Beste forummers,
Ik heb geen idee wat het precies is, maar er is iets gescheurd wat te maken heeft met de stuurinrichting geloof ik.
Ik heb er een foto van gemaakt, de andere kant is nog niet gescheurd.
Kunnen jullie mij vertellen wat het is, waar het voor dient en of ik dit zelf kan gaan vervangen?
Voorbaad dank en vriendelijke groet, Douwe
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Re: iets gescheurd in stuurinrichting
Douwe schreef:Beste forummers,
Ik heb geen idee wat het precies is, maar er is iets gescheurd wat te maken heeft met de stuurinrichting geloof ik.
Ik heb er een foto van gemaakt, de andere kant is nog niet gescheurd.
Kunnen jullie mij vertellen wat het is, waar het voor dient en of ik dit zelf kan gaan vervangen?
Voorbaad dank en vriendelijke groet, Douwe
Dat is de stuurschijf (ook wel hardy disc genoemd). kost ong. 15 EUR en is prima zelf te vervangen. Voor het losdraaien heb je een inbussleutel (ik denk 6) en een ringsteeksleutel 13 nodig.
Deze schijf kapot betekent zonder meer afkeur bij de APK.
apk hoeft hij pas in november ... maar ik hou er niet zo van om met gebreken te blijven rijden.
Ik kan zoiets er zonder problemen tussen vandaan halen zonder dat er vanalles inmekaar zakt?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Ik heb zo’n stuurschijf opgehaald ... moest even zoeken naar de dealer/specialist die hem op voorraad had, maar heb hem dus gevonden.
koste alleen wel 29.87.
Tips en Trics voor het vervangen van de schijf? Of bepaalde dingen die ik moet weten?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:Ik heb zo’n stuurschijf opgehaald ... moest even zoeken naar de dealer/specialist die hem op voorraad had, maar heb hem dus gevonden.
koste alleen wel 29.87.
Tips en Trics voor het vervangen van de schijf? Of bepaalde dingen die ik moet weten?
Oei, da’s 2 x zo veel als ik recent geleden bij 2 verschillende leveranciers heb betaald voor stuurschijfjes (voor toulouse en 14 re).
Let erop dat je het stuur niet een halve slag verdraait met montage.
De stuurstang zit door een rubber gestoken in het schutbord. Let erop dat je dit rubber na montage weer netjes plaatst in het schutbord. Anders krijg je last van herrie en lekkage.
Zet de auto wel op bokken met deze klus zodat je goed de ruimte hebt om onder de auto te werken.
T’is niet mijn favo klusje, maar echt moeilijk is het ook weer niet.
Re: iets gescheurd in stuurinrichting
mpostma schreef:Douwe schreef:Beste forummers,
Ik heb geen idee wat het precies is, maar er is iets gescheurd wat te maken heeft met de stuurinrichting geloof ik.
Ik heb er een foto van gemaakt, de andere kant is nog niet gescheurd.
Kunnen jullie mij vertellen wat het is, waar het voor dient en of ik dit zelf kan gaan vervangen?
Voorbaad dank en vriendelijke groet, Douwe
Dat is de stuurschijf (ook wel hardy disc genoemd). kost ong. 15 EUR en is prima zelf te vervangen. Voor het losdraaien heb je een inbussleutel (ik denk 6) en een ringsteeksleutel 13 nodig.
Deze schijf kapot betekent zonder meer afkeur bij de APK.
Voor de APK mag ie voor 50% ingescheurd zijn…
Emiel
nu ben ik toch nog wel benieuwd wat voor functie deze schijf heeft .......
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 11-11-2005
- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
dit zit er in plaats van een kruiskoppeling, omdat de stuurstang niet in een rechre lijn loopt maar met een knik.
jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo
mpostma schreef:
Let erop dat je het stuur niet een halve slag verdraait met montage.
De stuurstang zit door een rubber gestoken in het schutbord. Let erop dat je dit rubber na montage weer netjes plaatst in het schutbord. Anders krijg je last van herrie en lekkage.
Zet de auto wel op bokken met deze klus zodat je goed de ruimte hebt om onder de auto te werken.
T’is niet mijn favo klusje, maar echt moeilijk is het ook weer niet.
Ik zou dit vanmiddag even gaan doen. Maar de auto hoeft niet perse op bokken als ik mijn hoge stand vertrouw toch?
Ik heb er even onder gelegen ... maar je hebt wel ontzettend weinig ruimte om er bij te komen hoor .. misschien zelfs nog meer as je van bovenaf half in je moterruimte klimt.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:
Ik zou dit vanmiddag even gaan doen. Maar de auto hoeft niet perse op bokken als ik mijn hoge stand vertrouw toch?Ik heb er even onder gelegen ... maar je hebt wel ontzettend weinig ruimte om er bij te komen hoor .. misschien zelfs nog meer as je van bovenaf half in je moterruimte klimt.
Hoge stand vertrouwen of niet…..het is toch best om je wagen te onderstutten hoor
Het zou de eerste niet zijn die ......................
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Noooooit onder een hydropneumaat gaan liggen!
Jij zal net weer dom pech hebben!
Bij mijn 1.6 heb ik het idd van bovenaf gedaan maar je kan er idd redelijk lastig bij. Stuur in de recht stand, wielen op de grond. Koppeling losdraaien, stuurstang kun je dan iets naar binnen duwen en wegduwen zodat de schijf er tussenuit kan en in omgekeerde volgorde de nieuwe monteren.
René van Maren schreef:Noooooit onder een hydropneumaat gaan liggen!
Jij zal net weer dom pech hebben!
ik heb dan aan weerzeiden wel een krik aan de grond maar het ging mij er even om dat de druk niet van de wielen af hoeft ofzo. En dat maakt dus niets uit.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
mvbbx schreef:Bij mijn 1.6 heb ik het idd van bovenaf gedaan maar je kan er idd redelijk lastig bij. Stuur in de recht stand, wielen op de grond. Koppeling losdraaien, stuurstang kun je dan iets naar binnen duwen en wegduwen zodat de schijf er tussenuit kan en in omgekeerde volgorde de nieuwe monteren.
Mooi.. bedankt… ik denk dat ik het dan ook maar van boven ga proberen
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
We horen het wel… wink
krijg de kant van het blok niet los .... het lijken geen inbus bouten .. en ook geen gewone bouten :s
zie het even somber in
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop