Hallo
Nu een andere vraag: Ik las ergens op het forum dat een lekke koppakking een bekend verschijnsel is bij de TU-motoren. Betreft dit alle, of is bv de 1.4 hiervoor gevoeliger dan de 1.0 of 1.1?
Heeft het eigenlijk ook niet te maken met de rijstijl? Na de koude start flink het gas erop?
Ruud.
Dyna Z1: Tout alu.
Geplaatst: 11 Jan 2006 13:22 Onderwerp: Saxo-kwaal?Heeft het eigenlijk ook niet te maken met de rijstijl? Na de koude start flink het gas erop?
Ruud.
Dat is erg fout elke motor moet je gewoon eerst lekker warm rijden daarna pas gaan planken voorkomt veel olie gebruik en onnedige slijttage
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Saxo-kwaal?
Mee eens. ‘s-Morgens na de koude start even de motor rustig een seconde of 20 laten draaien, doe ik altijd. Daarnaast heb ik door het bezit van mijn Panhard mezelf wel een uiterst behouden rijstijl aangemeten. Maar kun je hiermee het eventuele zwakke punt (de koppakking dus) omzeilen?
Dyna Z1: Tout alu.
Re: Saxo-kwaal?
rf schreef:Hallo
Nu een andere vraag: Ik las ergens op het forum dat een lekke koppakking een bekend verschijnsel is bij de TU-motoren. Betreft dit alle, of is bv de 1.4 hiervoor gevoeliger dan de 1.0 of 1.1?
Heeft het eigenlijk ook niet te maken met de rijstijl? Na de koude start flink het gas erop?Ruud.
Typisch TU probleeempje ja (dus ook BX,ZX,AX, 106,306,etc). Is al veel over geschreven. Vaak begint er olie in het koelwater te lekken of naar buiten. Dat zijn dus dingen die je makkelijk ziet aankomen. Zelden gebeurt het dat de verbrandingsgassen naar het koelwater gaan lekken waardoor het koelsysteem druk begint op te bouwen.
Lekkage naar buiten begint bijna altijd linksvoor op het hoekje (als je ervoor staat).
Voor meer info zie : http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=164180&start=0
Voor de fotosessie van dat klusje, zie pagina 2 van dat draadje.
Lekt je Saxo? Dan roep je dat gewoon hier op het forum en dan is er altijd wel iemand die dit soort klusjes leuk vind (zoals ikke)
Saxo-kwaal
Nee, de Saxo lekt gelukkig niet. Ik vroeg me alleen af of bv een 1.4 hiervoor gevoeliger was als een 1.1 Ik vind overigens de link die je erbij hebt gestuurd interessant en nuttig. Bedankt overigens voor het aanbieden van de hulp voor het geval dat…Ik hoop dat m’n Saxootje er lang van verstoken mag blijven.
Groeten,
Ruud.
Dyna Z1: Tout alu.
Re: Saxo-kwaal
rf schreef:Ik hoop dat m’n Saxootje er lang van verstoken mag blijven.
Over het algemeen is dat c.a. 10 jaar of 100.000km
Saxo-kwaal
Bedankt voor dit duidelijke verhaal. Ben redelijk nieuw hier op het forum en moet zeggen dat iedereen erg behulpzaam is. Dat doet goed.
Heb inmiddels wat aanvaringen met de dealer gehad, waar ik m’n Saxo in 11-2002 kocht. Hier vind je meer oor. En zoals het nu lijkt spring ik er met een multipoint-1100 niet gek uit!
Groeten,
Ruud.
PS. Mooi he dat Panhard (m’n andere dame) 50 jaar geleden helemaal geen cylinderkop had. Dus geen pakking en lekkageprobleem.
Maar deze heeft weer andere aandachtspunten….
Dyna Z1: Tout alu.
Saxo-kwaal
Ik dacht toch echt dat de 1100 een multi-point is. Misschien kan iemand anders het bevestigen.
De Panhard heeft een luchtgekoelde 2-cylinder boxer. Tot zover de overeenkomst met een 2CV. Er zitten geen aparte cylinderkoppen op (monoblok). Een cylinder zit met 4 pennen op het middenblok vast Daartussen zitten ringen. Bij een eventuele reparatie aan de kleppen, zul je de gehele cylinder moeten loshalen. Dat is bij mij al eens nodig geweest. Daarnaast heeft de Panhardmotor geen gewone klepveren, maar torsiestaven.
En de krukas rol- ipv glijlagers. Aluminium koets (tot einde 1955) en een cw waarde van 0,28. Reken dus maar dat deze dame vertroeteld wordt!
Wie op de Citromobile 2000 was, zag een flink aantal Panhards staan in de middenhal. Ik mocht een gelukkige deelnemer zijn. Maar nu genoeg over de Panhard. Het hoort eigenlijk niet thuis in deze discussie.
Dyna Z1: Tout alu.
Ik ga binnenkort de koppakking van mijn 1.4 Saxo vervangen.
De temperatuur loopt gigantisch op, en de bekende linksvoor lekkage is ook aanwezig.
KM-stand = 106.000 km
Kortom, een leuk klusje!
Wat me niet duidelijk wordt: Hoe moet de kop eraf?
Naar achteren of naar voren kantelen?
Zijn er nog adeertjes onder het gras, of volstaat de vraagbaak?
Ik heb veel gelezen in dit forum, en mijn dank is groot
aan een ieder die er iets over geschreven heeft!
Saxo Sport
C4 Berline Caractere
gremlin schreef:Wat me niet duidelijk wordt: Hoe moet de kop eraf?
Naar achteren of naar voren kantelen?
Zijn er nog adeertjes onder het gras, of volstaat de vraagbaak?
Heel klein beetje naar achteren kantelen en dan omhoog.
Bij de Saxo hoef je niet bang te zijn dat je de natte cylinderbussen lostrekt, want die heeft de Saxo niet meer, het is een gietijzer motorblok.
Verder zeg ik, scoor een Haynes of vraag iemand om hulp een vraagbaak is veel te gebrekking aan info, want er zitten genoeg addertjes onder het gras voor iemand die het de eerste keer alleen gaat doen. Het is enkel een handig boek om effe snel de technische gegevens als aandraaimomenten enzo op te zoeken. De vraagbaak vertelt je in 10 regels de procedure voor de koppakkingwissel, waar de Haynes 10 pagina’s met plaatjes over doet.
Mede dankzij ZX is het klusje geklaard!
Mijn dank aan het forum is groot.
cheerioh
Saxo Sport
C4 Berline Caractere