Het is mooi weer dus lekker aan het werk om de retourslang linksvoor van mijn tzi te vervangen.
Als je iets gaat repareren loop je natuurlijk kans om ook andere dingen tegen te komen.
Er loopt vanuit de dashboardbedrading ( het loopt in ieder geval die kant op ) door de wielkast een dubbel electradraad naar de voorkant van de remschijf.
Ik ga er even vanuit dat ik het net zelf het laatste zetje gegeven heb naar de breuk. Want de kabel loopt eerst een stukje langs de remkabel en daar is ze ook afgebroken. Ik had eerder nog geen signalen dat er iets mis was.
Geen idee wat de kabel doet. En of het kwaad kan dat ze nu gebroken is.
Wie weet wat de functie van deze draad is?
Ik had gezocht naar een foto zoals op de site van Roel Tiemersma. Als het goed is loopt de kabel hier ook voorlangs naar rechts onder. Maar zeker weten doe ik het niet.
Re: Wat is deze losse bedrading bij het voorwiel ?
citrus schreef:
Wie weet wat de functie van deze draad is?
Ik had gezocht naar een foto zoals op de site van Roel Tiemersma. Als het goed is loopt de kabel hier ook voorlangs naar rechts onder. Maar zeker weten doe ik het niet.
Remblokslijtage indicatie. Zorg ervoor dat er een oranje lampje op je dash gaat branden als je met nagenoeg versleten blokken remt. Deze geeft nogal eens ongewild storingen (vals alarm) en is nogal eens bij hermontage van blokken of bij vals alarm afgeknipt om het vals alarm te voorkomen.
Dat is het remblok-slijtage-indicator-draadje (scrabble )
Hangt bij mij ook los, een tijdje terug maakt het kortsluiting met het chassis, dan gaat er een lampje op het dashbord branden. Normaal zit het aan je remblok, als deze zover doorgesleten zijn dat ze contact maken met de remschijf, gaat het lampje ook branden.
Zal ik het voor de derde keer vertellen?
René van Maren schreef:Zal ik het voor de derde keer vertellen?
Nou????
Ik sta weer te kijken van de moderne techniek in mijn bx.
Bedankt voor de snelle antwoorden. Dan ben ik er gerust op dat ik lekker weer kan toeren. En komt het vervangen later wel.
Niet helemaal topic van deze thread maar nu we toch bezig zijn…
Het klemmetje van de retourslang om de veerpoot zit niet helemaal vast bij het juiste oogje. De nijptang heeft de boel een beetje verbogen op de oude klem.
Maar het zit wel vast in het tweede kleinere gaatje en daar krijg ik het ook niet meer zomaar van los. Tenzij ik de klem helemaal krom eraf zou trekken denk ik. Is het nu zonde om deze klem er af te halen om de nieuwe klem erop te zetten ( alsof deze wel ineens goed sluit ) of is het beter/veiliger dat maar wel te doen?
mpostma schreef:René van Maren schreef:Zal ik het voor de derde keer vertellen?
Nou????
Remblokslijtage indicatie. Zorg ervoor dat er een oranje lampje op je dash gaat branden als je met nagenoeg versleten blokken remt. Deze geeft nogal eens ongewild storingen (vals alarm) en is nogal eens bij hermontage van blokken of bij vals alarm afgeknipt om het vals alarm te voorkomen.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:mpostma schreef:René van Maren schreef:Zal ik het voor de derde keer vertellen?
Nou????
Remblokslijtage indicatie. Zorg ervoor dat er een oranje lampje op je dash gaat branden als je met nagenoeg versleten blokken remt. Deze geeft nogal eens ongewild storingen (vals alarm) en is nogal eens bij hermontage van blokken of bij vals alarm afgeknipt om het vals alarm te voorkomen.
Jeetje zeg! Nooit geweten
allemaal fout! het is de remblokslijtageindicator
Denk ik
Harm schreef:allemaal fout! het is de remblokslijtageindicator
Denk ik
Ja ja, interessant ja.
@Citrus:
zit die klem ook goed vast of voelt het nogal gammel aan? Anders kun je misschien beter een nieuwe monteren.
No way, voor de veerpoten een ander draadje!
En volgens mij is het wat met remblokkenslijtage!