IkKe schreef:15w-40 olie van de lidl voor 8€
of een andere qualitatieve olie?
(geef liever eerst wat meer geld uit dan enorm veel erna)Bedankt voor al jullie tips!
Nou, laat dan die olie van de Lidl lekker staan en gooi er een fatsoenlijke olie in. Dit scheef ik eerder al:
mpostma schreef:Gooi er trouwens liever 10w40 in en neem een beetje redelijke kwaliteit (liefst een die is aanbevolen voor turbodiesels). Kost je dan wellicht 35/40 EUR voor een potje van 5 liter maar dna heb je in elk geval goeie kwaliteit.
Niet zo heel erg slim om dan vervolgens weer te vragen of 15w40 van de Lidl goed is EN dan op te merken dat je liever eerst wat meer geld uit geeft dan enorm veel erna.
Ik hoop dat het zo duidelijk is. Neem gewoon een goeie merkolie (castrol,total,shell) van een automaterialenzaak en neem een variant voor turbodiesels. Een turbdiesel belast de olie een stuk zwaarder dan een simpele benzinemotor. Pas de olie daarop aan.
Oké excuses ik zal wel gewoon qualitatieve olie nemen (alhoewel ik nu een kleine bus agip 15W 40 heb waar op staat turbodiesel)
Oké kom net terug vn de winkel ik heb de vierkante sleutel+oliefilter+luchtfilterellement + ringetje en plug onderaan carterpan en 5L turbodielsel olie 30€ betaald :kroon
Nu ik wou er net aan beginnen toen ik een verontrustend geluid hoorde bij het starten van de motor.
Na een nadere inspecite blijkt er een hoop speling te zitten aan de rechterkant van de motor zijn 2 poulies met een riempje tussen, waar nu een HOOP spelling op zit.
Voor ik aan eender wat begin, is dit een groot probleem kan ik dit zelf aanspannen of betekend dit nu al het einde van mijn motor??
Bedankt
Ikke schreef:
IkKe schreef:
Oké kom net terug vn de winkel ik heb de vierkante sleutel+oliefilter+luchtfilterellement + ringetje en plug onderaan carterpan en 5L turbodielsel olie 30€ betaald king
Nu ik wou er net aan beginnen toen ik een verontrustend geluid hoorde bij het starten van de motor.
Na een nadere inspecite blijkt er een hoop speling te zitten aan de rechterkant van de motor zijn 2 poulies met een riempje tussen, waar nu een HOOP spelling op zit.
Voor ik aan eender wat begin, is dit een groot probleem kan ik dit zelf aanspannen of betekend dit nu al het einde van mijn motor??Bedankt
Uhh. zit die buitenenste poelie los? Shocked Die moet echt loei vastzitten. ABSOLUUT niet meer starten voordat de poelie goed vastzit.
Zo ziet er ongeveer uit als de buitenste poelie (die de dynamoriem aandrijft) eraf is. ERonder zie je de distributieriem.
Hier zie je hoe de poelie normaal er ong. opzit.
http://members.home.nl/mj-postma/20031228/106_0661 .JPG
Om de motor te blokkeren kun je hem in de 5 zetten en dan de handrem erop OF netjes blokkeren met een blokkeerpen in het vliegwiel: ziehier. Blok is hier iets anders, maar het principe is hetzelfde.
Link
Bram schreef:
Marten, ik heb je 2e URL even aangepast, want hij deed het niet die foto.
Bram.UPDATE : En nu doet ie het nog niet, denk dat de link niet klopt.
Die URL is prima als je hem gewoon copy paste, maar de forumserver snapt de haakjes in de de URL niet. BUG!!!!
Probleem is dat ik er niet zogoed aankan door de intercooler.
Maar er is dus wel een manier om deze zelf aan te spannen?
Als je me even kan vertellen hoe probeer ik het strax nog want dit vertrouw ik echt niet ik zie gewoon het riempje er los rondzitten.
Het gaat er dus om dat het riempje te slap staat, Marten dacht gelijk aan los hangende poulies…
Harm schreef:Het gaat er dus om dat het riempje te slap staat, Marten dacht gelijk aan los hangende poulies…
Ben net eens serieus kracht gaan zetten voor te zien of poulies losstonden mar ik kon niets voelen.
Kan het ook gewoon zijn dat de riem versleten is en daarom doorslipt en wat slapper staat?
Harm schreef:Het gaat er dus om dat het riempje te slap staat, Marten dacht gelijk aan los hangende poulies…
Ah ik lees het idd verkeerd.. Dit zal idd wel loslopen.
Ik noem rechts passagierszijde en links bestuurderszijde. REchts van de motor is bij de dynamo.. en asl die poelie loszit, staat de oliepomp ook stil. DAt moet je niet hebben.
Die HD pomp zul je gewoon ff moeten spannen. Desnoods een nieuw snaartje als ie versleten is. Kwas even abuis, sorry als ik je schrik heb aangejaagd.
mpostma schreef:Harm schreef:Het gaat er dus om dat het riempje te slap staat, Marten dacht gelijk aan los hangende poulies…
Ah ik lees het idd verkeerd.. Dit zal idd wel loslopen.
Ik noem rechts passagierszijde en links bestuurderszijde. REchts van de motor is bij de dynamo.. en asl die poelie loszit, staat de oliepomp ook stil. DAt moet je niet hebben.
Die HD pomp zul je gewoon ff moeten spannen. Desnoods een nieuw snaartje als ie versleten is. Kwas even abuis, sorry als ik je schrik heb aangejaagd.
Bedankt was mijn fout men vader wees me er ook op
Had in mijn vroige bx al last gehad van aandrijving van dynamo dus dit kan ik redelijk snel herkennen.
Dus eigenlijk betekend het dat de HD pomp teveel weerstand geeft?
Of kan ik gewoon ergens de poulie wat opschuiven zodat alles strakker komt te liggen?
(of kan ik er beter gewoon even afblijven en dit door mijn garage laten doen?)
Nu ik weet dat het niets dramatisch is kan ik morgen ineens olie enzo vervangen
De olie net vervangen en ineens al de filters gedaan.
Als ik had geweten dat dit allemaal zo gemakkelijk ging gaan had ik er niet 2 keer over nagedacht om dit zelf te doen.
Het resultaat is verbazend, geen rook meer als ik op mijn gas doorduw trekt ook veel geleidelijker op, en ik hoop dat dit ook mijn verbruik ten goede zal komen.
Nu enkel nog voor die riem een oplossing vinden en ik kan op tot de 300.000km
Als je echt 2 linkerhanden hebt kan ik me voorstellen dat je het niet aandurft, maar met een klein beetje verstand en durf zijn dit soort kleine beurtjes makkelijk zelf te doen.
als je nu al het verschil merkt zou ik bijna zeggen dat er al een hele tijd niks aan je auto is gebeurt
Wat de multiriem betreft, wacht daar niet te lang mee, die moet namelijk redelijk strak zitten! Spannen is overigens niet moeilijk alhoewel ik niet durf te zeggen of het op dezelfde manier gaat als een benzinemotor. Dan hoef je namelijk maar 1 spanrol wat te verstellen.
Je weet nu hoe dit moet…..volgende maand motor uit/in bouwen :peace
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:Als je echt 2 linkerhanden hebt kan ik me voorstellen dat je het niet aandurft, maar met een klein beetje verstand en durf zijn dit soort kleine beurtjes makkelijk zelf te doen.
als je nu al het verschil merkt zou ik bijna zeggen dat er al een hele tijd niks aan je auto is gebeurt
Wat de multiriem betreft, wacht daar niet te lang mee, die moet namelijk redelijk strak zitten! Spannen is overigens niet moeilijk alhoewel ik niet durf te zeggen of het op dezelfde manier gaat als een benzinemotor. Dan hoef je namelijk maar 1 spanrol wat te verstellen.
Je weet nu hoe dit moet…..volgende maand motor uit/in bouwen :peace
Dat er slecht onderhoud was had ik wel begrepen de luchtfilter zat vol troep en dode insecten, is bijna een wonder dat ik er geen DODO ei in heb gevonden
Nu wil ik graag aan die poulie afstellen maar hoe moet ik exact te werk gaan?
Want intercooler zit wel redelijk hard in de weg, maar zou het graag zelf eerst proberne (als het toch niets kwaad kan)
dus de poulie valt niet zelf bij te stellen?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Persoonlijk geloof ik meer in vaker olie verversen met een goedkope dan een dure lang laten zitten. De dopes raken toch uitgewerkt en de olie raakt toch verdund door de benzine of zwart door de dieselroet. Mijn moeder’s auto verbruikt dermate veel olie dat we gewoon Aldi olie er in flikkeren, die is nog goedkoper dan die van de Lidl. Hoezo olie verversen? Die dopes raken nooit uitgewerkt met dit tempo. Zal een keer de klepgeleiderrubbers vervangen (is een 19 TZI Break). En nee ik vergeet het oliefilter niet
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
IkKe schreef:
Nu wil ik graag aan die poulie afstellen maar hoe moet ik exact te werk gaan?
Want intercooler zit wel redelijk hard in de weg, maar zou het graag zelf eerst proberne (als het toch niets kwaad kan)
Je kunt de rubberflap die op de intercooler zit eraf halen; dan kun je al een stuk beter zien waar je zijn moet. Maar echt ideaal wordt het nooit; en ook bij een “gewone” diesel (zit je met een luchtverdeler) is het even weten waar je zijn moet. De intercooler moet je gewoon laten zitten. Mocht je er echt goed bij komen dan kun je misschien nog beter de accu eruit halen.
De poelie op de nokkenas is niet afstelbaar. Maar als ik het goed begrijp, wil je de snaarspanning van de HD-pomp bijstellen?
Daarvoor moet je de bout door de pompvoet iets lossen (een maatje 14 geloof ik) en dan de stelbout ietsje lossen zodat je kunt spannen, en de pomp de juiste kant op duwen en zo afstellen dat de snaar strak genoeg staat.
Ik doe dat meestal met hulp van een klein breekijzer (of spijkertrekker), zodat je de snaar met de ene hand op spanning brengt en met de andere de stelmoer aandraait. Maar, strak = strak, overdrijf het niet, je nokkenas moet het ook nog wel leuk blijven vinden zeg maar. Als je de snaar niet meer kunt induwen staat ie te strak.
Ich bin ein Breaker