Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Een goede vriend van mij heeft een T2 diesel met een lekke koppakking, na demontage van de kop blijkt deze gescheurd te zijn.
Nu heb ik een gewone diesel staan waar we de kop van zouden gebruiken indien dit past en goed samen werkt.
Een tijdje geleden heb ik ergens gelezen/gehoord dat alle cillinderkoppen van CX diesels vanaf ‘83 onderling uitwisselbaar of gelijk zouden zijn.
Wie weet hier meer over?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Voor zover ik weet zijn alle koppen idd. hetzelfde. Goed opletten of er geen scheurtjes tussen de in en uitlaatklep zitten!!!
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jaspuspor schreef:Of is het zo dat de cilinderkoppen hetzelfde zijn en dat alleen de onderblokken verschillen ???
Wellicht dat het dan toch eens van pas kan komen.
groet.
Juist, de onderblokken zijn anders, de cilinderkoppen zijn vanaf 1983 voor alle motoren gelijk en kun je dus gewoon gebruiken!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
waterman771 schreef:Jaspuspor schreef:Of is het zo dat de cilinderkoppen hetzelfde zijn en dat alleen de onderblokken verschillen ???
Wellicht dat het dan toch eens van pas kan komen.
groet.Juist, de onderblokken zijn anders, de cilinderkoppen zijn vanaf 1983 voor alle motoren gelijk en kun je dus gewoon gebruiken!
Dat is een meevaller dan , want ik denk dat het niet makkelijk zou zijn om een goede T2 kop te vinden.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
er zit wel degelijk verschil in de kop van een t2 en een t1.
men heeft indertijd de t2 koppen versterkt middels het plaatsen van stalen bruggen tussen de cylinders,(niet zichtbaar zijn ingegoten) echter waarschijnlijk geen rekenig gehouden met het uitzettings coefficient van aluminium en staal.
wat resulteerd in veelvuldig scheuren van de t2 koppen.
gewoon te sterk gemaakt dus.
de algeemene remedie is dus om er een kop van een ongeblazen diesel of van de t1 op te zetten,deze hebben die versterking niet en zijn daardoor minder kwetsbaar,
in feite gaan ze nooit kapot.
de opbouw van de diverse typen zijn wel gelijk. dus de passing formt geen probleem.
Dus je krijgt juist een beter blok door er een t1 kop of een kop van een ongeblazen diesel op te zetten..
inderdaad!