jah daarvoor zou ik inderdaad ook niet op straat knoeien maarja mijn redelijke goedkope garage hier rekent 32€ voor olie, 9€ voor oliefilter en dan nog 32€ werkuren, en mijn luchtfilter is nog nooit veranderd geweest denk ik.
(dit zou ook kunnen verklaren waarom mijna auto zo hard rookt en niet vooruit te branden valt en achterlijk veel verbruikt)

Profiel  

janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263

Gepost: 27 april 2006 01:03 AM
  [ # 6 ]

Dan is dat een aardige dure garage.
Ik heb bij mijn vorige bx 25 eurie betaald voor nieuwe olie + filter. Was bij de profile. ook niet je van het, maar toch wie kan daar nou wat fout aan doen??? en ik stond er zelf met mn neus bovenop.

Profiel  

IkKe
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 27 april 2006 01:17 AM
  [ # 7 ]

Ok dan zoek ik hier wel een plaatselijke kwikfit en laat ik ineens die luchtfilter doen.

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 27 april 2006 02:02 AM
  [ # 8 ]
IkKe schreef:

Ok dan zoek ik hier wel een plaatselijke kwikfit en laat ik ineens die luchtfilter doen.

Heel goed….dat soort klusjes (olie verversen e.d.) kun je ze nog wel toevertrouwen. Wink

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 27 april 2006 02:10 AM
  [ # 9 ]
Harm schreef:

Die sleutel is een vierkantssleutel, die heeft de automaterialenharry wel. Meestal is dat dan een geval met 2 verschillende maten erop

deurklink past soms ook, sommige ratels (weet de maat niet) kunnen ook in ‘t vierkante gat.

Oliefilter draai je los met een speciale oliefiltertang of een sleutel met lange riem eraan, die je rond het oliefilter kunt doen. Als je niet bang bent om vies te worden kun je er natuurlijk ook gewoon een schroevendraaier doorheen hengsten..

Vergeet trouwens geen carterplugringetje mee te nemen als je toch om een oliefilter gaat!!

Verder is ‘t goed om de olie eruit te laten lopen als de motor warm is, dan is de olie dunner en ververs je meer. Verbrand alleen je handen niet, olie is warm. Je kunt ook na het rijden even een half uurtje wachten, dan loopt ‘t er ook nog wel uit hoor!

Zelf doen kan echt geen kwaad hoor, misschien krijg je er nog wel plezier in ook! €25,- voor olie+filter+luchtfilter lijkt me trouwens wel erg goedkoop, dat ben je al bijna kwijt aan onderdelen..

Succes!

Profiel  

bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1136

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 27 april 2006 02:21 AM
  [ # 10 ]

er staat op de site citroenbx.nl ook een duideljike uitleg met foto’s van het verversen. Klik Idea

Profiel  

ericbx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 87

Gepost: 27 april 2006 02:22 AM
  [ # 11 ]

ik geloof dat euromaster deze maand een aanbieding heeft met shell helix verversen is mischien ook wel iets als je zelf niet wil klooien en gereedshap wil aanschaffen. een redelijke oliefiltersleutel en carterplug sleutel kost ook geld. Vind je het leuk of wil je in de toekomst dit vaker zelf gaan doen dan zou ik even investeren en dan kost de eerste keer iets meer maar later verdien je dat weer terug.Maar je woont in belgie
bij antwerpen , is er geen carrefour bij je in de buurt ?
Daar betaalde ik afgelopen jaar in frankrijk 14 euro voor 5l helix 15w40,
5 euro voor een olie filter en 6 voor een luchtfilter.
ook hebben ze de koperen ring en oliefilter en carterplug sleutels.
MVG; Eric

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 27 april 2006 02:50 AM
  [ # 12 ]
Bram schreef:

de diesel altijd 15W-40 in.

Al kreeg ik er geld op toe, dan nog laat ik mijn auto niet door de kwikfit verne$ken. Ook niet zoiets simpels als olie verversen: zelfs daar zijn ze vaak te stom voor.

Gooi er trouwens liever 10w40 in en neem een beetje redelijke kwaliteit (liefst een die is aanbevolen voor turbodiesels). Kost je dan wellicht 35/40 EUR voor een potje van 5 liter maar dna heb je in elk geval goeie kwaliteit.

Het filter haal ik bij de dealer, dan krijg je een Purflux. Luchtfilter moet om de 30.000 km, brandstoffilter om de 20.000 km.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 27 april 2006 02:55 AM
  [ # 13 ]
mpostma schreef:

Al kreeg ik er geld op toe, dan nog laat ik mijn auto niet door de kwikfit verne$ken. Ook niet zoiets simpels als olie verversen: zelfs daar zijn ze vaak te stom voor.

Instemming alom. Afgelopen week zowaar een buurman met een @stra@ geholpen; had de dag ervoor het hele ding laten knippen en scheren bij Kwikfit:
- koelvloeistof
- olie + filter
- thermoswitch voor de radiateurfan
En nu liep de motor heet want de fan sloeg niet in. Hoe hebben ze het ding dan in vredesnaam ontlucht? Niet dus! Nou is het toch wel vrij standaard dat je wacht op het inslaan van de fan voordat je de dop erop doet (al is dat bij een diesel een kwestie van brood meenemen voor tijdens het wachten).
Het resultaat was te zien; het nieuwe contact deed het dus niet en de hele auto zat onder de koelvloeistof…. Lekker zaakje hoor!

Ich bin ein Breaker

Profiel  

IkKe
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 27 april 2006 10:28 AM
  [ # 14 ]

Ok ik denk dat ik het zelf ga wagen mijn vader zegt dat hij nog ooit zo een sleutel had aangekocht toen hij een bx had (17 jaar geleden Razz ).
En vuil worden vind ik niet erg dus als de filter er echt niet afwilt rag ik er wel even een schroevendraaier door.Als zaterdag het weer wat meevalt zal ik het dan doen.

Maar nu twijfel ik nog even:
15w-40 olie van de lidl voor 8€
of een andere qualitatieve olie?
(geef liever eerst wat meer geld uit dan enorm veel erna)

Bedankt voor al jullie tips!

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 april 2006 11:07 AM
  [ # 15 ]
IkKe schreef:

Maar nu twijfel ik nog even:
15w-40 olie van de lidl voor 8€
of een andere qualitatieve olie?

Een beetje knappe olie kost het veelvoud daarvan, en die staat niet bij de Lidl in de schappen. Alle waar naar zijn geld, bj olie is dat niet anders.
Persoonlijk vind ik het totale onzin om op olie te bezuinigen, deel de totale aanschafprijs van de olie maar eens door het aantal kilometers die je met de olie gaat rijden. Je zal uitkomen op iets van €0,002 per kilometer bij een olie van €35,- i.p.v. die Lidl-olie.

Profiel  

1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook