Wat is de procedure voor het vervangen van de achterste veerbollen? Heb de voorste al vervangen en dit ging heel gemakkelijk, maar de achterste zaten nogal ingebouwd. Is dit gemakkelijk zelf te doen en zo ja, wat moet ik hier allemaal voor loshalen? En is er speciaal gereedschap voor nodig?
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
De achterveerbollen vervangen in niet moeilijk, je doet dit als volgt:
Zet de wagen op “blokken” voor en achter dan in de laagste stand, voordat je de achterwielen verwijderd hef je deze omhoog met een hefboom tot dat je de wagen iets ziet lichten (dit om de veercilinders leeg te krijgen) even aanhouden om de olie de tijd te geven,je doet dit met beide wielen 1 voor 1.
Dan verwijder je de wielen en de afdekplaten van de schijven, vervolgens maak je de spanband om de veercilinder los en verwijder deze.
Je zet een grote griptang om de veercilinder de tang moet tegen de draairichting van de schroefdraad van de veerbol in steunen tegen een vast punt van het chassis of draagarm.
Vervolgens kap je de veerbol los met een platte steenbeitel,als je ziet dat hij gelost is duw je met de veerbol de veercilinder zover mogelijk ineen.
Je kan hier best een breekijzer tussen de bollekant van de veerbol en zijn steunpunt in het chassis steken en zo wringen om de veercilinder ineen te doen schuiven.
Als dit gebeurt is heb je ruimte om de veercilinder met veerbol langs de veerbol zijde iets uit het chassis te halen zodat je de bol er kan afschroeven.
De nieuwe of gevulde bollen zet je zo hard mogelijk vast met de hand , de rest wijst zich zelf uit.
Succes
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Bedankt voor je uitleg! Nog twee onduidelijkheden: Moet zowel de voor- als de achterkant op bokken? En moet ik het drukventiel op de voorraadbol ook losdraaien, zodat ‘ie van druk afgaat?
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik ken de constructie niet exact, maar ligt de cilinder niet los als de druk eraf is, of is dat niet bij een CX. Als dit wel zo is dan zou ik niet de bollen losdraaien met drukloos systeem want dan kun je de leidingen kapot draaien. Bij losse veercilinders eerst in de hoogste stand, dan de bollen een slag losdraaien, daarna verder zoals TRXke zegt. Maar ik zeg al, ik ken de constructie niet uit mijn hoofd. Verder kun je toch niet zo bij de bollen, dan moet toch eerst wat slopen? De veerbollen achter zitten toch ingebouwd in het subframe?
Voor is iig makkelijker
trxke schreef:De achterveerbollen vervangen in niet moeilijk, je doet dit als volgt:
Zet de wagen op “blokken” voor en achter dan in de laagste stand, voordat je de achterwielen verwijderd hef je deze omhoog met een hefboom tot dat je de wagen iets ziet lichten (dit om de veercilinders leeg te krijgen) even aanhouden om de olie de tijd te geven,je doet dit met beide wielen 1 voor 1.
Dan verwijder je de wielen en de afdekplaten van de schijven, vervolgens maak je de spanband om de veercilinder los en verwijder deze.
Je zet een grote griptang om de veercilinder de tang moet tegen de draairichting van de schroefdraad van de veerbol in steunen tegen een vast punt van het chassis of draagarm.
Vervolgens kap je de veerbol los met een platte steenbeitel,als je ziet dat hij gelost is duw je met de veerbol de veercilinder zover mogelijk ineen.
Je kan hier best een breekijzer tussen de bollekant van de veerbol en zijn steunpunt in het chassis steken en zo wringen om de veercilinder ineen te doen schuiven.
Als dit gebeurt is heb je ruimte om de veercilinder met veerbol langs de veerbol zijde iets uit het chassis te halen zodat je de bol er kan afschroeven.
De nieuwe of gevulde bollen zet je zo hard mogelijk vast met de hand , de rest wijst zich zelf uit.Succes
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Leek mij ook al! bij de xantia en bx moet je de wagen eerst in de hoogste stand zetten , en de bollen laten “schrikken” dan helemaal zakken en losdraaien.
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
René van Maren schreef:Leek mij ook al! bij de xantia en bx moet je de wagen eerst in de hoogste stand zetten , en de bollen laten “schrikken” dan helemaal zakken en losdraaien.
Omdat ze ingebouwd zitten kan dat niet. De bol kan niet naar achteren zoals bij andere modellen.
Je houdt de grote griptang op de veercylinder om de leiding niet te mollen. Netter is om de leiding eraf te sleutelen. Meer werk maar wel veiliger. Ook bij het naar voor schuiven van de unit kan je je leiding knakken..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kijk, dat is duidelijk…
Maar de kans is waarschijnlijk ook vrij groot dat ik die leiding mol bij het loshalen, of niet?
Als ik die leiding loshaal moet ik waarschijnlijk ook ontluchten?
ik heb gehad dat de leiding helemaal vastgebakken zat in de veercylinder en dus afbrak! (stalen wartel in aluminium draaien en 20jaar laten zitten is vragen om problemen) probeer dus zonder de leiding te demonteren de bollen te vervangen en als je de veerbol loshaalt, maak je ook meteen het hydraulisch systeem öpen” altijd ontluchten dus…...
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Apprentice schreef:Maar de kans is waarschijnlijk ook vrij groot dat ik die leiding mol bij het loshalen, of niet?
Als ik die leiding loshaal moet ik waarschijnlijk ook ontluchten?
Staalborstel, en kruipolie in de aanslag! verder altijd een leiding-ring sleutel gebruiken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Gewoon een beetje met beleid terugdrukken dus. En die tang er goed op houden. Er zit speling genoeg in die leiding om ‘m heel te houden?
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
ik gebruik die methode al 10 jaar en heb nog nooit een leiding gebroken of losgehaald om de bollen te wisselen.
De truk is om de griptang zo te zetten dat als je de bol los kapt dat de veercillinder niet kan draaien.
Er zit genoeg speling op de leiding om de veercillinder met bol iets uit het chassis te halen.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
OK! Gaan we proberen.
Misschien nog even een domme vraag, maar het ontluchten na afloop gebeurt gewoon via de ontluchtingsnippels van de remmen?
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Paar keer in de hoogste stand en laagste stand, stuur links om rechts om
Moet de baan doen. Voor de zekerheid kan je remmen achter ontluchten. Kan nooit kwaad!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
OK. Bedankt!
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
makkelijker is gaat het als je over een luchtbeitel beschikt.
Je zet de luchtbeitel op de veercilinder thv de aansluiting van leiding, neemt een platte botte beitel en zet die er tegen aan, zodat je met de klok meedraait. Je laat de boel nu schrikken en binnen 10 seconden is de bol los. Werkt op alle modellen.
Het punt is wel vaak dat de leidingen in een slechte staat zijn en hoe voorzichtig je ook bent, er toch vaak eentje sneuveld.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115