Dat klopt, maarrrrrrr de reflector loopt in een half rondje, dus licht wat links uit de lamp komt, word naar rechts gebogen!
Dus, als het blauwe licht links uit de lamp komt, komt het rechts op de weg!
Ik had ze ook in mijn ZX, ze geven inderdaad goed licht, alleen jammer dat ze zo verschrikkelijk duur zijn
Deze info gevonden via Google:
NightGuide koplampen projecteren gericht en verfijnd licht in drie verschillende zones, zodat de hedendaagse automobilist meer licht op de weg heeft en dus een beter zicht. Het gebruik van kleur bij NightGuide lampen in deze drie zones biedt de hedendaagse automobilist beter zicht, waardoor hij beter kan anticiperen op de verkeerssituatie.
Productinnovatie
NightGuide van Philips projecteert het gerichte licht in drie verschillende zones:
1. Een veiligheidszone
Beter zicht/Beter anticiperen. De veiligheidszone geeft 50% meer licht op de weg dan standaardlampen en een lichtbundel die 10 tot 20 m meer zicht geeft.
2. Een comfortabele zone
Scherper gefocust op de veiligheidszone / Prettiger voor de ogen. Een zacht wit (“gelig”) licht links in de lichtbundel dat prettiger is voor de ogen en de aandacht op de veiligheidszone vestigt.
3. Een informatiezone
Bewegwijzering beter zichtbaar. Een koud (“blauwig”) licht rechts in de lichtbundel zorgt ervoor dat de bewegwijzering beter reflecteert.
Ja, dat staat alleemaal ook in die link die ik had gepost. Misschien dat ik me gewoon even moet laten helpen met de koplampen afstellen want ik zie sowieso 6 kleurvlakken op de weg en tis niet zo dat je echt 3 helften hebt.
Maar om even terug te komen op het eventueel verkeerd om zitten. Pootje boven is dus altijd zo?
Caroline81 schreef:Misschien dat ik me gewoon even moet laten helpen met de koplampen afstellen want ik zie sowieso 6 kleurvlakken op de weg en tis niet zo dat je echt 3 helften hebt.
Maar om even terug te komen op het eventueel verkeerd om zitten. Pootje boven is dus altijd zo?
De garage heeft zo een apparaat om de koplampen af te stellen, dan staan ze in iedergeval voor de APK goed. Wat het pootje boven betreft? dat zit volgens mij inderdaad zo. Aan zo een H4 lamp (H1 en H7 ook) zit zo een uitstekende lip, montage is dan maar op 1 manier mogelijk.
Mijn lampen worden door de apkmeester afgesteld… Maar dan stel je alleen de hoogte af en daarmee laat je nog niet de kleurvlakjes over elkaar vallen.
Overigens… ik weet niet beter of ze zijn sinds twee maanden op de markt. Dus dat je nightguides in de ZX hebt gehad lijkt me stug.
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Middelste lipje boven!
Het beeld van de lamp wordt ook bepaald door het afdek kapje wat in de lamp zit. dat is in de UK anders. evenals het glas van de koplamp. Bij deze philipsen zal dus ook het glas van het lampje zelf anders moeten zijn in engeland.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Middelste lipje boven!
Het beeld van de lamp wordt ook bepaald door het afdek kapje wat in de lamp zit. dat is in de UK anders. evenals het glas van de koplamp. Bij deze philipsen zal dus ook het glas van het lampje zelf anders moeten zijn in engeland.
Het lichtbeeld wordt bepaald door reflectoren en lampjes. Lampjes zijn gestandaaardiseerd, dus voor de UK zijn het de andere reflectoren die de trick doen.
En meestal zijn bij de oude barrels (sorry Caro, maar daar bedoel ik ook mijn wagenpark mee) de reflectoren al zodanig mat geworden dat je weinig meer ziet van dit soort fancy effecten. Ik heb nu na de schade nieuwe koplampen laten monteren: Dat levert een gigantisch verschil op. Wat een licht ineens weer
PS:
Staat er h4 op de verpakking? Ik neem aan dat je H4 (=halogeen) in de visa hebt geen duplo? (of is dat wellicht 1 van de RE features).
Vergelijk eens de orientatie van de 3 pootje die uitsteken op de lampvoet. Die bepalen hoe de lamp in de reflector moet. Als dat exact hetzeldfde is en dan ziet het middelste pootje toch onder, jammer dan. De orientatie in de reflector is het belangrijkste.
idd kun je nog verlijken of het kapje onder de gloeidraad van de lamp in montagepositie onder de gloeidraad zit.
Last but not least: als ze monteert en het lichtbeeld controleert, ziet het er dan een beetje logisch uit?
Natuurlijk staat er H4 op de verpakking anders zouden ze niet in mijn H4 koplampen passen. De pootjes van Duplo-lampen zijn weliswaar hetzelfde maar de ring/afdekplaatje van een duplolamp heeft een grotere diameter.
Ah dat kapje… dat moet er onder zitten dus? Dat was in ieder geval wel met mijn oude lampen, neem aan ook met die nieuwe dan.
Caroline81 schreef:Ah dat kapje… dat moet er onder zitten dus? Dat was in ieder geval wel met mijn oude lampen, neem aan ook met die nieuwe dan.
Ja, dan schijnt t met dimlicht niet naar onderaan de reflector.
stralen die tegen de onderkant van de refeltor schijnen, kaatsen omhoog (en verblinden dan). Meja, als je er al mee gereden hebt en je wordt niet continu geseind dan zal het wel OK zijn. En anders ff het lampenstelapparaat van de dealer erbij pakken en (laten) checken.
Caroline81 schreef:Overigens… ik weet niet beter of ze zijn sinds twee maanden op de markt. Dus dat je nightguides in de ZX hebt gehad lijkt me stug.
Ik had ze in 2004 er al inzitten, gewoon gekocht bij de Halfords samen met een andere ZX-rijder, hij had ze ook graag gewild in zijn ZX, maar daar zat dubbel H1 in. Op deze http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=1240 zie je dat er als datum bij staat 28 september 2004, en dat klopt wel, toen heb ik ze ook gekocht, ze waren net op de markt.
ZX1.4i schreef:Caroline81 schreef:Overigens… ik weet niet beter of ze zijn sinds twee maanden op de markt. Dus dat je nightguides in de ZX hebt gehad lijkt me stug.
Ik had ze in 2004 er al inzitten, gewoon gekocht bij de Halfords samen met een andere ZX-rijder, hij had ze ook graag gewild in zijn ZX, maar daar zat dubbel H1 in. Op deze http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=1240 zie je dat er als datum bij staat 28 september 2004, en dat klopt wel, toen heb ik ze ook gekocht, ze waren net op de markt.
Wat een verlakkerij dan, we hebben een complete display erbij gekregen en foldertjes met de vermelding erbij dat het om een nieuw product gaat. Maar goed we dwalen een beetje af natuurlijk.
ZX1.4i schreef:Caroline81 schreef:Overigens… ik weet niet beter of ze zijn sinds twee maanden op de markt. Dus dat je nightguides in de ZX hebt gehad lijkt me stug.
Ik had ze in 2004 er al inzitten, gewoon gekocht bij de Halfords samen met een andere ZX-rijder, hij had ze ook graag gewild in zijn ZX, maar daar zat dubbel H1 in. Op deze http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=1240 zie je dat er als datum bij staat 28 september 2004, en dat klopt wel, toen heb ik ze ook gekocht, ze waren net op de markt.
Nog eens goed dat kleurenverhaal bekeken, maar je zou zo idd zweren dat je nu toch lampen moet hebben voor links en rechts verkeer. Kruisende bundels is onzin.. bundels staan gewoon parrallel gesteld.
Caroline81 schreef:
Wat een verlakkerij dan, we hebben een complete display erbij gekregen en foldertjes met de vermelding erbij dat het om een nieuw product gaat. Maar goed we dwalen een beetje af natuurlijk.
Creatieve marketing lui. Misschien een facelift.. (om de laatste rimpeltjes in het lichtbeeld weg te werken). Zo belangrijk is het toch weer niet…
mpostma schreef:Kruisende bundels is onzin.. bundels staan gewoon parrallel gesteld.
Hallo, LEZEN!
licht komt aan de linkerkant uit de lamp, en de reflector buigt het naar rechts! hoe krijg jij dan licht uit de linkerkant van je lamp naar links?
rechtdoor?
René van Maren schreef:mpostma schreef:Kruisende bundels is onzin.. bundels staan gewoon parrallel gesteld.
Hallo, LEZEN!
licht komt aan de linkerkant uit de lamp, en de reflector buigt het naar rechts! hoe krijg jij dan licht uit de linkerkant van je lamp naar links?
rechtdoor?
Marten bedoeld denk ik het licht uit twee koplampen die kruisen. Dus dat je 3 kleurvakken ziet ipv 6 zoals bij mij.