Nadat ik een 20k kilometer geleden (2,5 maanden geleden) de versnellingsbak heb verwisseld, kwam het vanavond tot een algehele stop.
Op de terugweg vanuit Zwitserland (bijna thuis nog maar 120km) op de sportstand met 180 op de teller, op een bergaf stukje het gas wat loslaten.
Zie ik de toerenteller en snelheidsmeter terugvallen naar 1500 toeren en ong. 60kmh, en de auto remt ook niet af op de motor.
Beetje gas bijgeven en zie beide meters weer oplopen, maar de auto doet weinig.
Toevallig was er net een afrit waar ik al uitrollend kon afslaan (daar staat de auto nu nog), kap opengetrokken, en de lucht van versnellingsbak olie kwam je tegemoet.
In het donker kon ik niet zien wat er overleden is, maar wel dat er een dikke plas met bakolie onder de auto lag…
Morgen maar eens een autoambulance regelen en kijken wat de schade is..
Iemand nog een GOEDE 2.1td bak in de aanbieding????
Martin.
Voor de liefhebbers even een update.
Hij staat weer thuis..
Even onder de auto gekropen om te kijken wat er aan de hand was, blijkt dat de borging van het tussenlager van de rechter aandrijfas was los gelopen….........
Gevolg dus dat de as uit het differentieel gelopen was, dus “aandrijfing” op alleen het linker wiel(dus geen), en de olie die eruit zeek.
Verder zal ik geen commentaar geven op de plaatselijke citroën dealer, maar ik weet zeker dat ze mij daar niet meer zien….
Groetjes,
Martin
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
IJspeert schreef:
Verder zal ik geen commentaar geven op de plaatselijke citroën dealer, maar ik weet zeker dat ze mij daar niet meer zien….
Valt er niet met hun te praten? 20k na een bakwissel is natuurlijk niet geweldig. Wat het een gereviceerde bak of een willekeurige bak zonder bekende historie met bijbehorende prijs en garantie?
HHhhmmmm, zo dramatisch is het ook weer niet.., echter;
De bakwissel heb ik zelf gedaan, waarbij 1 van de tussenlager borgboutjes gesneuveld was, de plaatselijke citroënboer gevraagd voor een nieuwe maar die zei dat het met 1 boutje ook prima kon.
Verder heb ik nog een garantie gevalletje lopen voor een kromme remschijf (na 2000 km), welke ik eerst weer moet monteren zodat de boer zelf kan zien dat hij echt krom is…
Martin.
Totaal aantal Berichten: 3779
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
mooi huisje!
Dank , het bevalt ons ook prima hier….
Martin.