Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Mijn broer heeft een BX 19 TRS Break (‘92) met ABS gekocht.
De auto ziet er binnen en buiten zeer goed uit .
enkel foto’s
Wagen is afgekeurd op de technische kontrole voor te hoge uitlaatgassen.
zo staat het op het keuringsbewijs:
Uitlaatgassen(benzine of lpg)—het voertuig voldoet niet aan de wettelijke emissienormen.
Uitlaatgassen—overvloedige rookemissie - overvloedige verbranding van olie.
Volgens de garagist zijn het de klepsteelrubbers die totaal op zijn.
Zijn advies: kop eraf halen laten vlakken en nieuwe klepsteelrubbers plaatsen.
De motor draait voor de rest prima, start goed maar rookt enorm.
De oliepijlstok lijkt te kort er hangt geen drup olie aan.
Oliepeilmeter op dash geeft een stand aan tussen min en max ,oliedruk lichtje gaat ook uit bij het starten.
Ik ben van plan de kop er af te halen.
Wat denken jullie hier van ?
Is er ergens een werkplaatshandboek of de microfiche’s van de BX te downe ?
Of een website met wat technische gegevens/uitleg ?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Kop eraf halen lijkt me overdreven. Klepseals kun je vervangen zonder dat, mocht je ‘t willen laten doen: bij Hesselink (specialist) kost ‘t 300 euro.
Wel mooie wagen, en hij heeft die koptelefoonaansluitingen achterin!
Werkplaatshandboeken zijn te downloaden op http://files.citroen-forum.nl
Dan klik je op Manuals en dan op BX.
Alleen schijnt de site daarin een beetje traag te zijn.
Verder mag ie ook wel nieuwe TZx wieldoppen. Die zijn een beetje beschadigd en dus lelijk. Zeker als je er maar drie hebt.
Oké, best wel veel commentaar, maargoed. Verder ff een beurtje laten doen, dacht ik zo.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
CX-power schreef:Werkplaatshandboeken zijn te downloaden op http://files.citroen-forum.nl
Dan klik je op Manuals en dan op BX.Alleen schijnt de site daarin een beetje traag te zijn.
Verder mag ie ook wel nieuwe TZx wieldoppen. Die zijn een beetje beschadigd en dus lelijk. Zeker als je er maar drie hebt.
Oké, best wel veel commentaar, maargoed. Verder ff een beurtje laten doen, dacht ik zo.
Het manuals gedeelte is gesloten….
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Harm schreef:Kop eraf halen lijkt me overdreven. Klepseals kun je vervangen zonder dat, mocht je ‘t willen laten doen: bij Hesselink (specialist) kost ‘t 300 euro.
Wel mooie wagen, en hij heeft die koptelefoonaansluitingen achterin!
Ik ga het zelf doen , waarschijnlijk de klassieke methode (kop eraf)want de keerring achter de verdelerkap lekt ook , ze hebben daar zelfs een nylon hoesje over getrokken
Ik dacht ooit een topic gelezen te hebben over een methode zonder de kop eraf te halen, maar ik kan die niet direkt terug vinden.
Dan heb ik nog een vraag :
op de motor zit een typeplaatje met de letters D2F kan dit de motorcode zijn en zou het dan een XU9 xx blok zijn ?
Verder heeft de BX een metalen motorkap is dit origineel zo geleverd ?
jebbers schreef:CX-power schreef:Werkplaatshandboeken zijn te downloaden op http://files.citroen-forum.nl
Dan klik je op Manuals en dan op BX.Alleen schijnt de site daarin een beetje traag te zijn.
Verder mag ie ook wel nieuwe TZx wieldoppen. Die zijn een beetje beschadigd en dus lelijk. Zeker als je er maar drie hebt.
Oké, best wel veel commentaar, maargoed. Verder ff een beurtje laten doen, dacht ik zo.
Het manuals gedeelte is gesloten….
Is het manuals gedeelte tijdenlijk of voor goed gesloten ?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
trxke schreef:
Is het manuals gedeelte tijdenlijk of voor goed gesloten ?
Ik kan het draadje hierover niet zo snel vinden, maar het was voorgoed, zoveel kon ik wel opmaken uit de reactie.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik ga het zelf doen , waarschijnlijk de klassieke methode (kop eraf)want de keerring achter de verdelerkap lekt ook , ze hebben daar zelfs een nylon hoesje over getrokken
Ik dacht ooit een topic gelezen te hebben over een methode zonder de kop eraf te halen, maar ik kan die niet direkt terug vinden.
Voor de nokkenaskeerring hoeft de kop er toch niet af? alleen de nokkenas moet er dan ff uit…
De methode is om met perslucht druk op de cilinder te zetten die je wil gaan doen. Dan donderen de kleppen niet naar beneden.
Lijkt me toch dat jij wel een compressor hebt
Stalen motorkappen zijn in de nadagen van de BX origineel geleverd, maar bij een vervangingskap was ‘t altijd eentje van staal.
Harm schreef:Ik ga het zelf doen , waarschijnlijk de klassieke methode (kop eraf)want de keerring achter de verdelerkap lekt ook , ze hebben daar zelfs een nylon hoesje over getrokken
Ik dacht ooit een topic gelezen te hebben over een methode zonder de kop eraf te halen, maar ik kan die niet direkt terug vinden.Voor de nokkenaskeerring hoeft de kop er toch niet af? alleen de nokkenas moet er dan ff uit…
De methode is om met perslucht druk op de cilinder te zetten die je wil gaan doen. Dan donderen de kleppen niet naar beneden.
Lijkt me toch dat jij wel een compressor hebtStalen motorkappen zijn in de nadagen van de BX origineel geleverd, maar bij een vervangingskap was ‘t altijd eentje van staal.
voor het ervangen van de nokkenaskeerrign hoeft de nokkenas er bij mijn weten niet uit. Voor het vervangen van de klepseals moet de nokkenstok wel gelicht worden. Als de koppakking verder goed is, vermijd je bovendien het risico op afbrekende kopbouten: helaas geen zeldzaamheid. Ik zou dus gewoon voor de comrpessormethode gaan. Deze methode is al vaak beschreven op het forum dus doe eens gek en zoek eens in de oude draadjes.
trxke schreef:...Dan heb ik nog een vraag :
op de motor zit een typeplaatje met de letters D2F kan dit de motorcode zijn en zou het dan een XU9 xx blok zijn ?
Verder heeft de BX een metalen motorkap is dit origineel zo geleverd ?
D2F is een verder aangepaste 1905 motor, dus ja: het is een XU9 .. (2C?) motor.
De metalen motorkap geschiedenis is per land per type verschillend, zo is uit eerdere postings geconcludeerd. Hij kan best origineel zijn.
Hele mooie uitvoering met optioneel ABS en het HiFi-pakket en ziet er netjes uit. Hoeveel kilometer heeft ie achter de rug?
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Dan ga ik maar even zoeken in de oude draadjes naar de compressormethode.
Compressoren hebben we hier genoeg dus dat is het probleem niet
Wat ik mij afvraag: hoe kan je de klepveer indrukken en vasthouden om de spietjes er uit te halen als je geen klepveertang kan gebruiken?
Ik ga eerst de compressie meten van het blok als dat ok is lijkt mij de compressormethode veel intresanter.
rb schreef:
D2F is een verder aangepaste 1905 motor, dus ja: het is een XU9 .. (2C?) motor.
De metalen motorkap geschiedenis is per land per type verschillend, zo is uit eerdere postings geconcludeerd. Hij kan best origineel zijn.
Hele mooie uitvoering met optioneel ABS en het HiFi-pakket en ziet er netjes uit. Hoeveel kilometer heeft ie achter de rug?
De motorkap en de neus ziet er origineel uit geen sporen van ongeval.
Hij heeft net 200000 km op de teller wat volgens mij geen probleem is voor een 1905 motor.
De auto ziet er inderdaad heel netjes uit en dan wetende dat deze BX klaar stond om te slopen
Gelukkig hebben we hem kunnen redden
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Heeft ze een automatische choke? Kijk daar ook eens naar. Wie weet hoe de emissies zijn als de choke los wordt gekoppeld.
Tenzij ze toch injectie heeft dan heb ik niks gezegd.
Heeft een D2F een Solex of een Weber? In de nederlandse boeken is er geen info over dit type.
Verder lijkt het er op dat de CO lager uitvalt als je de motor flink heet is door een heel stuk 150 te rijden. Heb ik een keer meegemaakt met een herkeuring (0,87% ipv 1,5% met mijn Digit, das bijna dezelfde motor).
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
trxke schreef:De motorkap en de neus ziet er origineel uit geen sporen van ongeval.
Hij heeft net 200000 km op de teller wat volgens mij geen probleem is voor een 1905 motor.
De auto ziet er inderdaad heel netjes uit en dan wetende dat deze BX klaar stond om te slopen
Gelukkig hebben we hem kunnen redden
Mooi hoor!
Zonde dat ze in België worden geruimd, maar dat kan je verwachten met de GreenAct premie. Deze viel daar niet onder?
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
rb schreef:trxke schreef:De motorkap en de neus ziet er origineel uit geen sporen van ongeval.
Hij heeft net 200000 km op de teller wat volgens mij geen probleem is voor een 1905 motor.
De auto ziet er inderdaad heel netjes uit en dan wetende dat deze BX klaar stond om te slopen
Gelukkig hebben we hem kunnen reddenMooi hoor!
Zonde dat ze in België worden geruimd, maar dat kan je verwachten met de GreenAct premie. Deze viel daar niet onder?
Deze werd ingeruild op een Berlingo van 2000.
De garage schat de herstellingen om door de controle te geraken op ruim 800euro en daarmee hebben ze hem niet te koop gezet.
Als ik 200 euro aan onderdelen besteed en het werk zelf doe is hij weer helemaal inorde.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Het manuals gedeelte is gesloten….
Hmm, dan was ik dus nog mooi op tijd met het downloaden van de manual over de CX serie 1. Wilde nog een BX type 3 Manual voor mijn vader…
Verder vind ik het leuk om te lezen dat er weer een Citroën van de sloperij is gered…Gefeliciteerd.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Vandaag de bougie’s er uitgedraaid,nu had ik verwacht dat er van die conisch afdichtende bougie’s in de BX zitten.
Echter zitten er in deze bougies met een dichtingsring is dit gebruikelijk voor de 19 ?
Wat betreft de kleur van de bougie’s en de compressie test:
cil 1 : zeer sterk vervuilde bougie door verbrande olie,druk van de cil:11.2 bar.
cil 2: sterk vervuilde bougie door verbrande olie,druk van de cil:11.2 bar.
cil 3: sterk vervuilde bougie door verbrande olie,druk van de cil:7.8 bar
cil 4: bougie met mooie geel bruine kleur wijst dus op optimale verbranding, druk van de cil: 10.3 bar.
Even ter verduidelijking : de compressie test is uitgevoerd bij koude motor dmv de motor 5 sec te laten rond gaan op de start motor.
De bougie’s van de overige cillinders zaten er allemaal in.
Na afloop de bougie’s gereinigd en afgesteld->starten en lopen en natuurlijk heftig rokend, maar eigenlijk loopt de motor best wel goed.
Maar dan deed ik uit nieuwsgierigheid de dop van de olievulpijp eraf en hier komt rook uit ook dicht de oliepijlstok niet goed meer af en zie je hier rook uitkomen.
Dit is iets wat ik nog niet gezien heb bij gelijk welke motor.
Kan dit komen van de klepseals of is er meer aan de hand?
bv:door versleten compressie veren in denk dan aan cillinder 2 die opvallend minder compressie heeft.
Zou het nog verstandig zijn om de klepseals alsnog te vervangen of denken jullie dat de motor (het onderblok dan) zijn beste tijd heeft gehad.
Graag wat advies.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
trxke schreef:Even ter verduidelijking : de compressie test is uitgevoerd bij koude motor dmv de motor 5 sec te laten rond gaan op de start motor.
De bougie’s van de overige cillinders zaten er allemaal in.
En dat is juist allebei verkeerd…. Overige bougie’s eruit, testen bij motor op bedrijfstemperatuur. Overigens horen er inderdaad geen conische bougie’s in. V.w.b. die motor: Ik zou eerst de klepseals doen en dan eens een lekker tijdje gewoon gaan rijden, zien hoe het gaat.
Gr Martijn