Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Revi schreef:a) omdat ik op LPG toch een beetje veel verbruik 1:7 (ipv 1:10 op benzine), dat moet dus nog even goed afgesteld worden.
b) de rdw heeft ‘t afgekeurd op wat papierlijke zaken, de oplossing met het waterreservoir vonden ze prima!
a) mijn verbruik zit op 1 op 8. En het afstellen heb ik zelf gedaan. Als je weet hoe het werkt, dan kan je een hoop op gevoel.
b) dat kan ook niet anders, het behoord immers formeel niet tot de LPG installatie. Als het maar werkt!
Maar ik begrijp dat je GS weer in ere hersteld is?
draai de stelschroef in de slang tussen verdamper en mengstuk geheel open.
bij warme motor op stationair 900 omw (benzine) omschakelen op gas.
draai nu de schroef op de verdamper dicht tot het toerental daald, nu weer open tot het MAX toerental.
draai nu een kwart slag dicht.
zet het toerental VAST middels stationaire stelschroef op 2500 omw.
draai nu de stelschroef in de slang tussen verdamper en carburateur dicht .
tot het toerental daald.
draai nu weer uit tot max toeren.
draai 1 kwart dicht.
zet het toerental wederom op BENZINE op 900 omw.
schakel weer terug op gas.
ga nu rijden.
om meer pit te krijgen tot +/- 3500 omw, draai de schroef op de verdamper 1/8ste dicht.
of draai de stelschroef in de slang een halve tot 1 omw dicht.
je verbruik zal ook dalen hierdoor.
nadeel !
je kan niet meer tot Max toeren 6300 omw.
wil je power bovenin (rijd als 16V injectie) doe exact het hierboven beschreven, alleen dan opendraaien ipv dicht.
mvgr wupke:die meer dan een half milioen km op LPG in GS en A heeft gereden.
en ruwweg 40 instalatie’s in de citroenen heeft gebouwt.
kreazyV8wuppo bedankt voor de handleiding!
De GS is weer in ere hersteld ... ziet er goed uit en rijdt ook weer erg aangenaam! 1 op 8 met gas ... dan moet de mijne nog even afgesteld worden!
Vroem!
Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS
Ik heb nog een paar dingen waar ik tijdens het rijden vaak last van heb:
A) Als ik op de snelweg rij dan gaat de auto bij 100-120 km/u vaak stotteren en kan ik ook niet harder meer.
B) Als ik de snelweg afkom slaat de auto vrijwel direct af en krijg ik hem pas na enige tijd weer aan de praat en ruik ik veeeeeel gas!
Als ik direct na het rijden op de snelweg de motorkap open zie ik dat het eerste stuk na de verdamper aardig vochtig is en volgens mij geeft dat aan dat de LPG niet goed verwarmd word. Als ik mijn vinger in de koelvloeistof steek is het ook nauwelijks warm geworden.
Iemand een idee?
Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Revi schreef:Ik heb nog een paar dingen waar ik tijdens het rijden vaak last van heb:
A) Als ik op de snelweg rij dan gaat de auto bij 100-120 km/u vaak stotteren en kan ik ook niet harder meer.
B) Als ik de snelweg afkom slaat de auto vrijwel direct af en krijg ik hem pas na enige tijd weer aan de praat en ruik ik veeeeeel gas!Als ik direct na het rijden op de snelweg de motorkap open zie ik dat het eerste stuk na de verdamper aardig vochtig is en volgens mij geeft dat aan dat de LPG niet goed verwarmd word. Als ik mijn vinger in de koelvloeistof steek is het ook nauwelijks warm geworden.
Iemand een idee?
A) Je kan ongestraft de schroef op de slang naar de carb. een stukje verder open draaien. Hiervee bepaal je het “vol-gas” nivo. Verder open >> hogere top.
B) Dit is een carb. afstelling probleem (mengselschroef). Ergens heeft Wupke een zeer goede uitleg geschreven. Ik heb nu geen tijd, maar ik zal er even naar zoeken.
Verder hoeft de LPG ook niet verwarmd te worden, zolang de verdamper maar niet bevroren is. Nauwelijks warm, is dus voldoende. Ik rij met een zelfde systeem, en dat ging ook goed bij -20 graden!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hier alvast wat leesvoer voor de LPG afstelling;
kreazyV8wuppo schreef:Ik ga ervanuit dat je beschikt over een vuil LPG systeem,en dus niet electronisch bijgestuurd.
rijd de motor warm.
zet hem op benzine, en controleer of hij netjes stationair blijft draaien.zo ja zet hem dan op LPG.
draai de schroef in de slang naar het mengstuk 100 % open.draai nu de schoef op de verdamper uit tot je toeren beginnen te dalen, draai nu de schroef weer in tot het max haalbare toerental.
draai nu met de motor op 2500 omw, de schroef in de slang naar je mengstuk in, net zolang tot je toeren beginnen te dalen.
1/8 ste terug , en klaar.je LPG systeem staat nu nagenoeg 100% afgestelt.
100% kan je dit pas doen met een Co2 of 4gas tester.maar zonder hulpmiddelen is bovenstaande de methode.
wil je nu meer puf onderin draai dan de schroef in de slang een klein beetje in, wil je meer in de hogere toeren doorhalen doe dan het tegenovergestelde.
mvgr wupke:
Aangezien ik maar vier versnellingen heb en dus rond de 120-140 in hoge toeren zit zal ik de schroef in de slang iets open draaien.
Mooie verhaaltje! Helder!
Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Revi schreef:Aangezien ik maar vier versnellingen heb….
Hmmm… hij heeft het over “maar vier….”.
patje74 schreef:Revi schreef:Aangezien ik maar vier versnellingen heb….
Hmmm… hij heeft het over “maar vier….”.
Neem van mij aan dat als je later groot bent en een GS hebt met VIER versnellingen, je er toch wel VIJF wilt!
Maar ik kan me zo voorstellen dat de stap van drie naar vier versnellingen het gemis van de C-Matic niet zal opvullen!
Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Revi schreef:
Neem van mij aan dat als je later groot bent en een GS hebt met VIER versnellingen, je er toch wel VIJF wilt!
Maar ik kan me zo voorstellen dat de stap van drie naar vier versnellingen het gemis van de C-Matic niet zal opvullen!
Een C-matic is geen auto om hard mee te rijden. en dat was een bewuste keuze voor mij. Verder is mijn 3e versnelling vergelijkbaar met jouw 4e versnelling qua overbrenging. Dus dat valt wel mee. En een 5-bak is inderdaad heerlijk, ik sprak laatst met een GS-baasje die er eentje achter een 1015CC had gezet. Hij vertelde dat het nu heerlijk rustig 140Km/h rijden was. Tja… maar doe mij inderdaad maar een C-matic!
Eh… ops: Dit is zeker zwaar offtopic hé?
patje74 schreef:Een C-matic is geen auto om hard mee te rijden. en dat was een bewuste keuze voor mij. Verder is mijn 3e versnelling vergelijkbaar met jouw 4e versnelling qua overbrenging. Dus dat valt wel mee. En een 5-bak is inderdaad heerlijk, ik sprak laatst met een GS-baasje die er eentje achter een 1015CC had gezet. Hij vertelde dat het nu heerlijk rustig 140Km/h rijden was. Tja… maar doe mij inderdaad maar een C-matic!
Eh… ops: Dit is zeker zwaar offtopic hé?
Heerlijk OFF TOPIC ... maar zolang de vier versnellingen functioneren hou ik het er bij vier! Met welk voertuig kom jij naar de Citromobile?
Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Revi schreef:
Heerlijk OFF TOPIC ... maar zolang de vier versnellingen functioneren hou ik het er bij vier! Met welk voertuig kom jij naar de Citromobile?
In de GS (op gas! En daarme zijn we weer ontopic. )
Zaterdag of zondag?
Ik kom zaterdag met de Dyanoir!
Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Revi schreef:Zaterdag of zondag?
Ik kom zaterdag met de Dyanoir!
Tot zaterdag dan!