Zag op het AW-forum een draadje dat over de al dan niet bestaande BX 10 Dommage ging. Dit model zou in 1985 als ultiem spaarmodel op de Nederlandse markt uitgekomen zijn en was gestript van een bezinemeter (alleen een waarschuwingslampje), dagteller en hoofdsteunen voor. Verder konden de achterramen niet open en had hij dus geen spijltje, had hij rubberen matten, waren de zitting van skai en had op de plaats van de sigarenaansteker een kurkentrekker zitten. Is dit een broodje aap verhaal of is deze auto écht op de Nederlandse markt verschenen. Ik geloof er weinig van want om een auto onder de naam ‘jammer’ uit te brengen is in mijn ogen niet erg slim.
La CX, elle est plus qu’une voiture.
Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français
Die BX heeft wel bestaan, wel in iets andere uitvoering.
Zie voor meer info: http://citf.fateback.com/bx10dom.html
Ja, die had ik ook al gezien. Maar toch was ik sceptisch en wilde er via dit forum er het fijne van weten.
La CX, elle est plus qu’une voiture.
Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français
Ik twijfel ook nog steeds aan het bestaan van die dommage… alleen de naam al! maar het schijnt dat Wouter in frankrijk een stalen achterklep had gespot?
Type bij google maar eens BX dommage in en je krijgt genoeg informatie
En deze site laat een folder zien van de BX dommage: http://cibix.free.fr/catalogue.htm
Lijkt me wel een leuk hebbedingetje…..die picknikset die je erbij kreeg.
Zou er nog ergens zo’n type rondrijden in ons land ?
Lijkt me wel een geinig karretje.
Ja, ik zou gerust ook nog een BX voor de deur willen hebben (al heb ik nog nooit in een BX gezeten ops: ).
Schijt aan originaliteit.
Harm schreef:Ik twijfel ook nog steeds aan het bestaan van die dommage… alleen de naam al! maar het schijnt dat Wouter in frankrijk een stalen achterklep had gespot?
Dat klopt. Niet ik, maar een kennis van me in Frankrijk had een BX 19 D gespot met metalen achterklep die afkomstig zou zijn van een BX Dommage.
Wat ik echter had begrepen van degene die de tekst waarvan iemand de link gaf, is dat het daadwerkelijk een broodje aap verhaal is, en dat de BX Dommage echt nooit heeft bestaan…
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
Ik kan het eerlijk gezegd moeilijk geloven, wij nederlanders willen toch voor een duppie op de eerste rij zitten? toch niet op de achterste?
Nico
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Sja, alles wat je op google intypt komt terecht bij de site van Ron Veltkamp; die Engelse tekst die door hem is geschreven, en heb je eens goed gekeken naar die brochure? Heel simpel photoshopwerk hoor…
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
En die naam dan… Dommage betekent jammer/spijtig
Is hierover op het Xantiaforum niet al eens eerder een draadje geweest?
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Dat weten we niet
Ik wel!
In het onderwerp BX-sentimenten op Xantiaclub.net is het aan de orde geweest. Gerard Maas, de Citroën-veteraan hier, heeft er nooit iets over vernomen, en ik heb mijn mening over die “10 Dommage” alsvolgt verwoord:
“Hoewel Citroen bij de introductie van de ID in 1956 middels een ID Normale een zeer uitgeklede versie van de ID uitbracht (heel “toevallig” ook met rubber vloermatten en gefixeerde achterruiten), komt het BX Dommage-verhaal mij toch voor als een grap. Alleen de benamingen van de bekleding (Crepe Suzette) en de lak al (Frais Abimee; abimer betekent bederven; lekkere kleur: bedorven aardbei, maar dan had het “fraise” moeten zijn). En de vermeende reden voor dit actiemodel (het opruimen van de oude BX-basis-modellen) is natuurlijk ook bull, want de benodigde aanpassingen (andere achterklep en zijruiten) staan natuurlijk v.w.b. een goedkoop actiemodel in geen verhouding tot de kosten van aanpassen…
En dan met een 1.0 in 31 seconden naar 100, dan toch maar een Eend…
Leuke grap, waar veel werk van gemaakt is, maar een beetje doorzichtig ”
Ik weet dat er ooit een plaatje van een BX achterklep met een aanduiding “10” is gepost, maar ach, zoiets was toch ook van een AX te halen? Ik heb zogezegd nog steeds mijn twijfels al kan ik natuurlijk niks bewijzen.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
in 31 seconden naar honderd is mischien wat optimistisch voor die auto,
een 2cv6 doet er 38 sekonden over dacht ik.*
*dat is in elk geval het opschrift van de sausss ente: “Von 0 auf 100 in 38.7 secunden” of iets dergelijks
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Voor zover ik weet is de elfhondert de kleinste motor ooit in de bx geleverd en die is al niet in Nederland te koop geweest.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl