Zoals jullie weten wil ik me verdiepen in de autotechniek (zie dit topic). Maar nu dacht ik: “Ik kan ook een complete eend kopen en die restaureren ipv alleen een motor”. De volgende auto wordt toch een 2cv (en wel een besteleend) dus kan ik direct een restaureren.
Het lijkt me gaaf om er een helemaal te restaureren. Alleen ik heb daar nog helemaal geen ervaring mee. Ik heb wel wat autoklus ervaring. Zo heb ik het hele remsysteem vervangen van mn oude AX, help ik mn pa met zn CX die gedemonteerd wordt en heb ik de remmerij van een Golf wel eens vervangen. Maar als je een 2cv wilt restaureren komt er nog veel meer bij kijken. Wat adviseren jullie mij?
Het lijkt me ook leuk om iemand erbij te hebben die er verstand van heeft en dan de 2cv restaureren. Dan leer je veel meer.
Ik heb bijvoorbeeld een leuke Acadiane gezien waar veel laswerk aanzit (chassis, dorpels, bodemplaten) voor een leuk bedragje. Maar lassen heb ik nog nooit gedaan ..
Dus: wat raden jullie mij aan: restaureren of niet?
Ik ben benieuwd naar jullie tips / opmerkingen / suggesties / vragen
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
hoe handig ben je?
misschien het moment om te leren lassen?
er staan er soms ook te koop waar het laswerk reeds aan gebeurt is maar die nog compleet in elkaar moeten gestoken worden, misschien zo eentje kopen?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
@erwt, ken je Hans?
hij sleutelt in de oude loods van GTC (taxicentrale) aan de Oosterhamrikkade. hij is eendenklusser en kan je wellicht (de)motiveren!
succes, Hugo
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Ik zou eerst iets meer ervaring opdoen met lassen, want wat voor Eend je ook koopt: er moet aan gelast worden. Als je het alleen bij een motor houdt dan kan je -als je de motor af hebt- de rest van de Eend er nog bij kopen.
Mijn advies: word niet overmoedig en doe het rustig aan.
Schijt aan originaliteit.
ik ben nogal snel overmoedig idd in dat soort dingen. Ik denk dat wel te kunnen. Ik denk dat ik eerst maar een lascursus ga zoeken hier in de buurt. Dat is altijd handig!
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Groningen + lascursus = Stadswerkplaats.
goed, goedkoop en relaxte sfeer.
m’n vrouw heeft in het najaar de cursus gedaan en was erg tevreden.
(ze wil alleen niet aan auto’s lassen )
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
He Erwt!
Weer iemand uit Groningen! Mooi ‘wark’! Als je een lascursus zoekt moet je bij de stadswerkplaats zijn! Die zit tegenover de a-kerk bij de Munnekeholm! Is niet al te duur en je hebt er vakmensen rondlopen. Je hebt daar zelfs een cursus autolassen!
Als je wat wilt restaureren kun je volgens mij altijd met een eend beginnen. Alleen bezint, wanneer ge begint, want je zal niet de enige zijn die het halverwege niet meer ziet zitten en stopt…...
En als je niet wil lassen:
Koop een gare eend met kenteken. LAat de koets lassen of schaf een nieuwe aan, gooi er een nieuw chassis onder en rijden maar. Alleen vind daar weinig restaureren aan, .. het is meer assembleren van een auto! ‘;)
Succes met de keuze ieg!
Rens
Als je geen engelengeduld heb zou ik er niet aan beginnen En het bij je eerste bij een rijdende restauratie houden en hem niet helemaal uit elkaar trekken.
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Ik heb ooit (1993) zonder enige ervaring een 2cv6 gerestaureerd. Al doende leert men, al is enige laservaring wel handig… Vervolgens een 2cv AZ uit 1968 waar ik na restauratie al meer dan 10 jaar met veel plezier in rijd.
Plaatwerk lassen aan een 2cv vergt overigens wel wat gewenning…
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het voordeel is wel dat er vele 2cv-vervangingsdelen te krijgen zijn. Denk hierbij aan bodemplaten, voorruitframes en voetenbakken. Al zal dat voor een Acadiane tegenvallen trouwens.
Verder is er een levendige handel in voordelige onderdelen.
Ik ben benieuwd naar wat je gaat doen. Bij Duckservice roden is onlangs een Aca gerestaureerd, je kan Jeroen altijd eens vragen naar de specifieke Aca-valkuilen.
Ik heb wel eens gehoord dat je uit reserveonderdelen alleen een compleet nieuwe Eend kan bouwen. Van voorbumper to achterbumper en alles wat er tussen zit. Inclusief koets ! Die moet je dan echter wel uit allemaal reserveonderdelen in elkaar lassen ...
Voor het gemak vergeet ik hierbij even wat het kostenplaatje zou zijn ...
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Verkijk je vooral niet op het laswerk: moeilijk, duur en arbeidsintensief. Het is ons behoorlijk tegengevallen.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Ga eens kijken bij Duckservice in Roden
zolang je maar nuchter blijft van die rode DS daar
Er staan daar momenteel een aantal dyanes en Acadyanes in verschillende stadia van restauratie, kun je direct de valkuilen zien
Wat je nodig hebt is ruimte voor je klus, een ietwat krokante Acadiane of Azu is wel te vinden, en er is plaatwerk zat. Lascursus, lijkt mij ook wel wat, hoef je niet alleen te gaan.
Echter, kostenplaatsje niet uit het oog verleizne. Een nieuw (al dan niet verzinkt) chassis is niet echt gratis, maar soms noodzaak. Dan is redelijk plaatwerk en goede mechanische delen mooi meegenomen.
De techniek is vrij simpel, en een mooi beginpunt om eens te kijken of zoiets je ligt of niet….... Een DS is wat dat betreft toch wel wat minde rpraktisch heb ik vandaag weer gemerkt.
Suc6!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Mijn eerste was een 2cv6 sp. uit 1986, het was bedoeld om even over te schilderen en in te trouwen !!!???
Hij had geen apk meer en daar heb ik mij toen in vergist, ha !
Zo rot als wat ! Had een jaar tot we gingen trouwen en die had ik ook helemaal nodig elk weekend aan het lassen en prutsen geweest, tot mijn budget op was ! Deauto was helemaal klaar , maar ik heb hem door een vriend moeten laten spuiten met fixit verf zonder lak. Echt zonde, heb hem later verkocht met pijn in mijn hart. Gek he hoe verliefd je er op kunt worden na het “blind beginnen “van een restauratie.
Heb er veel van geleerd en ben weer begonnen met een nieuwe, deze word nog beter met echte verf en lak !!
ps. las-cursus is leuk, maar het dunne blik lassen van een eend leer je daar volgens mij niet, laat het je uitleggen door een liefhebber en oefen de rest er zelf bij ben je er sneller klaar voor.
Bloed kruipt waar het niet gaan kan…
groetjes Marc (alweer een-1t)