vervangen hd-pomp.
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 251

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 22 april 2006 01:12 AM

ik ga binnekort de hd-pomp vervangen. nu is mijn vraag, als de auto in de hoogste stand staat, kan ik dan de ontlastschroef op de drukregelaar losdraaien zonder dat de auto neerstort? de xantia is niet voorzien van anti-zink kleppen. ik zet de auto wel op assteunen. moet hij ook in de vering gezakt zijn om de druk van de pomp af te krijgen?

groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 26 april 2006 05:58 PM
  [ # 1 ]

Zou hem in elk geval in de laagste stand zetten, volgens mij staat er geen druk op de pomp (iig niet op de aanvoerslang) als de motor af staat.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 26 april 2006 06:06 PM
  [ # 2 ]
metro2005 schreef:

ZOu hem in elk geval in de laagste stand zetten, volgens mij staat er geen druk op de pomp (iig niet op de aanvoerslang) als de motor af staat.

Gewoon op bokken zetten aan de voorkant. Mocht je last hebben van interne lekkages dan kan ie niet zakken. Maak de drukregelaar even drukloos voor de zekerheid. Je hoeft em niet in de laagste stand te zetten: hij blijft dus “in principe”  gewoon omhoog staan. Echter, mocht er iets tegenzitten dan is het beter als ie wel op bokken staat.

Daarna: snaar eraf.

Aanzuigleiding van het reservoir halen anders zal door hevelwerking het hele reservoir leeglopen als je hem beneden loshaalt.

Vervolgens de hogedrukleiding losmaken. Goeie sleutel of griptang benodigd: deze wil wel eens vastzitten.

Er zit 1 korte bout en een lange bout. De lange heeft een inbus die je door de poelie (er zitten gaten in de poelie) kan losdraaien.

Het is ook wel handig om even de plastic kap tussen motorruimte en wielkast te demonteren. Dan krijg je een hoop extra ruimte.

Succes.

Profiel  

Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 27 april 2006 01:21 AM
  [ # 3 ]

Er zit 1 korte bout en een lange bout. De lange heeft een inbus die je door de poelie (er zitten gaten in de poelie) kan losdraaien.

dit bovenstaande snap ik ff niet helemaal, Marten, de poelie hoeft er toch niet vanaf, of bedoel je de spanrol wellicht? ik zet er zowiezo een nieuwe riem op, als we toch bezig zijn.

groeten Pasqual.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 27 april 2006 02:03 AM
  [ # 4 ]
Pasqual schreef:

dit bovenstaande snap ik ff niet helemaal, Marten, de poelie hoeft er toch niet vanaf, of bedoel je de spanrol wellicht? ik zet er zowiezo een nieuwe riem op, als we toch bezig zijn.

groeten Pasqual.

Ik zeg ook helemaal niet dat de poelie eraf moet. ER zitten 4 gaten in de poelie. Draai de poelie zo dat 1 van de gaten recht voor die bout zit en dan kun je erbij met een inbussleutel. Wslk snap je het gelijk als je het ziet.

Profiel  

Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 27 april 2006 02:20 AM
  [ # 5 ]

ach soo!! lezen is soms best wel moeilijk Very Happy

Groeten Pasqual.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook