bogaard77 schreef:yep met een punttank trek je de oude eraf. Met een pijpsleutel en wat vet druk je de nieuwe op hun plaats. met een licht hamertje een paar tikjes na…
Let op dat de druk op de cylinder kamer blijft staan. De zuiger is door de druk naar beneden en als de druk wegvalt ( omdat de compressor het niet trekt of de stroom uitvalt) flikkert de klep in je cylinder!
ops:
OK, dat klinkt duidelijk. Niks echt gecompliceerd dus, maar wel een beste puist werk nog steeds. In elk geval mooi dat het gelukt is!
zo .. de bx staat weer voor het huis. het leek wel over de motor beter liep .. wat rustiger en gelijkmatiger. kan dat?
Heb nog niet naar de olie gekeken maar ik ga dat binnenkort in de gaten houden. Wil toch het resultaat zien van de reperatie.
Helaas moeten er nog wat dingetjes gebeuren. Joris heeft ontdekt dat er een scheurtje zit in het uitlaatspruitstuk moet tzt een keer vervangen worden dus. Gelukkig zit er net weer voor een jaar APK op dus kan dat nog wel ff wachten.
Wat wel vervangen moet worden is het verdelerhuis. Het rubbertje van het rubberhuis is ‘vergaan’ en de schroefjes van het verdelerhuis zijn ‘dol’. Moet dus ff een 2e hands kopen op de sloop en die er ff op sleutelen. Maar dat is het werkt dus niet.
Dat was het eigenlijk ..
O .. ja op de terugweg reed ik een hele poos achter een Renault Alpine . Ik had hem nog nooit in aktie gezien!
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
erwt schreef:Helaas moeten er nog wat dingetjes gebeuren. Joris heeft ontdekt dat er een scheurtje zit in het uitlaatspruitstuk moet tzt een keer vervangen worden dus. Gelukkig zit er net weer voor een jaar APK op dus kan dat nog wel ff wachten.
Als je een ander uitlaatspruitstuk nodig hebt, neem er dan een van een Xantia. Spruitstukken van BX scheuren vaker op de buis die het langste is. Xantia-spruitstukken zijn hier verstevigd.
erwt schreef:zo .. de bx staat weer voor het huis. het leek wel over de motor beter liep .. wat rustiger en gelijkmatiger. kan dat?
Heb nog niet naar de olie gekeken maar ik ga dat binnenkort in de gaten houden. Wil toch het resultaat zien van de reperatie.
Helaas moeten er nog wat dingetjes gebeuren. Joris heeft ontdekt dat er een scheurtje zit in het uitlaatspruitstuk moet tzt een keer vervangen worden dus. Gelukkig zit er net weer voor een jaar APK op dus kan dat nog wel ff wachten.
Wat wel vervangen moet worden is het verdelerhuis. Het rubbertje van het rubberhuis is ‘vergaan’ en de schroefjes van het verdelerhuis zijn ‘dol’. Moet dus ff een 2e hands kopen op de sloop en die er ff op sleutelen. Maar dat is het werkt dus niet.
Dat was het eigenlijk ..
O .. ja op de terugweg reed ik een hele poos achter een Renault Alpine . Ik had hem nog nooit in aktie gezien!
vette bak zo alpine
mpostma schreef:bogaard77 schreef:yep met een punttank trek je de oude eraf. Met een pijpsleutel en wat vet druk je de nieuwe op hun plaats. met een licht hamertje een paar tikjes na…
Let op dat de druk op de cylinder kamer blijft staan. De zuiger is door de druk naar beneden en als de druk wegvalt ( omdat de compressor het niet trekt of de stroom uitvalt) flikkert de klep in je cylinder!
ops:OK, dat klinkt duidelijk. Niks echt gecompliceerd dus, maar wel een beste puist werk nog steeds. In elk geval mooi dat het gelukt is!
Klepsteelrubbers via de bovenkant vervangen is best te doen. Ik heb het destijds met de 19TZi ook gedaan.
Enkele foto’s:
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Wat ik mij afvraag: hoe kan je de klepveer samen drukken als je er geen klepveertang kan opzetten of zoals ik zie op je foto een spanvijs.
Die spanvijs kan je toch enkel plaatsen als je het inlaat spruitstuk demonteerd.
Heb jij dit gedaan of is er een ander mogelijkheid?
Hoe gaat het stellen van de kleppen in zijn werk ?
Dit is blijkbaar niet zoals bij de CX motoren met simpele stelvijsjes…
Heb ik hier extra stelplaatje oid voor nodig ?
Graag jullie advies.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
TRXke, ik heb een gereedschapje gemaakt dat je vast maakt op een draadend van je klepdeksel. Dan kan je hefbomen om de veer in te drukken.
Je hebt dan al het tonnetje van de klepveer afgetild. Daaronder zit een ‘vulplaatje’. dat bepaalt je speling. Je moet eerst meten wat de speling is met de nokkenas erop. dan alles los maken en dunnere of dikkere plaatjes monteren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik heb al een idee van wat je bedoeld
Zonder dit gereedschapje is het waarschijnlijk zeer moeilijk om de klepveer in te drukken.
Die stelpaatjes moet je waarschijnlijk los bestellen bij de dealer of zitten ze misschien in een koppakingset ?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vulplaatjes bij de dealer of specialist! Bij de SM zitten ook vulplaatjes. Deze zijn het zelfde als in een type Ducati motor!
Ze komen in dikte verschillen van 0.05 mm.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Mag ik misschien zien hoe die klepverencompressor van jou er uit ziet Joris? Ik moet er ook 1 maken.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zal er een foto van maken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Moet je die vulplaatjes niet gewoon bewaren en terugzetten? Kwestie van alle onderdelen die je demonteert netjes op volgorde leggen en zo ook weer terugzetten toch?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Harm schreef:Moet je die vulplaatjes niet gewoon bewaren en terugzetten? Kwestie van alle onderdelen die je demonteert netjes op volgorde leggen en zo ook weer terugzetten toch?
Als de klepspeling voor alle 8 kleppen op exact de juiste waarde stond voordat de nokkenas er uit ging, dan kan dat ja.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
bogaard77 schreef:TRXke, ik heb een gereedschapje gemaakt dat je vast maakt op een draadend van je klepdeksel. Dan kan je hefbomen om de veer in te drukken.
Je hebt dan al het tonnetje van de klepveer afgetild. Daaronder zit een ‘vulplaatje’. dat bepaalt je speling. Je moet eerst meten wat de speling is met de nokkenas erop. dan alles los maken en dunnere of dikkere plaatjes monteren.
Ik ben bezig om de klepseals te vervangen van de 19TRS.
De nokkenas is eraf ,de bougie om druk op de cillinder te zetten is ook klaar.
Nu is het mij niet duidelijk hoe ik de klepveer kan indrukken.
Lukt dat met een houtklem als het in en uitlaat spruitstuk is gedemonteerd?
En moet de krukas geblokeerd staan of moet deze kunnen draaien als er druk op een cillinder gezet word?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Even een reactie van mijn actie met de houtklem:
Dus geen krukas blokkeren en alleen het inlaatspruitstuk demonteren.
Met alleen een lijmklem zal het ook niet lukken. Let op het U-profiel dat ik gebruikt heb. Dan lukt het wel. Veel succes.