hoi,even een vraag van een collega,
Hij heeft een 306 1.4 uit 1995.
zijn distributieriem is gebroken, en heeft daarna nog geprobeerd te starten, zullen nu de kleppen krom zijn?
ik weet dat er motoren zijn die genoeg ruimte over hebben, als de distributieriem gebroken, zodat er niks kapot gaat,
weet iemand dit?
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Re: 1.4 distributieriem gebroken, kleppen krom??
harry schreef:hoi,even een vraag van een collega,
Hij heeft een 306 1.4 uit 1995.
zijn distributieriem is gebroken, en heeft daarna nog geprobeerd te starten, zullen nu de kleppen krom zijn?ik weet dat er motoren zijn die genoeg ruimte over hebben, als de distributieriem gebroken, zodat er niks kapot gaat,
weet iemand dit?
Ik hoor verschillende verhalen over deze motor. Hoorde je collega een geratel met het breken van de riem? Zoja, dan zullen er wel klepjes krom zijn. Zo nee, dan kan het meevallen.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb de ervaring dat als de riem breekt bij deze motoren daarna de klep ook de nokkenas doormidden kopt….
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ik heb de ervaring dat als de riem breekt bij deze motoren daarna de klep ook de nokkenas doormidden kopt….
ops:
Interesting: overigens heb ik voor dit motortype zowaar nog een nokkenas liggen. Net ingelopen.
Re: 1.4 distributieriem gebroken, kleppen krom??
harry schreef:Hij heeft een 306 1.4 uit 1995.
zijn distributieriem is gebroken, en heeft daarna nog geprobeerd te starten, zullen nu de kleppen krom zijn?ik weet dat er motoren zijn die genoeg ruimte over hebben, als de distributieriem gebroken, zodat er niks kapot gaat,
weet iemand dit?
Als hij geen zware mechanische onheilsgeluiden heeft gehoord, zal het wel meevallen en is het op tijd zetten van de krukas/nokkenas en nieuwe riem erop voldoende.
Zie ook dit verhaal met een AX http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165204&postdays=0&postorder=asc&start=0
Hier is het toen goed afgelopen zonder schade, motor draait nog steed prima. Boutje zat toen nog in de nokkenas, na het eruit halen hiervan heeft met nog geprobeerd te starten, de motor liep heel even heel erg beroerd.
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Laat ik je gerust stellen,bij de TU motoren ging de riem maar 60.000km mee en ik heb er vele gehad waar het krukastandwiel de tanden van de riem draaide.Een nieuwe riem erop en zo spannen dat je het langste eind
een kwart slag kan draaien of met het speciale gereedschap.Het is niet zoveel werk dat mijn advies is,elke 50.000km
bedankt,
ik ga hem dit vertellen, moet ie maar kijken wat ie eraan doet,
is wel beetje zijn eigen fout, hij heeft nooit de riem vervangen,
maar in ieder geval bedankt voor het meedenken
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Gerard Maas schreef:Laat ik je gerust stellen,bij de TU motoren ging de riem maar 60.000km mee en ik heb er vele gehad waar het krukastandwiel de tanden van de riem draaide.Een nieuwe riem erop en zo spannen dat je het langste eind een kwart slag kan draaien of met het speciale gereedschap.Het is niet zoveel werk dat mijn advies is,elke 50.000km
Hehehe, dit zeer kostbare en bruikbare advies heb je toen ook gegeven
Overigens staat er in het instuctieboek dat de riem om de 6 jaar of 120.000km vervangen dient te worden of om de 60.000km bij zware omstandigheden. “Citroen acht de omstandigheden in Nederland Zwaar”