Geen vraag ditmaal, wel een verhaaltje, voor de geïnteresseerden.
Het begon vanmorgen, toen ze slecht startte, het laadlampje even ging branden, weer uit ging en ik op het werk aangekomen de meter maar even tevoorschijn haalde. Inderdaad, er werd niet meer geladen. Zo gauw mogelijk vrij genomen, naar de garage getogen, generator gedemonteerd, de spanningsregelaar was 0 Ohm, erg stuk dus, en er hing iets bij in een hoop vijlsel dat vroeger een koperen borstel was. Het blokje bleek niet leverbaar op dat moment dus dat werd slopen. Uit de XM die nota bene vorige week nog van mij was… snik nu kostte het geld. De dynamo bleek van een ander tiep, echter op het eerste gezicht leek het wel uitwisselbaar. Na een hoop gepiel (zoiets moet je eens gedaan hebben), met vuile klauwen en steken in de rug zat ie erin. Voor de tweede maal vandaag mijn dame aan de stroom gehangen. Lopen. Laden. Rijden.
Nu heb ik dus mijn oude dynamo, die bij wijze van spreken morgen ook de geest kan geven. Was dit een wijze actie?
Ik had reeds geconstateerd dat er een aantal dashboardlichtjes niet meer brandden. Toen het laadlampje voor mijn ogen plofte besloot ik maar alles te gaan vernieuwen. Van de 42 waren er 13 stuk en zagen een aantal er uit alsof het niet lang meer kon duren. Het liefste had ik er iets van LEDs in gestopt, maar het moest NU en die had ik NU dus niet. Wel even puzzelen om bij de lampjes te komen (demontage glockenspiel en indicatiepaneel), gelijk ff wat schoongemaakt en de aanjagersturing versmoothed. Serge dank voor de uitleg (Grmbl…hoe krijg je het tellerblok er dan uit?). Volgens mij was dit laatste wel een wijze actie.
Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek
Graag gedaan! Als je dat klokkenspel er 1 keer uit hebt gehad, dan is het kinderspel. Maar om er achter te komen dat het kinderspel is, heb ik de eerste keer praktisch het complete dashboard eruit gehad
Animal triste post coitum