Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Hallo,
Ik weet dat veel tropics zijn over inbouwe van een toerenteller in een 1400 crisis BX (zoals die van mij)
Zelf durf ik het alleen niet aan (draadjes zijn eng)
(radio ofzo of iets simpels ok eitje)
Daarom vraag ik nu even:
Wie o wie wil mij en kan mij helpen met inbouwen van een toerenteller??
en wat voorn teller heb ik nodig???
- veglia (heb ik er 2 van liggen)
- bosch
Ik heb een 1400 TE (carb versie in TU blok)
Heb 2 complete sets liggen van BX met toeren teller en olie temp meter (die meteen aansluiten??) van veglia.
Maar wil wel de KM stand overnemen dus mischien alleen toeren teller over zetten???
wie helpt mij???
de koffie staat altijd klaar.
Groetjes Daantje
ps mods… ik weet niet of hier mag staan of dat bij gezocht moet?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Daan,
Het inbouwen van een toerenteller is een koud kunstje, ik heb het bij mijn 1400 ook gedaan. De toerenteller kun je uit een andere tellerbak halen en deze ipv van je klok plaatsen, het enigste wat je nu nog mist is een aansluiting. Dit is een kwestie van 1x een 12v plus; een min en een puls van de bobine. De puls van de bobine moet je met een draad vanaf de bobine afhalen, zelf heb ik de 2e aansluiting (vanaf voren gezien de stekker v/d bobine) gepakt.
Als je de toerenteller uitgebouwd hebt kun je zo uitvogelen wat + of - is:
http://www.geocities.com/bxtrdturbo/toerenteller/toerenteller.html
Owja btw: dat van die 10e aansluiting (waar tiemersma het over heeft in mijn link) gaat niet op voor een carburateur 1400, dat is voor de injectie versies. Ik heb dit zelf ondervonden Die draadkleuren die Roel aangeeft zitten aan de binnenkant van de toerenteller en die zie je pas als je de toerenteller uitgebouwd hebt
- BX Sport MK2
- AX GT chic
het is dat je zo ver woont maar zou je me ermee kunnen helpen???
en kan ik een veglia plaatsen of van een vieze bx (bosch)
Totaal aantal Berichten: 2791
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
bosch teller zijn er nooit geleverd… Of veglia of Jaeger(in 1 stuk)
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
McDean schreef:het is dat je zo ver woont maar zou je me ermee kunnen helpen???
Voornaamste is ook dat je het juiste (elektronische) type toerenteller hebt; die van een 1600 injectiemotor schijnen niet / niet goed te werken en die van een diesel zijn elektronisch echt heel anders.
Een toerenteller kun je makkelijk “droog” aansluiten door de losse teller op de accu te leggen en de + en - even zo direct als maar kan (met zekering ertussen) van je accu af te pakken (let op de aansluitvolgorde, zie schema) en de signaaldraad van de toerenteller op de bobine-aansluiting (mmm, was dat de 2e van voren? zat niet handig iig) te drukken.
Geeft ie dan stationair rond de 800-1000 toeren aan als je motor normaal stationair loopt dan klopt het. Geef wat gas bij en kijk of dat ergens op slaat. 2000 toeren onbelast klinkt al als “veel” gas geven.
Ich bin ein Breaker
- BX Sport MK2
- AX GT chic
karel schreef:McDean schreef:het is dat je zo ver woont maar zou je me ermee kunnen helpen???
Voornaamste is ook dat je het juiste (elektronische) type toerenteller hebt; die van een 1600 injectiemotor schijnen niet / niet goed te werken
Dat zijn dus dus de veglia`s die ik ook heb maar van een vuile GTI 1 pakken? of 16 TRI ??...
Dat is punt 1
punt 2… wie wil me helpen ops:
Ik snap het wel maar zou graag hulp willen
Ik heb nog een klokkenspel van een vuile GTi liggen, met toerenteller. Als ik het goed heb is dat de toerenteller die door de bobine kan worden aangestuurd?
Totaal aantal Berichten: 2485
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Typen die werken: 16TRS/19TRS, 16TRI/19TRI, 16RS, 19GTI/16V zowel vuil als “schoon”, 19TZI. Alles met bosch ontsteking en standaard verdeler. Geen idee hoe het zit met wasted spark van de KDY.
Niet: Chic, alle 1600 injectiemodellen vanaf modeljaar 1991, diesels.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Typen die werken: 16TRS/19TRS, 16TRI/19TRI, 16RS, 19GTI/16V zowel vuil als “schoon”, 19TZI. Alles met bosch ontsteking en standaard verdeler. Geen idee hoe het zit met wasted spark van de KDY.
De 16v zal wel werken maar de schaal wijkt af. Voor een 1400tje nogal ambitieus om door te trekken tot 6500 toeren…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2485
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
karel schreef:Alcyone schreef:Typen die werken: 16TRS/19TRS, 16TRI/19TRI, 16RS, 19GTI/16V zowel vuil als “schoon”, 19TZI. Alles met bosch ontsteking en standaard verdeler. Geen idee hoe het zit met wasted spark van de KDY.
De 16v zal wel werken maar de schaal wijkt af. Voor een 1400tje nogal ambitieus om door te trekken tot 6500 toeren…
Je bedoelt het begin van de rode zone, ja daar heb je zeker gelijk in. Een weldenkend mens heeft geen rode lijntjes nodig vind ik
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
McDean schreef:karel schreef:McDean schreef:het is dat je zo ver woont maar zou je me ermee kunnen helpen???
Voornaamste is ook dat je het juiste (elektronische) type toerenteller hebt; die van een 1600 injectiemotor schijnen niet / niet goed te werken
Dat zijn dus dus de veglia`s die ik ook heb maar van een vuile GTI 1 pakken? of 16 TRI ??...
Dat is punt 1
punt 2… wie wil me helpen ops:
Ik snap het wel maar zou graag hulp willen
Als ik kan regelen dat ik een mio meekrijg dan wil ik eigenlijk wel die kant op komen, kan de bx gelijk ingereden worden haha
Alcyone schreef:karel schreef:Alcyone schreef:Typen die werken: 16TRS/19TRS, 16TRI/19TRI, 16RS, 19GTI/16V zowel vuil als “schoon”, 19TZI. Alles met bosch ontsteking en standaard verdeler. Geen idee hoe het zit met wasted spark van de KDY.
Je bedoelt het begin van de rode zone, ja daar heb je zeker gelijk in. Een weldenkend mens heeft geen rode lijntjes nodig vind ik
Bij de AX toerentellers loopt de rode zone ook vanaf 6500 toeren, en dat zijn ook allemaal TU blokken. Dus dat geldt waarschijnlijk dan ook voor de 1.4 BX van McDean.
Alcyone schreef:Typen die werken: 16TRS/19TRS, 16TRI/19TRI, 16RS, 19GTI/16V zowel vuil als “schoon”, 19TZI. Alles met bosch ontsteking en standaard verdeler. Geen idee hoe het zit met wasted spark van de KDY.
KDZ is wasted spark.
Die zullen hun vonkje vanaf de ECU krijgen vermoed ik en dus een 16 TZI achtige toerenteller nodig hebben.
PS. Daan, als je de materialen meeneemt kan ik je wellicht helpen op Citromobile.
bij de 16TZi toerenteller zit een draadje op een andere plek dan bij bv. een GTi.
Leg ze maar naast elkaar…
Ik heb nu een GTi dash in m’n Chic/GTi gezet. (Chic = 16TZi)
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mpostma schreef:PS. Daan, als je de materialen meeneemt kan ik je wellicht helpen op Citromobile.
Ik rij met iemand mee hellaas
@ JDT ... Mio????