karel schreef:IkKe schreef:
Nu wil ik graag aan die poulie afstellen maar hoe moet ik exact te werk gaan?
Want intercooler zit wel redelijk hard in de weg, maar zou het graag zelf eerst proberne (als het toch niets kwaad kan)Je kunt de rubberflap die op de intercooler zit eraf halen; dan kun je al een stuk beter zien waar je zijn moet. Maar echt ideaal wordt het nooit; en ook bij een “gewone” diesel (zit je met een luchtverdeler) is het even weten waar je zijn moet. De intercooler moet je gewoon laten zitten. Mocht je er echt goed bij komen dan kun je misschien nog beter de accu eruit halen.
De poelie op de nokkenas is niet afstelbaar. Maar als ik het goed begrijp, wil je de snaarspanning van de HD-pomp bijstellen?
Daarvoor moet je de bout door de pompvoet iets lossen (een maatje 14 geloof ik) en dan de stelbout ietsje lossen zodat je kunt spannen, en de pomp de juiste kant op duwen en zo afstellen dat de snaar strak genoeg staat.Ik doe dat meestal met hulp van een klein breekijzer (of spijkertrekker), zodat je de snaar met de ene hand op spanning brengt en met de andere de stelmoer aandraait. Maar, strak = strak, overdrijf het niet, je nokkenas moet het ook nog wel leuk blijven vinden zeg maar. Als je de snaar niet meer kunt induwen staat ie te strak.
Danku dit is exact wat ik moest weten, ik laat nog wel weten hoe het is afgelopen.
Ok ik heb dus net een halfuur staan klooien het viel al bij al goed mee even batterij eruit rubber van intercooler en ik kon er gemakkelijk aan.
He het zo veel mogelijk aangespannen maar gezorgd dat ik het kon blijven knijpen.
Er blijft blijkaar toch wat minimale speling op de snaar, het piepen is al goed geminderd enkel als ik even van stilstand vertrek of rem heb ik er last van.
Ik denk dat mijn pomp gewoon erg versleten is en dus teveel kracht vereist (auto komt ook niet meer zo snel omhoog).
Weet iemand of zo een pompje 2dehands veel kost en of het veel moeite is om in te bouwen?
mvg
Hoeft niet je pomp te zijn…..dat ie niet zo snel omhoog komt kan meerdere oorzaken hebben zoals versleten ballen…het is net menselijk of je voorraadbol, stroeve poten/hoogte regelaars….het kan allemaal. Wat ook wel eens helpt is het verversen van de LHM en dan bedoel ik ook alle leidingen doorspoelen. Ik heb zelf gemerkt dat het dan stukken beter is met stijgen en dalen….Is je LHM verre van de groene kleur dan moet is toch ververst worden. Geel of nog erger bruin is uit den boze.
Dat je snaar nog piept kan te wijten zijn aan een al wat versleten snaar of dat de poelies ietwat vettig zijn…..schoonmaken of een nieuw snaartje zou soelaas kunnen bieden.
Ik heb ook nieuwe snaren erop gezet en naar mijn mening redelijk strak (niet te) en toch piept ie nog af en toe. Vooral als het een beetje vochtig is buiten.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
IS 100% zeker de pomp hebben ze ook gezegd aan de garage en het word nu aleen maar erger, vandaag meer gepiep en het lampje stop en (!) komen samen aan.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
IkKe schreef:IS 100% zeker de pomp hebben ze ook gezegd aan de garage en het word nu aleen maar erger, vandaag meer gepiep en het lampje stop en (!) komen samen aan.
Jaja… Ken wel meer die dat gezegd hebben. En achteraf was het weer wat anders. Een pomp die versleten is en daardoor te zwaar draait? Geloof er niet in. Het ding smeer zichzelf he.
Gepiep betekent gewoon dat de pomp opeens VEEL langzamer draait dan de motor.
Maar het is wel een leuk experiment, natuurlijk. Een pomp hoeft niet zo veel te kosten, op een sloperij.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
En waarom zou de pomp anders trager draaien?
Ik ben open voor elk mogelijk alternatief want ik heb nu niet zoveel geld aangezien ik maar een simpele student ben.
IkKe schreef:En waarom zou de pomp anders trager draaien?
Ik ben open voor elk mogelijk alternatief want ik heb nu niet zoveel geld aangezien ik maar een simpele student ben.
Toevallig heb ik dit gisteren bij mijn TZD-turbo laten doen….de snaar van de HD pomp aangespannen.
Die van mij piepte ook…..heb hem zo strak laten zetten dat je hem op het midden nog maar een halve cm kan indrukken en het piepen is nu over !
Dacht er ook aan om er een nieuwe snaar op te laten zetten, dat doe ik over een paar weken wel, want die hadden ze niet op voorraad.
Want meestal is die snaar inderdaad versleten (vettig e.d.)....heb in 15 jaar BX (10 stuks) nog nooit een HD pomp hoeven vervangen.
Dus mijn tip = zet hem nog ietsje strakker en kijk dan nog eens of ie piept.
Als het goed is heb je dan ook geen last meer van oplichtende controlelampjes.
Bram schreef:IkKe schreef:En waarom zou de pomp anders trager draaien?
Ik ben open voor elk mogelijk alternatief want ik heb nu niet zoveel geld aangezien ik maar een simpele student ben.Toevallig heb ik dit gisteren bij mijn TZD-turbo laten doen….de snaar van de HD pomp aangespannen.
Die van mij piepte ook…..heb hem zo strak laten zetten dat je hem op het midden nog maar een halve cm kan indrukken en het piepen is nu over !
Dacht er ook aan om er een nieuwe snaar op te laten zetten, dat doe ik over een paar weken wel, want die hadden ze niet op voorraad.Want meestal is die snaar inderdaad versleten (vettig e.d.)....heb in 15 jaar BX (10 stuks) nog nooit een HD pomp hoeven vervangen.
Dus mijn tip = zet hem nog ietsje strakker en kijk dan nog eens of ie piept.
Als het goed is heb je dan ook geen last meer van oplichtende controlelampjes.
Het rare aan mijn snaartje is dat deze kurkdroog is en toch zo piept.
Maar ik zal proberen dit weekend het nog net iets strakker te zetten, anders ga ik wel even achter een verse snaar.
IkKe schreef:Maar ik zal proberen dit weekend het nog net iets strakker te zetten, anders ga ik wel even achter een verse snaar.
Heel verstandig…..dan kun je de aandrijving immers uitsluiten als het dan nog niet over is….voordat je dus met de HD pomp gaat zitten *klojen*
Zoals anderen hier ook al zeiden….het komt zelden voor dat die HD pomp stuk is….en vooral omdat je lampjes opeens gingen branden toen je met de V riem bezig was geweest.
Nieuwe riem en goed strak zetten….niet TE.
Probleem heeft zichzelf opgelost bij het terugrijden naar huis viel me plots op… geen geluid meer.
Na 10minuten verder rijden werd het wel erg moeilijk om te sturen, het remmen ging ook alsmaar slechter.
Dus ff met handrem en veel wringen aan het stuur thuis geraakt, verse snaar besteld en nu wachten tot die binnen is.
Ik hoop echt dat het met een verse snaar opgelost is.
Gefixt net de halve auto uiteen gehaald maar de snaar zit er in gespannen en wel.
Alles doet het perfect ik heb hem 2 keer horen piepen maar kan zijn dat dit wat vuil was door mijn vettige handen.
Als er nu nogiemand mij kan uitleggen hoe ik mijn koelwater moet vervangen mag dit toppic dicht.
Alvast bedankt!!
IkKe schreef:Gefixt net de halve auto uiteen gehaald maar de snaar zit er in gespannen en wel.
Alles doet het perfect ik heb hem 2 keer horen piepen maar kan zijn dat dit wat vuil was door mijn vettige handen.Als er nu nogiemand mij kan uitleggen hoe ik mijn koelwater moet vervangen mag dit toppic dicht.
Alvast bedankt!!
Gelukkig, dat scheelt je al weer ettelijke tientjes aan euro’s voor een pomp. Het komt inderdaad weinig voor dat de pomp kapot gaat alhoewel ik gisteravond samen met mijn broer de hd-pomp van de xantia vervangen heb (althans hij heeft het meeste werk gedaan ) die te weinig vermogen had. Nu is de pomp een stuk stiller en werkt nog maar af entoe, precies als het hoort. Ze willen wel eens druk verliezen.
Je koelwater is vrij simpel. Kachel open zetten (warm), dan kijk je eens onderaan de radiateur of daar ergens een kraantje zit wat je kunt openen. Er zijn verschillende soorten radiators dus ik weet niet of het allemaal hetzelfde systeem is. Je zou ook nog de onderste slang kunnen losmaken. Water weg, dan alles weer dicht. Vullen met nieuwe kvs, motor starten, verwarming open en op enkele plaatsen ontluchten.
Wat het ontluchten betreft moet me even iemand aanvullen want ik weet niet exact de plaatsen waar dat te doen bij een TD.
Zorg dat ie goed ontlucht is want anders werkt je verwarming niet of erger, hij kan warmlopen met meer schade als gevolg.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Bedankt maar weet ook hoe een watergekoeld voertuig werkt ik wil gewoon weten:
-Hoeveel Liter koelwater heb ik nodig?
-Waar moet ik ontluchten (heb een appart reservoir)
word nu redelijk dringend want water is echt bruin geworden.
greets
IkKe schreef:Bedankt maar weet ook hoe een watergekoeld voertuig werkt ik wil gewoon weten:
-Hoeveel Liter koelwater heb ik nodig?
-Waar moet ik ontluchten (heb een appart reservoir)word nu redelijk dringend want water is echt bruin geworden.
greets
ontluchtingspunten.
op thermostaathuis
op radiateur (voor de kijkers rechts).
Onderaand de radiateur zit een kraantje om af te tappen (gaat wel langzaam).
Je hebt meer dan 5 liter koelvloeistof nodig. Ik sla altijd 2 tankjes van 2 liter in. Dan heb je nog eens wat extra om bij te vullen.
Dankuwel nu nog een vraagje welk is het termostaathuis? ops: