Hi iedereen,
Vraagje:
Ik heb een VDO-electronische cruise control gekocht voor in m’n diesel-BX. (zonder vacuum dus)
Zit er al grotendeels ingestampt, echter, ik heb een probleempje met mijn pulsgever (dat ding voor tussen je kilometerteller-kabel). Ik heb er eentje bij gekregen met schroefdraad.
Achter op mijn tellerunit zit een soort snelkoppeling ofzo, en op de bak volgens mij ook.
Heeft iemand hier ervaring mee? en weet iemand de oplossing?
groetjes,
Daan
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
De kabel bestaat uit 2 helften, die met schroefdraad aan elkaar zitten. Is dat misschien iets?
Re: Cruise Control in mijn TZD
DaanDus schreef:Hi iedereen,
Vraagje:
Ik heb een VDO-electronische cruise control gekocht voor in m’n diesel-BX. (zonder vacuum dus)
Even een ander vraagje, waar heb je deze vandaan en wat waren de kosten.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Harm schreef:De kabel bestaat uit 2 helften, die met schroefdraad aan elkaar zitten. Is dat misschien iets?
MEEN JE DIT NOU?
Waar zit die connectie dan?
Ik heb het dash opengesloopt, daar kwam ik een snelkoppeling tegen ,en op mn diff zit ook zoiets (onder een dikke laag smurrie)
gr
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Re: Cruise Control in mijn TZD
Superdave schreef:DaanDus schreef:Hi iedereen,
Vraagje:
Ik heb een VDO-electronische cruise control gekocht voor in m’n diesel-BX. (zonder vacuum dus)Even een ander vraagje, waar heb je deze vandaan en wat waren de kosten.
K had een advertentie op marktplaats gezet.
Veel reacties, voornamelijk John Gold, prijzen van 190-200 euro
Probleem is dat er vaak geen handleiding bij zit.
K kreeg paar dagen geleden een VDO-systeem aangeboden, 80 euro.
Montagehandleiding krijg ik een dezer dagen binnen van VDO.
Alles zit al op z’n plek, (2 uurtjes werk) nu de pulsgever nog en de prik aansluiten.
Voor mijn werk heb ik soms nieuwe bakken onder mn kont MET cruisecontrol… het is gewoon echt relaxed, zeker met alle trajectcontroles. Ik hoop ook mn verbruik terug te dringen (nu 1 op 15,5 ofzo)
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Nou ergens halverwege op de kabel, maar meer aan de kant van het schutbord dan van de bak. Tenminste, als de kabel van een TD ongeveer gelijk is aan die van een 1.9d of benzine
Goh…alleen maar TZD eigenaren hier.
Tsja….zo’n CC zou ik ook ooit weleens willen hebben….zeker op een TZD-turbo lijkt me dat wel nuttig.
Voor je het weet ga je te hard.
De kabel is gesplitst vlak voordat hij het schutbord doorgaat vanaf de bak gezien. Ik heb ook nog zo’n pulsgever liggen….Handig voor Cruise Control, Navigatiesysteem, boordcomputer, Taximeter, Tachograafklok enz. enz.
Test
Nou, al met al past mijn pulsgever echt niet.
De schroefdraad is een heel andere maat; en de vierkante kabel lijkt ook ietsje te dik te zijn
Andere mogelijkheid is het aftappen van het toerentalsignaal.
(normaal klapt hij ook uit als je je koppeling intrapt, dus waarom niet?)
2 vragen:
* tachosignaal, is dat het toerentalsignaal?
* welke stekker op de dynamo is dat? (de W-stekker ofzo?)
Groetjes,
Daan
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
DaanDus schreef:Nou, al met al past mijn pulsgever echt niet.
De schroefdraad is een heel andere maat; en de vierkante kabel lijkt ook ietsje te dik te zijn
Andere mogelijkheid is het aftappen van het toerentalsignaal.
(normaal klapt hij ook uit als je je koppeling intrapt, dus waarom niet?)
2 vragen:
* tachosignaal, is dat het toerentalsignaal?
* welke stekker op de dynamo is dat? (de W-stekker ofzo?)Groetjes,
Daan
Ik denk dat je beter even bij een inboiuwstation voor navigatie systemen o.i.d. moet gaan vragen om een andere pulsgever. Probeer het anders bij TaxiTronic in Apeldoorn.[055-5382000] Diezelfde pulsgevers gebruiken ze ook voor taximeters. Volgens mij is de BX kabel bijna gelijk aan die van Peugeot Boxer / Fiat Ducato enz. En die rijden genoeg rond als taxi….
Signaal van dynamo of toerental is niet bruikbaar, want je cruise control heefd een heen en retour spanning. Waarschijnlijk ligt deze spanning op 5 volt, en dat van je toerental en/of dynamo op 12 volt (of een andere spannung, maar vast geen 5 volt.)
Test
Thijsvandebles schreef:De kabel is gesplitst vlak voordat hij het schutbord doorgaat vanaf de bak gezien. Ik heb ook nog zo’n pulsgever liggen….Handig voor Cruise Control, Navigatiesysteem, boordcomputer, Taximeter, Tachograafklok enz. enz.
Hoi Thijs,
tnx voor de info, maar het schijnt wel vaak gedaan te worden: signaal van je dynamo (is alleen een sinus i.p.v. een blokgolf).
Maarruh, jij hebt nog zo’n pulsgever liggen, bedoel je eenzelfde alsdat ik heb of een passende ?
groetjes,
Daan
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
En weet iemand welk stekkertje van de dynamo het W-signaal zou moeten zijn? (lees: signaal naar je toerenteller!)
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Voor de volledigheid:
Er is geen standaard pulsgever voor mijn snelheidskabel leverbaar, dus moet je hem doorzagen en een universele ertussen planten =geen zin in!
Dan maar vanaf de dynamo:
Op internet gevonden dat het W-signaal maximaal 400 hz is, sinusvormig.
Volgens VDO is het prima mogelijk het toerental-signaal te pakken als regelsignaal. Je moet dan wel ECHT een schakelaartje op je koppeling monteren ,anders gaat hij heel gek doen als hij aan blijft staan en je schakelt terug.
FF snel gerekend: bij die 400 hz, stel dat dat 4200 rpm is bij 162 kmph, dan moet ik 8889 “pulsen” krijgen per km, en volgens het inbouwvoorschrift van VDO is dat een heel nette waarde voor een regelsignaal. (mag varieren van 1200 - 24000)
NADEEL: alleen in 5 is een tikkie tegen je hendeltje ongeveer 1 km/h sneller, in andere versnellingen schiet dit niet meer op
Verder heb ik nu dus alles, dus als het niet meer regent ga ik weer klussen en dat stekkertje van het w-signaal pakken.
Groetjes,
Daan
p.s. mocht iemand de inbouwhandleiding ooit willen hebben, mail ff!
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
DaanDus schreef:Voor de volledigheid:
Er is geen standaard pulsgever voor mijn snelheidskabel leverbaar, dus moet je hem doorzagen en een universele ertussen planten =geen zin in!
Dan maar vanaf de dynamo:
Op internet gevonden dat het W-signaal maximaal 400 hz is, sinusvormig.
Volgens VDO is het prima mogelijk het toerental-signaal te pakken als regelsignaal. Je moet dan wel ECHT een schakelaartje op je koppeling monteren ,anders gaat hij heel gek doen als hij aan blijft staan en je schakelt terug.
FF snel gerekend: bij die 400 hz, stel dat dat 4200 rpm is bij 162 kmph, dan moet ik 8889 “pulsen” krijgen per km, en volgens het inbouwvoorschrift van VDO is dat een heel nette waarde voor een regelsignaal. (mag varieren van 1200 - 24000)
NADEEL: alleen in 5 is een tikkie tegen je hendeltje ongeveer 1 km/h sneller, in andere versnellingen schiet dit niet meer opVerder heb ik nu dus alles, dus als het niet meer regent ga ik weer klussen en dat stekkertje van het w-signaal pakken.
Groetjes,
Daanp.s. mocht iemand de inbouwhandleiding ooit willen hebben, mail ff!
Probeer anders de pulsgever van een BX 19 GT of Digit te krijgen, die passen prima!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
ZX-Cruiser schreef:Tja je kan het ook zo doen ja, maar de makkelijke manier is als volgt (denk ik).
Ik neem aan dat dat gewoon een XU blok is, dus een BE3 versnellingsbak. Nou zijn er zat PSA auto’s die wel een snelheidspuls nodig hebben. Die hebben dan een sensor op het diff zitten. De nieuwere halen daar ook hun signaal vandaan voor de km teller. De oudere (zoals mijn ZX) hebben daar een gecombineerde opnemer zitten die zowel elektrisch als mechanisch werkt, dus de teller aanstuurt met een kabel.
Het idee voor jouw is, ik neem even aan dat je dus alleen een mechanische opnemer hebt, neem een gecombineerde opnemer, sluit je tellerkabel erop aan en je VDO op de elektrische opnemer.
Ik wilde het ook zo doen, totdat bleek dat ik al een gecombineerde had, de ECU heeft een snelheidssignaal nodig.. ops:Klik hiero voor wat inbouwpics
Klinkt uiteraard perfect, maar voor mij is het het simpelst om het van m’n dynamo te pakken. Dan heb ik helemaal niks meer nodig!
Maar goed, welke modellen hebben een ECU? alleen de 16klappers?
Of ook een tzi e.d.? (deze vraag vanwege de kans dit tegen te komen op een sloperij)
gr
Daan
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
DaanDus schreef:ZX-Cruiser schreef:Tja je kan het ook zo doen ja, maar de makkelijke manier is als volgt (denk ik).
Ik neem aan dat dat gewoon een XU blok is, dus een BE3 versnellingsbak. Nou zijn er zat PSA auto’s die wel een snelheidspuls nodig hebben. Die hebben dan een sensor op het diff zitten. De nieuwere halen daar ook hun signaal vandaan voor de km teller. De oudere (zoals mijn ZX) hebben daar een gecombineerde opnemer zitten die zowel elektrisch als mechanisch werkt, dus de teller aanstuurt met een kabel.
Het idee voor jouw is, ik neem even aan dat je dus alleen een mechanische opnemer hebt, neem een gecombineerde opnemer, sluit je tellerkabel erop aan en je VDO op de elektrische opnemer.
Ik wilde het ook zo doen, totdat bleek dat ik al een gecombineerde had, de ECU heeft een snelheidssignaal nodig.. ops:Klik hiero voor wat inbouwpics
Klinkt uiteraard perfect, maar voor mij is het het simpelst om het van m’n dynamo te pakken. Dan heb ik helemaal niks meer nodig!
Maar goed, welke modellen hebben een ECU? alleen de 16klappers?
Of ook een tzi e.d.? (deze vraag vanwege de kans dit tegen te komen op een sloperij)gr
Daan
Voor mij is het verhaal van een KM/H signaal voor de ECU van een ZX nieuw. Geen enkele BX heeft het gehad iig. De enigen met een pulsgever gemonteerd in de kabel of op het einde (Digit) zijn de Biksen met boordcomputer.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY