Hoi,
Ik heb mijn eerste ciroen/xsara 3mnd geleden gekocht van een particulier, hij was tot vorig jaar juni van een leasemaatschappij en heeft ook een onderhouds-historie hiervan. bj 2000 1.9D prestige met nu 87dkm! op de teller. Hij is tussendoor van een Pool geweest, welke denk ik regelmatig naar Polen reed.
Bij koude motor, smorgens, moeizaam opstarten ontwikkeld zich even een wit rookpluim, hierbij loopt hij onregelmatig en stotterend, na een minuut of zo loopt het netjes stationair.
Volgens de citroen-garage Bertens in Tilburg, zou het aan de gloeispiralen liggen en wilde alle 4 spiralen vernieuwen.
Volgens een monteur van een motorenrevisiebedrijf van Geel, zou het 2 oorzaken kunnen zijn:
1- Lekke koppakking, waardoor nadat je de motor afgezet hebt door druk langs de pakking, koelvloeistof in de verbrandingsruimte komt en deze vormt bij het opstarten die pluim wat een zoete lucht kan geven.
2- Defecte brandstofpomp, hierdoor komt er waarschijnlijk teveel brandstof welke niet wordt verbrand en deze als rookpluim eruitkomt, deze geeft weer een zure reuk waarin je ogen tranen.
ps: ik heb zelf nog niet kunnen ruiken.
Mijn vragen:
Heeft iemand van jullie zo’n geval meegemaakt?
Kan zoeits al gebeuren bij deze km-stand.
Is het mogelijk dat de eletrische km-teller teruggedraaid kan worden.
Want dan loop ik de risiko, dat de distributiriem in 1 keer klapt, hij zou bij de 120d.km pas moeten vervangen worden en nou weet ik niet wat hij echt gereden heeft.
Ik heb hiervoor met een Toy. Carina 2l diesel van 1992, 4 jaar zonder enige problemen gereden.
Ik bedank jullie voor jullie tijd.
Mijn eerste Citroën Xsara Coupé 1.9d Prestige.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
stinkt die witte wolk bij het starten flink naar diesel?
ik had ook zoeits en toen was er een gloeispiraal ( kaarsje ) defect.
redelijk goedkope reparatie trouwens.
Ik zou het ook in eerste instantie bij de gloeispiralen zoeken.
Bij een defecte koppakking treden meerdere symptomen op, ook bij warma motor.
je de kilometerstand niet vertrouwt zowieso die distributieriem vervangen. Als ik het mij goed herinner slaat die alles aan gort als die knapt. Digitale tellers kunnen inderdaad teruggedraaid worden.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:je de kilometerstand niet vertrouwt zowieso die distributieriem vervangen. Als ik het mij goed herinner slaat die alles aan gort als die knapt. Digitale tellers kunnen inderdaad teruggedraaid worden.
Het is niet zozeer de riem die alles aan gort slaat, maar het zijn de kleppen en de zuigers die dan niet meer op tijd staan en met elkaar in onzachte aanraking komen.
Eric Vertogen schreef:Lelijke Eend schreef:je de kilometerstand niet vertrouwt zowieso die distributieriem vervangen. Als ik het mij goed herinner slaat die alles aan gort als die knapt. Digitale tellers kunnen inderdaad teruggedraaid worden.
Het is niet zozeer de riem die alles aan gort slaat, maar het zijn de kleppen en de zuigers die dan niet meer op tijd staan en met elkaar in onzachte aanraking komen.
Hoe dan ook: als het ding knapt, wordt je humeur er niet beter op.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Eric Vertogen schreef:Lelijke Eend schreef:je de kilometerstand niet vertrouwt zowieso die distributieriem vervangen. Als ik het mij goed herinner slaat die alles aan gort als die knapt. Digitale tellers kunnen inderdaad teruggedraaid worden.
Het is niet zozeer de riem die alles aan gort slaat, maar het zijn de kleppen en de zuigers die dan niet meer op tijd staan en met elkaar in onzachte aanraking komen.
Hoe dan ook: als het ding knapt, wordt je humeur er niet beter op.
Klopt, en je portemonnee een flink stuk leger
Eric Vertogen schreef:Lelijke Eend schreef:Eric Vertogen schreef:Lelijke Eend schreef:je de kilometerstand niet vertrouwt zowieso die distributieriem vervangen. Als ik het mij goed herinner slaat die alles aan gort als die knapt. Digitale tellers kunnen inderdaad teruggedraaid worden.
Het is niet zozeer de riem die alles aan gort slaat, maar het zijn de kleppen en de zuigers die dan niet meer op tijd staan en met elkaar in onzachte aanraking komen.
Hoe dan ook: als het ding knapt, wordt je humeur er niet beter op.
Klopt, en je portemonnee een flink stuk leger
En dan gaat je humeur dus weer omlaag ...
En nou ga ik alleen maar ontopic reageren.
Schijt aan originaliteit.
Re: rookpluim
tugor schreef:Hoi,
Ik heb mijn eerste ciroen/xsara 3mnd geleden gekocht van een particulier, hij was tot vorig jaar juni van een leasemaatschappij en heeft ook een onderhouds-historie hiervan. bj 2000 1.9D prestige met nu 87dkm! op de teller. Hij is tussendoor van een Pool geweest, welke denk ik regelmatig naar Polen reed.Is het mogelijk dat de eletrische km-teller teruggedraaid kan worden.
Ik vind de combinatie van een ex-leaseauto, een Pool die weleens naar Polen reed en het bouwjaar een beetje dubieus voor de kilometerstand. Die elektronische teller terugdraaien schijnt niet eens zo moeilijk te zijn, is weleens op TV geweest bij Peter R. De Vries. Ik zou die riem dus maar voor de zekerheid laten vervangen.
Die rookpluim heeft die een zoete lucht of een zure chloor-achtige lucht waarin je ogen tranen?
Ik heb pas geleden nog een Xantia Diesel gezien van iemand met een kapotte gloeispiraal, ipv een witte pluim komt er een flinke zwarte pluim uit als gevolg van de slecht/onvolledig verbrandde diesel.
Kijk maar eens in de Telegraaf(vooral op zaterdag) en je ziet genoeg advertentie’s van mensen die graag even een correctie bij je uitvoeren .
Misschien dat je eens naar een autobedrijf zou kunnen gaan die aangesloten zitten bij de Nationale Auto Pas, en met een beetje geluk willen ze wel even de KM historie voor je opzoeken.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Kijk maar eens in de Telegraaf(vooral op zaterdag) en je ziet genoeg advertentie’s van mensen die graag even een correctie bij je uitvoeren .
Misschien dat je eens naar een autobedrijf zou kunnen gaan die aangesloten zitten bij de Nationale Auto Pas, en met een beetje geluk willen ze wel even de KM historie voor je opzoeken.
Als ik me niet vergis dan kun je dat toch ook bij het postkantoor laten doen zo een NAP laten uitdraaien :
Hoi allemaal,
Hierboven schreef ik dat de wagen tot vorig jaar ong. 70dkm in onderhoud was bij de dealer, toen ik ‘m kocht stond er 85dkm op de teller.
Het eerste wat ik ga doen is de distrb.riem vervangen, maar als de koppakking lek is, kan ik het gelijk laten doen. Dat scheelt weer in de kosten.
Er komt een witte/grijze/lichtblauw kleurige rook uit, in ieder geval geen zwarte. Ik heb er nog niet aan kunnen ruiken.
Ik kan ook eerst de spiralen vervangen, of eerst cotroleren door te meten, kosten: ongeveer € 100,- voor de 4 kaarsjes. Dan weet ik of het de boosdoener is of niet, dan verder zoeken.
Er zit waarschijnlijk, jammer genoeg geen citroen-monteur in de club denk ik.
bedankt voot jullie reaktie.
Mijn eerste Citroën Xsara Coupé 1.9d Prestige.
tugor schreef:Er zit waarschijnlijk, jammer genoeg geen citroën-monteur in de club denk ik.
bedankt voor jullie reaktie.
Dat dacht ik toch wel. Gerard Maas is hier toch ook regelmatig te vinden; dat is een technische man die 40 jaar bij Citroën gewerkt heeft en hier al menigeen heeft kunnen helpen.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Dat is zeker fijn, afwachten of hij hierop reageert.
Mijn eerste Citroën Xsara Coupé 1.9d Prestige.
Bassman schreef:tugor schreef:Er zit waarschijnlijk, jammer genoeg geen citroën-monteur in de club denk ik.
bedankt voor jullie reaktie.Dat dacht ik toch wel. Gerard Maas is hier toch ook regelmatig te vinden; dat is een technische man die 40 jaar bij Citroën gewerkt heeft en hier al menigeen heeft kunnen helpen.
41 jaar.
Schijt aan originaliteit.
tugor schreef:Hoi allemaal,
Er komt een witte/grijze/lichtblauw kleurige rook uit, in ieder geval geen zwarte. Ik heb er nog niet aan kunnen ruiken.
Ik kan ook eerst de spiralen vervangen, of eerst cotroleren door te meten, kosten: ongeveer € 100,- voor de 4 kaarsjes. Dan weet ik of het de boosdoener is of niet, dan verder zoeken.
Er zit waarschijnlijk, jammer genoeg geen citroën-monteur in de club denk ik.
bedankt voot jullie reaktie.
Kapotte kaarjes geven meestal een (dikke) zwarte rook bij het starten omdat de brandstof niet volledig word verbrand. Ik heb ergens gelezen dat je die gloeistiften inderdaad kan doormeten of kan controleren met een thermometer. Zo eentje die ze ook bij de Mac gebruiken voor het controleren van olietemperatuur van de frietjes enzo.
De Xsara Diesel die ik had gaf bij het starten (zeker met koud weer) een witte pluim, maar zodra de motor warm was is dat over. Hoe lang houden die witte pluimen bij jou aan.
Volgens de Vraagbaak:
Grijze rook:
Laag koolstof gehalte, te weinig lucht (Lucht filter verstopt? vuil?)
Blauwgrijze rook:
Brandstof verneveld, maar niet verbrand (Water in brandstof)
Witte rook:
Waterdamp door te lage omgevings of motor temperatuur
Water in verbrandingskamer (Cylinderkoppakking doorgeslagen, cylinderkop gescheurd)