1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
ook aspirant cx-rijder
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 02 mei 2006 11:06 PM

Beste mensen,

Ik ben nu al 5 jaar in het bezit van een trouwe 2cv, maar het wordt tijd voor mij om voor het grotere werk te gaan. De cx is een auto die ik al sinds mijn 10 ofzo wil hebben, dus vandaar dat ik wat vragen heb.

Persoonlijk vind ik de serie 1 erg mooi met haar chromen bumpers, maar wel weer heel spartaans met haar interieur. Serie II lijkt me dan praktisher van binnen, maar weer iets minder van buiten.
- Wat vinden jullie de mooiere versie? (ik rij immers eend, dus dat spartaanse ben ik wel gewend hoor!)

Daarnaast, kunnen jullie het aanbevelen om een cx uit bijvoorbeeld (roestvrij) Frankrijk te halen, of is het aan te raden om het toch maar in Nederland te houden?

En als laatste de prijs. Ik heb cx zien uitlopen dus 3000 en 15000. Natuurlijk is zo’n dure in uitmuntende staan, maar wat is een doorgaande prijs. Het type “gewoon lekker rijden”. Moet je dan E6000 denken, of is dat magertjes?

Ben benieuwd naar de reacties, vooral welke serie jullie favoriet is!

Toekomstig cx-cruizer

Profiel  
 
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 02 mei 2006 11:48 PM
  [ # 1 ]

Eigenlijk heb ik geen favoriet…of heb ik der nou meer? Een Serie 2 GTi Turbo 2 voor de wat snellere acties. Een serie 1 GTi vind ik ook prachtig. Maar wat mij echt wel eens leuk lijkt is een CX 25 Pallas IE Automatic. Lekker cruisen met die luxe Wink

Tja, volgens mij kan er voor een goed rijdende GTi serie1 5.000 euro gevraagd worden. Een Prestige lijkt me sowieso meer waarde te hebben, omdat daar maar iets meer dan 2000 van gebouwd zijn (serie 1 en 2). Verder weet ik niet hoeveel een CX nou moet gaan kosten.

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 03 mei 2006 12:12 AM
  [ # 2 ]

Mijn favoriet is toch minimaal een 2.4 of 2.5. Leuke aan de s2 is dat deze al snel zeer luxe is. ervaring leert dat een niet te dure cx al heel snel heel duur kan worden aan achterstallig onderhoud. (wil niet zeggen dat een dure cx automatisch goed is) Kijk eens bij bv   voor wat onderdeel prijzen. Zijn niet de goedkoopste maar hebben dingen die elders niet te vinden zijn.

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 03 mei 2006 01:01 AM
  [ # 3 ]

Re: ook aspirant cx-rijder

Nou, spartaans is de serie 1 zeker niet te noemen. Ik heb centrale vergrendeling, 4 elektrische ramen en een elektrisch schuifdak. Stb hebben ze bijna allemaal. Serie 1 heb je spartaans van 1975 tot aan 1984 aan toe. Daar zit veel verschil in qua luxe. Je moet gewoon kiezen wat je mooier vindt, vooral het dashboard is anders. Als je het type2 dash icm type1 uiterlijk mooi vindt, zit je vast aan een GTi Turbo 1 Laughing

Ik vind het dashboard en uiterlijk van type 1 het mooist en dan de gele ogen ipv de oranje tot bouwjaar 1983.

CXen zijn op het moment erg goedkoop, dus sla je slag. Het beste is goed rondkijken, met veel mensen praten die er verstand van hebben en geen haast hebben. Dan kun je hele mooie vinden tussen de 2000 en de 5000 euro. Hangt er ook vanaf wat je ervoor over hebt, wat je zelf kunt doen, en in welke staat je wilt dat hij is. Via de CX club kun je auto’s vinden met bekende historie en reparatiegeschiedenis.

Suc6! Ik ben ook een jaar geleden pas overstag gegaan en wil niet meer anders Laughing

PieterT schreef:

Beste mensen,

Ik ben nu al 5 jaar in het bezit van een trouwe 2cv, maar het wordt tijd voor mij om voor het grotere werk te gaan. De cx is een auto die ik al sinds mijn 10 ofzo wil hebben, dus vandaar dat ik wat vragen heb.

Persoonlijk vind ik de serie 1 erg mooi met haar chromen bumpers, maar wel weer heel spartaans met haar interieur. Serie II lijkt me dan praktisher van binnen, maar weer iets minder van buiten.
- Wat vinden jullie de mooiere versie? (ik rij immers eend, dus dat spartaanse ben ik wel gewend hoor!)

Daarnaast, kunnen jullie het aanbevelen om een cx uit bijvoorbeeld (roestvrij) Frankrijk te halen, of is het aan te raden om het toch maar in Nederland te houden?

En als laatste de prijs. Ik heb cx zien uitlopen dus 3000 en 15000. Natuurlijk is zo’n dure in uitmuntende staan, maar wat is een doorgaande prijs. Het type “gewoon lekker rijden”. Moet je dan E6000 denken, of is dat magertjes?

Ben benieuwd naar de reacties, vooral welke serie jullie favoriet is!

Toekomstig cx-cruizer

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
moyen-achat
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 29-12-2005

Gepost: 03 mei 2006 02:48 AM
  [ # 4 ]

Met €6000,- moet je zeker iets kunnen vinden. Er staat behoorlijk wat CX-en voor langere tijd te koop.
Zelf heb ik een stilstaande CX (elf jaar in loods) op laten knappen. Binnenkort gaat hij naar de spuiter. Dit traject is wel wat duurder, maar geeft een hoop voldoening en je kunt een en ander laten veranderen (in mijn geval: kleur interieur). Ten opzichte van de nieuwprijs van een auto is het opknappen van een CX een lachertje. Nauwelijks afschrijving, je rijdt origineel en als je baas mee wil werken heb je een bijtelling ter hoogte van de dagwaarde (auto ouder dan 15 jaar). Nu je baas nog enthousiast maken…

Profiel  
 
moyen-achat
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 29-12-2005

Gepost: 03 mei 2006 02:51 AM
  [ # 5 ]

Re: ook aspirant cx-rijder

ernst23 schreef:

Ik vind het dashboard en uiterlijk van type 1 het mooist en dan de gele ogen ipv de oranje tot bouwjaar 1983.

Ik kan juist de ogen vanaf 1983 meer waarderen. Wat trekt jou juist aan in die gele ogen? Zelf vind ik het met de oranje ogen wat rustiger. Laughing

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 03 mei 2006 03:06 AM
  [ # 6 ]

Trouwens, belastingvrije auto’s zijn duurder, maar dat had je misschien al gezien. Deze ziet er wel aardig uit lijkt me:
 
Ik weet niet hoe erg de roest is, maar deze gast zit geloof ik ook hier op het forum. Houd er rekening mee, de belasting is zo’n 550 euro per jaar.

En wat dachie van deze, die is geweldig!
 
Ach ja, tis dezelfde als die van mij, alleen 1 jaar ouder en met airco….
Meer info op http://www.hagenenschildkamp.nl/

Zoals ik zei, goed zoeken, veel informatie inwinnen en geduld hebben en dan heb je voor relatief weinig geld een mooie CX! En laat een aankoopkeuring doen bij iemand die er verstand van heeft. Kan in het ergste geval 100 euro kosten, maar je weet wat je koopt.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
jeroenvt
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 02-11-2004

Gepost: 03 mei 2006 03:13 AM
  [ # 7 ]

Volgens mij zijn type1 wat duurder dan 2. Type1 koop je een goeie voor 5 a 6 duizend Euro, type 2 kun je voor 3 a 4 duizend al een knappe kopen. Prestiges zijn niet per definitie duurder of goedkoper, maar hebben wat extra aandachtspunten qua roestvorming. Neem geen overhaaste beslissing, ze staan meestal ruime tijd te koop en er staan er genoeg te koop. Persoonlijk vind ik zowel 1 als 2 wel wat hebben, 1 is wat eleganter, 2 wat stoerder.

Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl

Profiel  
 
jeroenvt
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 02-11-2004

Gepost: 03 mei 2006 03:21 AM
  [ # 8 ]
ernst23 schreef:

Trouwens, belastingvrije auto’s zijn duurder, maar dat had je misschien al gezien. Deze ziet er wel aardig uit lijkt me:
 
Ik weet niet hoe erg de roest is, maar deze gast zit geloof ik ook hier op het forum. Houd er rekening mee, de belasting is zo’n 550 euro per jaar.

Ha! Ik reed diesel, kwam op 972 Euro p/j

ernst23 schreef:

En wat dachie van deze, die is geweldig!
 
Ach ja, tis dezelfde als die van mij, alleen 1 jaar ouder en met airco….
Meer info op http://www.hagenenschildkamp.nl/

Die zit bij mij om de hoek, deed het onderhoud van mijn CX, bracht ik de rest van mijn salaris heen. Niet omdat ie zo duur is, maar het blijft een CX Smile Is vooral DS-specialist, ik was altijd wel tevreden.

ernst23 schreef:

Zoals ik zei, goed zoeken, veel informatie inwinnen en geduld hebben en dan heb je voor relatief weinig geld een mooie CX! En laat een aankoopkeuring doen bij iemand die er verstand van heeft. Kan in het ergste geval 100 euro kosten, maar je weet wat je koopt.

Pas op, je bent maar zo verliefd op een CX, dat kun je met geen andere voiture doen vergeten. Wink

Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6496
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 03 mei 2006 12:26 PM
  [ # 9 ]

Een serie 1 Pallas heeft toch in ieder geval electrische ramen voor. Daar ben ik al heel blij mee. En het rijden zou ik ook zeker niet Spartaans willen noemen…
Zoals jeroenvt hierboven al zegt, het is maar net wat je zoekt. S1 is “klassieker”, S2 stoerder. Voor lange mensen zijn de stoelen van de S2 absoluut fijner, de rugleuning van de S1 stoel is veel te kort, mijn schouders steken er bovenuit. Al moet ik zeggen dat ik er geen last van heb, ook niet tijdens lange ritten naar Z-Frankrijk. De S2 stoelen zitten gewoon meer als een moderne autostoel.
Voor rond de 4 á 5.000 euro moet je een hele behoorlijke CX kunnen vinden, serie 1 of serie 2. Duurder kan altijd, maar meer uitgeven dan 7.000 euro is echt niet nodig.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 03 mei 2006 07:25 PM
  [ # 10 ]

Dank heeren voor de reply’s. Ik zal het woord spartaans terugnemen Wink

Bedankt ook voor de twee links naar de cx-en te koop, dat verdient extra aandacht… eerst even met de bank praten!

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 03 mei 2006 07:32 PM
  [ # 11 ]

Ik kan eigenlijk maar 1 noodzakelijk advies geven na 17.000km met een 78’er CX 2000 Super sinds november 2005.

Zorg voor een garage. Deze autos ( ik heb een 2l 4-bak op LPG ) zijn mechanisch prima in orde maar de grootste vijand is roest. Kan de auto niet binnen/onder een carport staan begin er dan niet aan. Bij mij heeft ze de winter buiten moeten slapen en je ziet ze roesten in die maanden.

Verder ben ik gewoon gek van deze voiture, DiRaVi en electrische ramen, meer hoef ik er niet meer op! Kan alleen maar stukgaan Wink

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
jeroenvt
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 02-11-2004

Gepost: 03 mei 2006 07:56 PM
  [ # 12 ]
T(h)ijs schreef:

Zorg voor een garage. Deze autos ( ik heb een 2l 4-bak op LPG ) zijn mechanisch prima in orde maar de grootste vijand is roest. Kan de auto niet binnen/onder een carport staan begin er dan niet aan. Bij mij heeft ze de winter buiten moeten slapen en je ziet ze roesten in die maanden.

Een CX van tweede helft jaren 80 heeft daar minder last van. Daarvoor bestond de wereld van Citroën uit heel Frankrijk (GS-en kregen een “Nederland-behandeling”, CX-en ook?). Volgens mij in ‘85 had Citroën het roestprobleem aardig onder de duim.

T(h)ijs schreef:

Verder ben ik gewoon gek van deze voiture, DiRaVi en electrische ramen, meer hoef ik er niet meer op! Kan alleen maar stukgaan Wink

Vooral airco en schuifdak zijn natuurlijk bekende roestproblemen.

Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl

Profiel  
 
MSL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 25-09-2004

Gepost: 03 mei 2006 08:56 PM
  [ # 13 ]

Hallo, mede aspirant-CX rijder. Mijn tip is om iemand mee te nemen die de CX van voor naar achter en van onder tot boven kent. Deze kan wat realistischer naar de auto kijken. En zoals Jeroenvt al zegt; rondom een open dak kan het roesten als een gek dus daar moet je ook goed naar kijken. Voor meer tips: de FAQ-pagina van http://www.citroen-cxclub.nl.
Suc6. Wink

P.S. mocht je op zoek gaan naar een diesel, dan is deze site verplicht leesvoer. http://www.dolfmoon.nl

La CX, elle est plus qu’une voiture.

Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 04 mei 2006 02:53 PM
  [ # 14 ]

Ok, laat ik het dan even toelichten Smile

jeroenvt schreef:

Een CX van tweede helft jaren 80 heeft daar minder last van. Daarvoor bestond de wereld van Citroën uit heel Frankrijk (GS-en kregen een “Nederland-behandeling”, CX-en ook?). Volgens mij in ‘85 had Citroën het roestprobleem aardig onder de duim.

De TS had het erover om 5 tot 7k uit te geven voor een CX, als je dr dan niet binnen kan zetten dan is dat zonde omdat de auto toch harder roest buiten. Ik heb ook een uitermate hard exemplaar en ze heeft de winter zonder problemen doorstaan maar nu er een kleine duitser voor dagelijks verkeer voor de deur staat gaat ze toch naar binnen. Overigens heeft de mijne uit ‘78 echt een super behandeling gehad destijds want volgens mij zit de originele tectyl/bitumen er nog op en dat is nu pas aan vervanging toe.

M.b.t. hoe minder opties hoe beter, dat is wederom subjectief van mijn kant. Ik heb een BX 16v gehad en daar was alles electrisch en daar was altijd wel iets aan stuk. Ik ga me daar dan enorm aan ergeren en bij de CX heb ik dat ‘probleem’ niet Wink

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 04 mei 2006 02:57 PM
  [ # 15 ]
T(h)ijs schreef:

Ok, laat ik het dan even toelichten Smile

jeroenvt schreef:

Een CX van tweede helft jaren 80 heeft daar minder last van. Daarvoor bestond de wereld van Citroën uit heel Frankrijk (GS-en kregen een “Nederland-behandeling”, CX-en ook?). Volgens mij in ‘85 had Citroën het roestprobleem aardig onder de duim.

De TS had het erover om 5 tot 7k uit te geven voor een CX, als je dr dan niet binnen kan zetten dan is dat zonde omdat de auto toch harder roest buiten. Ik heb ook een uitermate hard exemplaar en ze heeft de winter zonder problemen doorstaan maar nu er een kleine duitser voor dagelijks verkeer voor de deur staat gaat ze toch naar binnen. Overigens heeft de mijne uit ‘78 echt een super behandeling gehad destijds want volgens mij zit de originele tectyl/bitumen er nog op en dat is nu pas aan vervanging toe.

M.b.t. hoe minder opties hoe beter, dat is wederom subjectief van mijn kant. Ik heb een BX 16v gehad en daar was alles electrisch en daar was altijd wel iets aan stuk. Ik ga me daar dan enorm aan ergeren en bij de CX heb ik dat ‘probleem’ niet Wink

In mijn bx(en) is er nog nooit iets electrisch stukgegaan Confused

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook