Aangezien heel Nederland z’n sleurhutten en aanhangswagens uit moet gaan rusten met mistachterlichten moet ik er ook aan geloven.
Tot nu toe heb ik een 7 polige stekkerdoos met hierop continue stroom.
Nu er op oa. de sleurhut ook een mistachterlicht moet en ik wil mijn continue stroom ook behouden moet ik over naar 13 polig.
Is dit een kwestie van een nieuwe kabelboom naar het achterlicht en aansluiten maar?
hangt van je auto af : is het bijv een CX of DS dan is het antwoord: ja
bij een C5 of een C4 wordt het een heeel ander verhaal dan moet je de ecu van je auto laten weten dat ook het mistachterlicht aangestuurd moet worden….......
wat je dus door de dealer moet laten doen….
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
citroen23 schreef:bij een C5 of een C4 wordt het een heeel ander verhaal dan moet je de ecu van je auto laten weten dat ook het mistachterlicht aangestuurd moet worden….......
wat je dus door de dealer moet laten doen….
Dat heeft men mij eerder verteld. Maar waarom zou je niet gewoon een draad van het mistachterlicht van de auto door kunnen trekken? Het vermogen van het caravan-mistachterlicht zal zeker binnen de marge van de zekeringen vallen. Dus kan iemand mij het probleem hiervan uitleggen?
@patje 74:
Het “probleem” bij dergelijke auto’s als de C4 is als volgt: de hoofdcomputer controleerd de lampen e.d. op onderbreking e.d. door een lage teststroom uit te sturen (lampcontrole).
Ook als de verlichting aan wordt gezet zal de computer de afgenomen stroom controleren.
Sluit je nu een lamp gewoon parallel bijop de achterlichten zonder dat de computer dit weet, dan zal de stroomsterkte te hoog worden en denkt de computer dat er kortsluiting is. Hij kan er dan voor kiezen alle verlichting uit te zetten om schade te voorkomen.
Dit is zo’n beetje de simpele uitleg waarom er dus een aparte schakelkast gemonteerd wordt in deze auto’s. Zodra er dan een stekker in de stekkerdoos zit dan houdt de hoofdcomputer rekening met extra lampen en controleerd deze direct ook
Doe je dit dus niet en je rijdt ‘s avonds in het donker met je haanhanger dan zou het dus kunnen dat alle verlichting uitgaat Niet zo prettig.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hmm, knap lastig. Zo’n nieuwerwetse wagen is niet geschikt voor de echte doe-het-zelfer dus.
Bedankt voor je uitleg, wel jammer dat die computer niet het verschil tussen kortsluiting en een iets hoger afgenomen vermogen kan onderscheiden. Dit moet goedkoper/gebruikersvriendelijker kunnen.
Een kortsluiting is immers op een veel efficientere en simpelere manier te detecteren. Hoe groot is de marge eigenlijk die de computer toe laat?
Dan nog even een low-budget oplossing! Ik heb gelezen dat er nergens beschreven staat waar het mischachterlicht geschakeld dient te worden. Dit zou dus inhouden dat hij eventueel ook in de caravan zelf geschakeld mag worden!
Je kan natuurlijk zeggen dat dit totaal niet practisch is, maar daarentegen is het dan ook slechts enkele malen per jaar toegestaan om werkelijk dit mistachterlicht te gebruiken.
Als je goed op let, dan zal het je opvallen dat ze vaker niet correct dan wel correct worden gebruikt. Maar da’s weer een hele andere discussie….
Marge weet ik niet…......waarschijnlijk niet zo hoog, maar durg ik niet te zeggen wat het wel is.
Het voordeel van deze sets is wel: je hebt altijd een 13 polige stekerdoos (Jaeger of multicon) dus het probleem van later omzetten van 7 naar 13 polig is niet zo groot.
Het enige verschil is dat als je echt een 13 polige stekkerdoos moet hebben je de stroomdraden en extra massa’s nog moet maken.
hee patje74
lees dit eens:
als je dit begrijpt kun je menig autoliefhebber onder de tafel praten
lees vooral het stukje kabelboom goed door daar staat al het eerdere in vermeld
zoals je kunt lezen ” gooien” ze dmv pulsering (enen en nullen) meedere signalen over 1 kabeltje. die tijd van fff een mistlampje aftakken is voorbij tenzij je het bij je huidige wagenpark houd ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
een tijdje geleden heb ik de oplossing gelezen
het ging om een zedendertje en een schakelkastje dat je op de continustroom aan kon sluiten op de aanhanger/caravan en dan doorverbinden naar het mistachterlicht op de aanhanger/caravan ik vond dit een leuke oplossing
echter weet ik niet meer waar ik het gelezen heb en waar ze verkrijgbaar zijn.
denk maar aan een soort klik aan klik uit voor 12 volt
berlingo multispace
Mijn Berlingo komt uit 2004, waarschijnlijk is het dan een C4 of C5.
....knap balen dat je dit niet zelf kan.
volgens mij moet het bij een berlingo geen probleem zijn de draad van het mist achterlicht door te koppelen naar de contactstop
gewoon met zn draadaftapper die je er op klikt en doortrekken mij is het gelukt en het werkt probleemloos
berlingo van mei 2005
kijk bij de volgende link onder mistachterlicht mischien hoef je er toch geen daar de regelgeving erg onduidelijk is
volgens mij moet je er wel uitkomen zo
als je niet aan zn aftakker weet te komen mail mij even dan stuur ik er wel een paar op.
berlingo multispace
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Wees wijs, kies of de goedkoopste oplossing:
MISTACHTERLICHT OP BATTERIJEN(worden aangeboden op Marktplaats)
Of geef even meer geld uit en haal bij de dealer een origineel 13-polig kabelset. Deze sets werken probleemloos, ik heb het in mijn Picasso gezet en ben er erg tevreden mee. Op de instructie stond dat het 3 uur werk was, als je een beetje handig bent, fiks je het binnen de helft van de tijd, dat was mijn ervaring. Ik betaalde dan wel zo’n €60,- voor het set, maar dit was inclusief het juiste stopcontact. Het is achter de achterlichten een kwestie van stekkers overzetten, zo hier en daar wat relais e.d. in de schuimrubber rollen en vastzetten met kabelbinders, bekleding er weer netjes voor en klaar is Klara. Natuurlijk wel ff alles testen, voordat je alles weer dichtschroeft.
Succes verzekerd!
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
mistachterlicht
Je kan ook een mistachterlicht kopen met een aan/uit-knop erin de stroomdraad sluit je aan op het achterlicht van de aanhanger alsde mistachterlicht aan moet klik je de schakelaar om .
Geen extra draad nodig.
Te koop in de automaterialenzaak.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ìk bedenk me net nog een oplossing!
Op de ouderwetse manier werd het caravan-mistachterlicht simpelweg parallel over het auto-mistachterlicht gezet. Als je daar een relais achter zet die de continuspanning schakeld, dan ben je er ook. Een relais neemt zo weinig stroom dat ik mij niet kan voorstellen dat dit niet binnen de marges ligt.
Op deze manier werkt het tegelijk met het auto-mistachterlicht. Prima toch?
Eventueel wil ik wel een schematje tekeken.
Edit; Twaar heeft het topic nog niet doorgelezen, merk ik wel.
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Noem je jezelf twaar, kom je uit ‘t Waar, zou je nu dan niet eens als een speer naar Ter Apel gaan, om de meeting van Anjo en Regina te bezoeken????
Ennuh, als je gaat, neem dan een lekker warm zonnetje voor ze mee, die hagel van vanochtend was ook niet alles.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
nadeel mistachterlicht op batterijen
gezien het hoge vermogen 55 watt van een mistachterlicht kan ik mij nouwelijks voorstellen dat dit een oplossing is voor een vakantie trip naar het buitenland als je het ding moet gebruiken in de bergen meer kans maar dan nog
berlingo multispace
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Patje,
In de multiplexbedrading gaan stoeien kan heel veel problemen veroorzaken. Ik heb al gehoord van mensen die een nieuwe BSI moesten aanschaffen, omdat ze per ongeluk een signaaldraad hadden gepakt voor iets aan te sluiten. Volgens onze dealer in Heerenveen, kun je het beste stroom rechtstreeks bij de accu weghalen en voor de rest geen rare dingen proberen. Het kan zo raar gaan, dat je op een bepaalde draad wel 12v meet, maar dat dit toch geen voedingsdraad is, maar een pulsdraad. Ik zeg dus: liever €60,- aan een originele kabelset dan €... voor een nieuwe BSI.
P.S.
Hoe gaat het met je HY, die je bij Marko(kloom) kocht?
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.