1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vervangen achterste veerbollen
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 03 mei 2006 10:16 AM

Wat is de procedure voor het vervangen van de achterste veerbollen? Heb de voorste al vervangen en dit ging heel gemakkelijk, maar de achterste zaten nogal ingebouwd. Is dit gemakkelijk zelf te doen en zo ja, wat moet ik hier allemaal voor loshalen? En is er speciaal gereedschap voor nodig?

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 03 mei 2006 10:49 AM
  [ # 1 ]

De achterveerbollen vervangen in niet moeilijk, je doet dit als volgt:

Zet de wagen op “blokken” voor en achter dan in de laagste stand, voordat je de achterwielen verwijderd hef je deze omhoog met een hefboom tot dat je de wagen iets ziet lichten (dit om de veercilinders leeg te krijgen) even aanhouden om de olie de tijd te geven,je doet dit met beide wielen 1 voor 1.
Dan verwijder je de wielen en de afdekplaten van de schijven, vervolgens maak je de spanband om de veercilinder los en verwijder deze.
Je zet een grote griptang om de veercilinder de tang moet tegen de draairichting van de schroefdraad van de veerbol in steunen tegen een vast punt van het chassis of draagarm.
Vervolgens kap je de veerbol los met een platte steenbeitel,als je ziet dat hij gelost is duw je met de veerbol de veercilinder zover mogelijk ineen.
Je kan hier best een breekijzer tussen de bollekant van de veerbol en zijn steunpunt in het chassis steken en zo wringen om de veercilinder ineen te doen schuiven.
Als dit gebeurt is heb je ruimte om de veercilinder met veerbol langs de veerbol zijde iets uit het chassis te halen zodat je de bol er kan afschroeven.
De nieuwe of gevulde bollen zet je zo hard mogelijk vast met de hand , de rest wijst zich zelf uit.

Succes

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 03 mei 2006 11:11 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je uitleg! Nog twee onduidelijkheden: Moet zowel de voor- als de achterkant op bokken? En moet ik het drukventiel op de voorraadbol ook losdraaien, zodat ‘ie van druk afgaat?

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 03 mei 2006 12:59 PM
  [ # 3 ]

Ik ken de constructie niet exact, maar ligt de cilinder niet los als de druk eraf is, of is dat niet bij een CX. Als dit wel zo is dan zou ik niet de bollen losdraaien met drukloos systeem want dan kun je de leidingen kapot draaien. Bij losse veercilinders eerst in de hoogste stand, dan de bollen een slag losdraaien, daarna verder zoals TRXke zegt. Maar ik zeg al, ik ken de constructie niet uit mijn hoofd. Verder kun je toch niet zo bij de bollen, dan moet toch eerst wat slopen? De veerbollen achter zitten toch ingebouwd in het subframe?
Voor is iig makkelijker Laughing

trxke schreef:

De achterveerbollen vervangen in niet moeilijk, je doet dit als volgt:

Zet de wagen op “blokken” voor en achter dan in de laagste stand, voordat je de achterwielen verwijderd hef je deze omhoog met een hefboom tot dat je de wagen iets ziet lichten (dit om de veercilinders leeg te krijgen) even aanhouden om de olie de tijd te geven,je doet dit met beide wielen 1 voor 1.
Dan verwijder je de wielen en de afdekplaten van de schijven, vervolgens maak je de spanband om de veercilinder los en verwijder deze.
Je zet een grote griptang om de veercilinder de tang moet tegen de draairichting van de schroefdraad van de veerbol in steunen tegen een vast punt van het chassis of draagarm.
Vervolgens kap je de veerbol los met een platte steenbeitel,als je ziet dat hij gelost is duw je met de veerbol de veercilinder zover mogelijk ineen.
Je kan hier best een breekijzer tussen de bollekant van de veerbol en zijn steunpunt in het chassis steken en zo wringen om de veercilinder ineen te doen schuiven.
Als dit gebeurt is heb je ruimte om de veercilinder met veerbol langs de veerbol zijde iets uit het chassis te halen zodat je de bol er kan afschroeven.
De nieuwe of gevulde bollen zet je zo hard mogelijk vast met de hand , de rest wijst zich zelf uit.

Succes

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 03 mei 2006 01:01 PM
  [ # 4 ]

Leek mij ook al!  bij de xantia en bx moet je de wagen eerst in de hoogste stand zetten , en de bollen laten “schrikken”  dan helemaal zakken en losdraaien.

 

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 mei 2006 01:08 PM
  [ # 5 ]
René van Maren schreef:

Leek mij ook al!  bij de xantia en bx moet je de wagen eerst in de hoogste stand zetten , en de bollen laten “schrikken”  dan helemaal zakken en losdraaien.

Omdat ze ingebouwd zitten kan dat niet. De bol kan niet naar achteren zoals bij andere modellen.

Je houdt de grote griptang op de veercylinder om de leiding niet te mollen. Netter is om de leiding eraf te sleutelen. Meer werk maar wel veiliger. Ook bij het naar voor schuiven van de unit kan je je leiding knakken..
Rolling Eyes

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 03 mei 2006 01:10 PM
  [ # 6 ]

Kijk, dat is duidelijk…

 

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 03 mei 2006 01:13 PM
  [ # 7 ]

Maar de kans is waarschijnlijk ook vrij groot dat ik die leiding mol bij het loshalen, of niet? Confused
Als ik die leiding loshaal moet ik waarschijnlijk ook ontluchten?

Profiel  
 
robbie25cx
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-09-2004

Gepost: 03 mei 2006 01:14 PM
  [ # 8 ]

ik heb gehad dat de leiding helemaal vastgebakken zat in de veercylinder en dus afbrak! Twisted Evil  Shocked (stalen wartel in aluminium draaien en 20jaar laten zitten is vragen om problemen) probeer dus zonder de leiding te demonteren de bollen te vervangen Wink en als je de veerbol loshaalt, maak je ook meteen het hydraulisch systeem öpen” altijd ontluchten dus…...

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 mei 2006 01:20 PM
  [ # 9 ]
Apprentice schreef:

Maar de kans is waarschijnlijk ook vrij groot dat ik die leiding mol bij het loshalen, of niet? Confused
Als ik die leiding loshaal moet ik waarschijnlijk ook ontluchten?

Staalborstel, en kruipolie in de aanslag!  verder altijd een leiding-ring sleutel gebruiken! Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 03 mei 2006 01:20 PM
  [ # 10 ]

Gewoon een beetje met beleid terugdrukken dus. En die tang er goed op houden. Er zit speling genoeg in die leiding om ‘m heel te houden?

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 03 mei 2006 01:30 PM
  [ # 11 ]

ik gebruik die methode al 10 jaar en heb nog nooit een leiding gebroken of losgehaald om de bollen te wisselen.

De truk is om de griptang zo te zetten dat als je de bol los kapt dat de veercillinder niet kan draaien.

Er zit genoeg speling op de leiding om de veercillinder met bol iets uit het chassis te halen.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 03 mei 2006 01:38 PM
  [ # 12 ]

OK! Gaan we proberen.
Misschien nog even een domme vraag, maar het ontluchten na afloop gebeurt gewoon via de ontluchtingsnippels van de remmen?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 mei 2006 02:45 PM
  [ # 13 ]

Paar keer in de hoogste stand en laagste stand, stuur links om rechts om
Moet de baan doen. Voor de zekerheid kan je remmen achter ontluchten. Kan nooit kwaad!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 03 mei 2006 02:54 PM
  [ # 14 ]

OK. Bedankt!

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 04 mei 2006 02:41 AM
  [ # 15 ]

makkelijker is gaat het als je over een luchtbeitel beschikt.

Je zet de luchtbeitel op de veercilinder thv de aansluiting van leiding, neemt een platte botte beitel en zet die er tegen aan, zodat je met de klok meedraait. Je laat de boel nu schrikken en binnen 10 seconden is de bol los. Werkt op alle modellen.
Het punt is wel vaak dat de leidingen in een slechte staat zijn en hoe voorzichtig je ook bent, er toch vaak eentje sneuveld.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook