Weerstandspunten in het stuur
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 28 april 2006 02:17 AM

Hallo allemaal,

Ik heb net een proefritje in een DS gemaakt die wel beviel, alleen viel mij een ding op: er zitten wat weerstandspunten in het stuur. Dus op bepaalde punten moet je wat meer kracht geven om het stuur verder te kunnen draaien. Ook is er bij iets naar links sturen een metalig geluidje hoorbaar als je het stuur verdraait.

Is dit ernstig? Wat zou het kunnen zijn, hoe repareer je dat, en wat kost het?

Heel erg bedankt!!
Frederik.

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 28 april 2006 03:06 AM
  [ # 1 ]

Veel vragen met niet al teveel informatie. Ooit eerder in een DS gereden, oftewel heb je referentiemateriaal?

Als er voldoende druk op het stuurhuis staat moet het storingsvrij licht te verdraaien zijn. Het enige lichte weerstandspunt wat je zou mogen voelen is vanuit de rechtuitstand. Weerstandspunten kunnen veroorzaakt worden door een te lage hoofddruk. Wordt vaak veroorzaakt door een voorraadbol die niet op druk is, maar in- of uitwendige lekkages in het hydraulisch systeem kunnen ook de oorzaak zijn en er kan nog wel meer aan de hand zijn.

Eerste controles: Zijn er uitwendige lekkages, ofwel lekt er ergens hydraulische vloeistof? Onder de kap kijken en onder de auto. Druppels tot plasjes groene vloeistof zijn een slecht teken. Hoe vaak moet het systeem weer op druk gebracht worden? Dit kun je horen aan het “aanslaan” van de hogedrukpomp. Even tijd opnemen met stuur in rechtuit stand.

Rare geluiden tijdens het sturen kunnen duiden op lucht in het hydraulische systeem, maar ook op lekkage in het stuurhuis. Hoeft niet erg te zijn. Volledig lekvrije stuurhuizen zijn vrij zeldzaam. Serieuze lekkage betekent vervanging door een gereviseerd stuurhuis. Die doen tegenwoordig zo’n 600 - 700 Euro en dan zit ie er nog niet in. Laat je bevindingen maar horen,

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 28 april 2006 04:55 AM
  [ # 2 ]

Dat metalen geluid kan ook gewoon het aanlopen van de mechanische bediening van de draaibare koplampen zijn, aannemende dat die er op zaten.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 28 april 2006 12:11 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de reacties. Ja, ik heb eerder in een DS gereden en daar draaide het stuur veel soepeler. Er waren geen plasjes onder de auto. Het betreft hier inderdaad een latere auto met draaibare koplampen, dus dat zou de oorzaak van het geluid kunnen zijn. Verder lijkt het dus niet echt dramatisch te zijn? Ik vraag me gewoon af of het een reden is om de auto niet te kopen…

Frederik

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 april 2006 12:46 PM
  [ # 4 ]

Nieuw stuurhuis. 500 euri ex montage en je rijdt weer weerstandsloos. Wij kunnen echter niet in je portemonnaie kijken dus of dat een reden is…. Rolling Eyes

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jan van tiggelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 13-10-2005

Gepost: 28 april 2006 05:05 PM
  [ # 5 ]

Check eerst maar eens of de kanteling van je stuurhuis goed staat ingesteld. Als nl. je stuuras niet precies in lijn staat met de aansluiting op het stuurhuis, krijg je ook zware punten bij het draaien van het stuurwiel.
Officieel moet je er een speciaal stukje (uitlijn)gereedschap voor gebruiken, maar de ervaring leert dat je “op het oog” ook al een heel eind komt!
Succes!
Jan

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 april 2006 05:11 PM
  [ # 6 ]
jan van tiggelen schreef:

Check eerst maar eens of de kanteling van je stuurhuis goed staat ingesteld. Als nl. je stuuras niet precies in lijn staat met de aansluiting op het stuurhuis, krijg je ook zware punten bij het draaien van het stuurwiel.
Officieel moet je er een speciaal stukje (uitlijn)gereedschap voor gebruiken, maar de ervaring leert dat je “op het oog” ook al een heel eind komt!
Succes!
Jan

Hij heeft de auto nog niet gekocht….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 28 april 2006 05:44 PM
  [ # 7 ]

Een ‘metalig’ geluid, zo zou je eventueel ook het slurpen van de bekrachtiging kunnen interpreteren… Met dat slurpen is volgens mij niks mis.

Die weerstandspunten voel ik ook in mijn stuur, iets naar links of rechts draaiende vanuit de rechtuitstand. Maar mijn pomp slaat dan ook iedere 5 seconde aan en ik weet redelijk zeker dat het niet aan de voorraadbol ligt (lees: dus wel aan het stuurhuis Crying or Very sad )

Als je een aankoop van die snoek overweegt, probeer dan iemand met kennis van zaken mee te nemen, of probeer of een DS-specialist in de buurt een aankoopkeuring dkan geven o.i.d. Dan heb je wat meer zekerheid over wat het probleempje is.

Succes!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 28 april 2006 10:10 PM
  [ # 8 ]

ik heb het hier ergens anders ook al in een draadje vermeld geloof ik! die DS die ik aangeschaft heb is enkel hard als hij volledig stilstaat!! maar zo gauw je hem een paar cm’s vooruit of achteruit zet dan word ‘t stuur licht om te verdraaien!! wat kan hier allemaal de oorzaak zijn??

greetz blooper1963,

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 29 april 2006 03:34 AM
  [ # 9 ]
blooper1963 schreef:

ik heb het hier ergens anders ook al in een draadje vermeld geloof ik! die DS die ik aangeschaft heb is enkel hard als hij volledig stilstaat!! maar zo gauw je hem een paar cm’s vooruit of achteruit zet dan word ‘t stuur licht om te verdraaien!! wat kan hier allemaal de oorzaak zijn??

greetz blooper1963,

kunnen gewoon te platte banden zijn, maar ook rekening houden dat het stuur draaien zonder te rijden eigenlijk niet zo goed is voor al de gewrichten, er komen dan echt grote krachten op al die spullen zitten

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Bing17
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 23-02-2005

Gepost: 29 april 2006 03:59 AM
  [ # 10 ]

als ik mij stuur draai vanuit het midden hoor ik ook een sissend geluid dit is wel wanneer ik op de snelweg rijd. volgens mij hoort het bij de ds’ssen.

beter langharig als kortzichtig

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 03 mei 2006 01:00 PM
  [ # 11 ]

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal! De DS is inmiddels in mijn bezit en vele nieuwe vragen doemen op… die ik binnenkort in een apart topic ga stellen Smile

Frederik

[edit bogaard]
Eff een splits!  we gaan   hier verder.
[/edit]

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook