Regensensor
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1003

Gepost: 24 september 2004 04:36 PM

Ik heb een C5 met regensensor. Nu was ik in de veronderstelling dat, zolang de ruitenwissers in de automatische stand staan, deze altijd ingeschakeld zouden moeten zijn.

Als ik nu thuis kom en ik schakel het contact uit met de wissers nog in de automatische stand en ik vertrek de volgende dag weer als het regent, dan moet ik de ruitenwissers eerst uit de automatische stand halen en weer terug, of een keer de ruitensproeiers gebruiken voordat deze het weer automatisch doen.

Is dit normaal?

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 september 2004 11:00 PM
  [ # 1 ]

Is inderdaad normaal, was bij mijn 306 met regensensor ook zo.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 september 2004 05:25 PM
  [ # 2 ]

Meestal zet je dan toch je motor helemaal uit en de sleutel eruit bij het pompstation, in het kader van (brand)veiligheid enzo Idea

Profiel  

XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1725

Gepost: 25 september 2004 07:17 PM
  [ # 3 ]

Trouwens, wie heeft er POSITIEVE ervaringen met regensensoren ?

Ik heb sterk de indruk dat de sensor op m’n XTR enige mate last heeft van ADHD…  Shocked

er is maar weinig regen voor nodig om de wissers in standje MAX te laten zwieren

trouwens, nu ik het toch over regen & sensoren heb:  er komt een bui aan, ik ga nu toch even acuut m’n hond uitlaten voor ik zelf nat wordt… Wink

groetjes   Very Happy

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  

robb
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

Gepost: 25 september 2004 08:21 PM
  [ # 4 ]

Op mijn vorige XantiaBreak zat een regensensor.
Op mijn huidige C5Break zit een regensensor.
En ik wil nóóit meer een auto zonder regensensor.
Als je er eenmaal aan gewend bent, zie je de voordelen (veiligheid). Vooral als het niet meer regent, maar de weg nog nat is. Als je dan ineens een kledder opspatwater van een tegenligger over je heen krijgt, merk je dat het systeem veel sneller reageert dan jij ooit had kunnen doen.

Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.

http://www.citroenmodelcars.nl

Profiel  

citrofiel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70

Gepost: 25 september 2004 09:06 PM
  [ # 5 ]

De nieuwere regensensoren zijn bij de dealer op gevoeligheid in te stellen dmv de testkast

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 september 2004 11:44 PM
  [ # 6 ]

Ik ben alleen maar positief over de regensensor, rijdt erg ontspannen en relaxed dat je niets steeds de snelheid hoeft aan te passen.

Het is ook een stukje veiligheid, als je bijvoorbeeld een vrachtwagen inhaalt en je krijgt ineens een plens water op je voorruit is het toch wel erg handig dat de regensensor snel ingrijpt. Op die manier is mij vorig jaar met de 306 een ongeluk bespaard gebleven. Ik reed op een grote rotonde (Kleinpolderplein) op de linkerbaan door een plas water en ineens was de hele voorruit nat en ik reed 50. Het is dat de regensensor meteen de ruit schoonveegde want ik zag niets meer en er waren autos voor, achter en naast me, dus tijd om met 1 hand in de bocht met 50 nog even het ruitenwissertje te bedienen was er niet.

Wat de gevoeligheid betreft, ik heb het ook weleens gehad dat de sensor slecht reageerde of op hol sloeg, even uitzetten en weer aan wil weleens helpen of de ruit thv de sensor goed schoonmaken.

Profiel  

XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1725

Gepost: 25 september 2004 11:45 PM
  [ # 7 ]
citrofiel schreef:

De nieuwere regensensoren zijn bij de dealer op gevoeligheid in te stellen dmv de testkast

Bedankt voor de tip Very Happy

iets om te onthouden bij m’n eerstvolgende dealerbezoek

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  

Bas
> 1000 berichten

Gepost: 27 september 2004 12:48 PM
  [ # 8 ]

gevoeligheid

Qua gevoeligheid lijkt het inderdaad alsof de ruitenwisser last heeft van ADHD. Aan de andere kant is het jammer dat de sensor zo hoog op de voorruit zit. Als je nu op een natte snelweg rijdt en het regent niet, dan komt het opspattende water niet hoog genoeg om de regensensor nat te maken en zit dus je hele voorruit onder het water, maar hij doet niets. Makkelijker zou zijn als er twee sensoren zouden zijn, eentje boven en eentje beneden aan de ruit.

Verder niets dan lof over het ding, ik zou ook niet meer zonder willen, maar dat geldt voor meer dingen (Airco, Automaat, Automatisch dimmende binnenspiegel, Automatisch inklapbare buitenspiegels, Parkeersensoren, etc.)

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 september 2004 03:55 PM
  [ # 9 ]

Re: gevoeligheid

Bas schreef:

Verder niets dan lof over het ding, ik zou ook niet meer zonder willen, maar dat geldt voor meer dingen (Airco, Automaat, Automatisch dimmende binnenspiegel, Automatisch inklapbare buitenspiegels, Parkeersensoren, etc.)

Is dat iets? die Automatisch dimmende binnenspiegel.
Ik bedoel is het net zo handig en praktisch als de regensensor?

Profiel  

Bas
> 1000 berichten

Gepost: 27 september 2004 04:11 PM
  [ # 10 ]

Automatisch dimmende binnenspiegel

Het is eigenlijk net als met een regensensor, zodra je het ding niet meer hebt, mis je hem pas.

Het is vooral handig als je voor verkeerslichten staat te wachten en er staat iemand achter je met verkeerd afgestelde lichten of een motorrijder, want die rijden op de een of andere manier altijd met groot licht.

Tevens als je over een donkere weg rijdt met allemaal bomen ernaast dan past de spiegel zich aan aan het buitenlicht en wordt donkerder zodat je niet meteen verblind wordt zodra er iemand achter je gaat rijden.

Het is en blijft natuurlijk gewoon een gadget en je kan ook gewoon zonder, maar als het er standaard op zit…..

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 september 2004 04:25 PM
  [ # 11 ]

Re: Automatisch dimmende binnenspiegel

Bas schreef:

Het is en blijft natuurlijk gewoon een gadget en je kan ook gewoon zonder, maar als het er standaard op zit…..

Het zijn juist deze dingetje die Citroen zo Bijzonder maken, “Bijzonder Citroen” dus, was vroeger al zo en is het nu nog steeds Razz

Profiel  

Macek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7

Gepost: 03 augustus 2010 05:19 PM
  [ # 12 ]

Zelf heb ik liever een handmatige interval, een die je zelf in kan stellen. Bij mijn C5 hebben de ruitenwissers in autostand inderdaad last van ADHD, ik los dit zelf op door op het pookje te tikken en dat is voor mij geen probleem, kleine dingen klein laten!

Profiel  

Menno
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1806

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 03 augustus 2010 06:15 PM
  [ # 13 ]

gewoon de gevoeligheid laten aanpassen, .... klaar .

Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

Profiel  

Henk2304
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68

- C5 Sedan Exclusive THP155 BVA6
- DS 3 e-HDi 70 EGS
- C1 1,0i Collection
Gepost: 10 augustus 2010 10:37 PM
  [ # 14 ]
ZX1.4i schreef:

Re: Automatisch dimmende binnenspiegel

Bas schreef:

Het zijn juist deze dingetje die Citroen zo Bijzonder maken, “Bijzonder Citroen” dus, was vroeger al zo en is het nu nog steeds Razz

Nou, bijzonder? In m’n Vectra uit 2002 had ik al zelfdimmende binnen én buitenspiegels, een regensensor met instelbare gevoeligheid en elektrisch bediende stoelen én binnenspiegel met 3 geheugenstanden waarvan er twee ook nog eens per contactsleutel ingesteld waren. Als mijn vrouw dan met haar sleutel opendeed stond alles voor haar goed ingesteld en met mijn sleutel voor mij. Veel van die goodies (die ik bij m’n vorige PhII-uitvoering niet had en miste) heb ik nu in m’n Excl. weer gedeeltelijk terug maar helemaal zoals bij die Vectra (Elegance) is het nog niet. Behalve dan de indexfunctie van de buitenspiegels; die gaat nu over beide spiegels en bij de Vectra alleen over de rechter. Helaas is de nieuwe C5 Excl. naar verluid inmiddels al weer uitgekleed en schijnt die indexfunctie weer vervallen te zijn.

N.B. de indexfunctie richt bij het inschakelen van de achteruit de buitenspiegel naar de betreffende achterband (afhankelijk van de stand van de spiegelselectieknop links of rechts), zodat je beter zicht hebt op de weg direct naast je. Reuze handig, jammer dat ‘t er in de nieuwste uitvoeringen niet meer inzit.

L8r, Henk

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook