1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Hoe lang choke je eigenlijk?
jeroenvt
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 02-11-2004

Gepost: 02 mei 2006 11:52 AM

Gerard Maas schreef eens dat Nederland eigenlijk te klein was voor de GS, de motor zou niet warm genoeg worden bij al die korte ritjes die we hier afleggen. Vandaar mijn vraag: hoe lang choke je eigenlijk met een GS? En doe je dan op gevoel na een tijdje de choke half in en verder, oftewel, hoe choke je?
Ik denk dat verkeerd choke-gedrag ook te maken heeft met het afslaan van mijn motor. Ben met de Aca gewend dat ik als ik het dorp uitrij de choke alweer helemaal ingedrukt heb, maar blijkbaar ligt dat bij de GS wat anders.

Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl

Profiel  
 
Wunderbar
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 17-01-2006

Gepost: 02 mei 2006 02:06 PM
  [ # 1 ]

Ha jeroen, ik start altijd op de choke en duw hem dan zover terug tot ie rond de 800 rpm draait, dan rijd ik weg en als ik een paar minuten gereden heb of voor een stoplicht sta probeer ik ff of dat de choke al uit kan, als ik gelijk na mijn vertrek de snelweg op ga doe ik hem zowiezo op de snelweg uit.
Mischien doe ik het ook wel niet goed hoor maar ik rijd zo min mogelijk op de choke, ben beniewd naar de reacties

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 mei 2006 02:10 PM
  [ # 2 ]

Ik ben het niet zo eens met deze stelling. Ik zou eerder willen zeggen dat NL te koud is voor de GS. De werktemperatuur wordt mijn inziens best snel bereikt (ik kon met mijn gs de choke al vrij snel uitzetten) maar de bereikte werktemperatuur is vrij laag.

Profiel  
 
jeroenvt
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 02-11-2004

Gepost: 02 mei 2006 02:21 PM
  [ # 3 ]
Wunderbar schreef:

Ha jeroen, ik start altijd op de choke en duw hem dan zover terug tot ie rond de 800 rpm draait, dan rijd ik weg en als ik een paar minuten gereden heb of voor een stoplicht sta probeer ik ff of dat de choke al uit kan, als ik gelijk na mijn vertrek de snelweg op ga doe ik hem zowiezo op de snelweg uit.

Mijn ervaring na de eerste week is dat ik pas na een minuut of 15 a 20 zonder choke kan, lijkt me toch vrij lang.

Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl

Profiel  
 
Wunderbar
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 17-01-2006

Gepost: 03 mei 2006 02:54 PM
  [ # 4 ]

Dat vind ik idd ook vrij lang ja, bij mij toch wel max 5-6 minuten, en dan loopt ie gewoon goed

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 04 mei 2006 06:37 PM
  [ # 5 ]

De GS motor is sterk “overkoeld” voor dit land. Dat zie je ook aan het verbruik, ze zijn pas op hun zuinigst bij luchttemperaturen boven de 30.

Het zou kunnen dat de X2 iets te arm staat.

En zo min mogelijk rijden met de choke, das prima hoor. Doe ik ook.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 04 mei 2006 08:35 PM
  [ # 6 ]

Ik moet (op LPG) ook vrij lang de choke gebruiken. Ik merk overigens dat het nu fors korter is met deze zomerse temperaturen.
Maar over het algemeen staat hij bij mij ook zo’n 15b minuten open (of dicht, ‘t is maar hoe je het ziet), waarvan de laatste 10 minuten slechts een heeeeel klein beetje.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 08 mei 2006 02:40 PM
  [ # 7 ]

1. Monteer een olietemperatuur meter. Je ziet dan dat alleen ‘s winters de olie onder 80’C blijft.
2. Monteer een thermostaat voor de oliekoeler. Voor in de winter Smile

Citroen!

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 08 mei 2006 04:11 PM
  [ # 8 ]

nu met warme weer kan ik me Bx met choke na 2 min wel uit doen

eerder in winter was het 5 a 10 min

meteen na het starten altijd al meteen half in (als die omhoog is)

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Revi
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 06-01-2005

- BX 19 TZS
Gepost: 08 mei 2006 06:33 PM
  [ # 9 ]

Een BX is ook wat anders dan een GS(A) ... is geen luchtgekoelde motor! Ik heb inmiddels al een weekje geen GS gereden (het is Dyane weer) maar mijn LPGS heeft doorgaans toch ook een 10 minuten choke nodig ... probeer het tempo toch altijd rond de 900/1000 toeren te houden in het eerste kwartier.

Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS

Profiel  
 
jeroenvt
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 02-11-2004

Gepost: 08 mei 2006 06:36 PM
  [ # 10 ]

En na 10 minuten kom ik op de snelweg in de file. Daar wordt de motor ook niet warm van.

Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 03 januari 2009 01:47 PM
  [ # 11 ]

Bijzonder deze lange choke tijden. Mijn GSA is blijkbaar uitzonderlijk. Enkel bij vorst moet ik choken en dan nog kan ie binnen een minuut weer uit.  Alleen op LPG, maar ook bij de huidige diepvriestemperaturen.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 03 januari 2009 02:20 PM
  [ # 12 ]

Het kan zijn dat je mengsel standaard aan de rijke kant is afgesteld of dat je gewoon heel voorzichtig rijdt.
Mijn GSA wil ook wel starten zonder choke en met een beetje extra gas maar dan krijg ik er niet veel kracht uit. Bij doortrappen gaat ze hikken.
Mijn ervaring is dat de choke vrij snel een heel eind terug kan. Na een minuut of 4 heb ik ‘m vaak al zover indgeduwd dat het lampje ophoudt met zenuwachtig doen maar pas na een minuut of tien - vijftien kan ik het laatste stukje nog indrukken zonder dat ze hikt bij het optrekken.
Ik ‘zwengel’ er ook wel eens mee. Helemaal indrukken bij vaste snelheden en bij optrekken weer even een eindje uittrekken. Geen idee of dat goed is maar ‘t werkt wel.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 08 juli 2009 01:28 AM
  [ # 13 ]

Ik trek hem net onder de helft uit en dan na paar minuten kan hij al uit. Even testen voor het stoplicht of het kan.

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 08 juli 2009 12:11 PM
  [ # 14 ]

Zou het misschien ook nog afhangen van het merk carburateur? Ik heb een Solex in mijn GS en zet de choke altijd half open bij het starten. Tijdens het rijden doe ik hem vrij snel (5 minuten) uit. Bij stoplicht moet ie dan soms nog even een stukje open, maar meestal niet. Mijn Ami Super moet de choke (Weber carb) wat langer open blijven staan dan bij de GS.

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 08 juli 2009 12:22 PM
  [ # 15 ]

Ik heb een weber en moet ook vrij lang, afhankelijk van het weer natuurlijk, blijven choken. Op vakantie hoefde ik nouwelijks de choke te gebruiken, alleen de eerste kilometer maar daar was het ook erg warm buiten. Hier moet ik ongeveer 10 minuten choken. Kan wel zonder, slaat niet af maar echt lekker optrekken doet ie dan niet…

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook