mpostma schreef:hogervp schreef:
Volgens mij was dit ook zo bij de GS en de CX destijds. Ik verwonderde me er niet over toen we een Type 1 BX kregen thuis.
PatrickIk moet eens nadenken hoe het bij de GS ook alweer zat. Tijdje geleden ops:
Vanmorgen na wat rondrijden (meer remmen dan rijden) de achterremmen nog eens gecheckt en nu pakken de blokjes mooi de hele schijf mee, dus die operatie kan geslaagd genoemd worden. Morgen APK herkeuring en dan is de type 1 weer een jaartje gered.
Goed bezig Marten!
Dus die sloopmeeting over 2 weken gaat niet meer door?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
mpostma schreef:Nog een toevoeging aan de monoloog:
Vandaag de zaak APK klaar gemaakt.
De ruitensproeier bleek niet te werken doordat een stekkerverbinding van de massakabel boven de zekeringtray los lag. Een gele stekker
Stadslichtjes is niet echt de moeite waard om te noemen: gewoon nieuwe steken. Wel heb ik inmiddels de lichtschakelaar van Serge (Voge) gemonteerd. ER is echter nog iets geks. In de stand stadslicht doet het dimlicht het ook tenzij ik de keuze schakelaar voor dim/grootlicht op grootlicht zet. Meja, er is een stand te vinden waarbij alleen het stadslicht het doet, dus voor de APK wel ok. Het is wel uber prullaria, zo’n type 1 dash. Het zit elektrotechnisch rampzalig in elkaar en het verbaast met dan ook niet dat er zoveel problemen zijn met die schakelaars.
Last but not least de rechterachterrrem wat beter gangbaar gemaakt. De klacht was dat er roest op de schijf zat. Er was idd maar een dun glimmend spoortje te zien. De schijf was idd al “verroest”. Meja, alleen vliegroest. Ik heb nu wat blokken gemonteerd die egaal zijn afgeremd.
Daarnaast nog wat rommel in de kofferbak gegooid om de achterremmen wat meer bij te laten remmen. Dit in de vorm van een kist gereedschap, een BX versnellingsbak, een XM versnellingsbak en een dieselcilinderkop.
Hij duikt in elk geval niet meer met remmen en hij trilt ook niet meer bij het remmen wat ie eerder nog wel deed.
Het ding kan maandag in elk geval weer naar de APK.
Ja de dimlicht feature heb ik ook. Beschouw het wel als prettig. Heb zelf nooit problemen met de schakelaars overigens en in m’n klussen met m’n Digit tot nu toe deel ik je mening qua elektrotechnische constructie eigenlijk totaal niet
Dat het plastic ietwat goedkoop is, ben ik wel mee eens.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:nooit problemen met de schakelaars overigens en in m’n klussen met m’n Digit tot nu toe deel ik je mening qua elektrotechnische constructie eigenlijk totaal niet
Dat het plastic ietwat goedkoop is, ben ik wel mee eens.
Ik weet niet in hoeverre de schakelaars bij de digit hetlzefde zijn? ik geloof van wel. Probleem is dat de schakelaars op het dashboard zijn geprikt. DAar zitten extra contacten (die ik als overbodig beschouw want je had de stekkers net zo goed gelijk in de schakelaars kunnen doen). Plus dat het geheel niet zo erg stabiel vastzit dus die stekkersk unnen ook nog eens gaan jutteren.
Je moet zeker in zoiets als een auto waar beroerde klimaologische omstandigheden heersen (verschil koud warm/veel weinig condens is groot) proberen het aantal contacten tot een minium te beperken. Want elk contact is een risico op storingen. Zeker als ze ook nogeens gammel zijn uitgevoerd.
Verder is het een misser dat er ook nog eens grote stromen door die contacten gaan. De schakelaar die groot- en dimlicht schakelt voel je gewoon warm worden. Verbaast me dus niks dat die schakelaars zo vaak (eigenlijk standaard) kapot gaan. Ik ga het maar zsm met relais maken, want dit is echt niet gezond.
@Harm: de sloopmeeting is voorlopig afgelast
Update: de 14 RE is weer goedgekeurd! Het kostte wat moeite, maar dan heb je ook wat. BXen worden al zeldzaam (ik spotte vanmorgen slechts 1 BX al was dat dan wel weer gelijk een aubergine kleurige “rouge opera” TZx) en types 1 in het wild zijn helemaal aan het uitsterven. Dus een rijdende en goed gekeurde type 1 in het straatbeeld is toch wel een goeie zaak.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
mpostma schreef:Alcyone schreef:nooit problemen met de schakelaars overigens en in m’n klussen met m’n Digit tot nu toe deel ik je mening qua elektrotechnische constructie eigenlijk totaal niet
Dat het plastic ietwat goedkoop is, ben ik wel mee eens.
Ik weet niet in hoeverre de schakelaars bij de digit hetlzefde zijn? ik geloof van wel. Probleem is dat de schakelaars op het dashboard zijn geprikt. DAar zitten extra contacten (die ik als overbodig beschouw want je had de stekkers net zo goed gelijk in de schakelaars kunnen doen). Plus dat het geheel niet zo erg stabiel vastzit dus die stekkersk unnen ook nog eens gaan jutteren.
Je moet zeker in zoiets als een auto waar beroerde klimaologische omstandigheden heersen (verschil koud warm/veel weinig condens is groot) proberen het aantal contacten tot een minium te beperken. Want elk contact is een risico op storingen. Zeker als ze ook nogeens gammel zijn uitgevoerd.
Verder is het een misser dat er ook nog eens grote stromen door die contacten gaan. De schakelaar die groot- en dimlicht schakelt voel je gewoon warm worden. Verbaast me dus niks dat die schakelaars zo vaak (eigenlijk standaard) kapot gaan. Ik ga het maar zsm met relais maken, want dit is echt niet gezond.
@Harm: de sloopmeeting is voorlopig afgelast
Mee eens eigenlijk. De verlichtingsrelais conversie heb ik reeds in 2004 uitgevoerd. Heb ook een keer een lichtschakelaar op de kop getikt bij een De Vos in Enspijk, kostte iets van 15 euro geloof ik. Was ook de aller- allerlaatste.
Maar tot nu toe heb ik met mijn Digit (ja die schakelaars zijn allemaal hetzelfde) eigenlijk geen gedonder gehad, en dat terwijl dat ding constant vochtig is vanwege enorme lekkages links en rechts in de paravanbak. Zo werd ik een keer wakker omdat de Digit om 8:00 ‘s ochtends, na een nacht heftig stormen, opeens de buurt luidkeels begon wakker te maken met haar dubbele luchthoorn. Toen ik bij de auto was (gelukkig voor de deur) bleek het contact aan te staan, tot het display en controlelampen aan toe. Motorkap open en de accupool los is meteen het doel (en daarom zitten ze bij mij atijd los).
Paar uur later besloot ik de accu weer even aan te sluiten en toen hoorde je een hoop gesis… uit het zekeringenbord…
Ook heb ik een paar keer het Star Trek effect gehad met de auto, namelijk allerlei apparaten die uitvielen en weer online kwamen, zoals ruitenwissers, verlichting, knipperend display (echt ontzettend a la Voyager) en op het laatst zelfs de ontsteking. Dit verdween op den duur op net zulke magische wijze als het kwam (de laatste keer toen mijn vorige vriendin naast me zat, net voordat ze het uitmaakte).
Marten, hartelijk gefeliciteerd met de goedkeuring! Ook al ben ik een fan van de XU in de BX, ik draag deze auto een warm hart toe.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Heb ook een keer een lichtschakelaar op de kop getikt bij een De Vos in Enspijk, kostte iets van 15 euro geloof ik. Was ook de aller- allerlaatste.
Dit wist ik nog niet Marten!!!
Alcyone schreef:Heb ook een keer een lichtschakelaar op de kop getikt bij een De Vos in Enspijk, kostte iets van 15 euro geloof ik. Was ook de aller- allerlaatste.
Op Citromobile was het BX-onderdelenaanbod vorig jaar weliswaar teleurstellend maar toch ben ik er nog een enkele nieuwe type 1 schakelaar tegengekomen. Het voorgaande jaar waren er veel meer, dat wel.
Ich bin ein Breaker
mpostma schreef:Update: de 14 RE is weer goedgekeurd! Het kostte wat moeite, maar dan heb je ook wat. BXen worden al zeldzaam (ik spotte vanmorgen slechts 1 BX al was dat dan wel weer gelijk een aubergine kleurige “rouge opera” TZx) en types 1 in het wild zijn helemaal aan het uitsterven. Dus een rijdende en goed gekeurde type 1 in het straatbeeld is toch wel een goeie zaak.
feelsteerd maar weer ermee
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:mpostma schreef:Update: de 14 RE is weer goedgekeurd! Het kostte wat moeite, maar dan heb je ook wat. BXen worden al zeldzaam (ik spotte vanmorgen slechts 1 BX al was dat dan wel weer gelijk een aubergine kleurige “rouge opera” TZx) en types 1 in het wild zijn helemaal aan het uitsterven. Dus een rijdende en goed gekeurde type 1 in het straatbeeld is toch wel een goeie zaak.
feelsteerd maar weer ermee
Klereding wilde vanavond niet starten. Ik hou niet zo van een slecht karakter. (had em waarschijnlijk verzopen met teveel choken).
wel vonk?
wel vonk? Heb mijn type 1 nog nooit verzopen eigenlijk.. Choke induwen, volgas en starten. Dan moet ‘ie het zo doen! (niet pompen uiteraard!)
voge schreef:wel vonk? Heb mijn type 1 nog nooit verzopen eigenlijk.. Choke induwen, volgas en starten. Dan moet ‘ie het zo doen! (niet pompen uiteraard!)
SJa, ik vond het ook wel vreemd. T was wat vochtig en ik hoorde hem overslaan. WAs niet helemaal dood. Toen motorkap los, wat aan de bedrading geprutst van de bobine (oh wat vertrouwd van mijn eerste BX) en toen opnieuw gestart. Toen choke in en plankgas doorstarten en toen sloeg ie snel weer aan. T was wel koud en vochtig, maar hij had nog maar ee nuur of 2.5 stilgestaan. Was de choke voluit toch teveel van het goede.
Was trouwens na fitness: ik moest de BX ff naar de garagebox brengen om em weer te wisselen met de Turbo D12. Hihi, met groot genoegen dus. Ik hou helemaal niet van barrels met startkuren.
Mijn 1.4e had de choke eigenlijk alleen maar nodig als ‘ie de hele nacht stilstond, bij een paar uur hoefde ik altijd alleen even aan de sleutel te draaien…
Ik vond ‘t een heerlijk BXje hoor, niks startkuren! Maar goed, qua degelijkheid geef ik je wel gelijk..
Dus, Marten, toch maar sloopmeeting?