Normale procedure bij elke HP geveerde citroen waarbij de lhm ververst is:
1. Motor starten met ontlastschroef open, wachten totdat pomp aanzuigt en alle lucht weg is in het pompcircuit. Ontlastschroef dicht
2. Ontluchten vering, een keer of 4,5 van laag naar hoog. Een aantal keren sturen van max uitslag naar uitslag.
3. ontluchten remmen, of je voor of achter begint maakt niet uit ( op de klauwen of trommels)
Dan nu Ds specifiek:
4. Ontluchten op wartel centr.regelaar voorremmen.
5. De andere wartel op de centr regelaar.
GRG
En dan zou het goed moeten zijn.
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
citroen23 schreef:Ds23man schreef:Je hebt hem toch wel even een tijdje laten draaien met de ontlastschroef op de hdregelaar open????
GRG
pourquoi :
Omdat ie zijn aanzuigslang en lhm ververst heeft
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Ds23man schreef:Normale procedure bij elke HP geveerde citroen waarbij de lhm ververst is:
1. Motor starten met ontlastschroef open, wachten totdat pomp aanzuigt en alle lucht weg is in het pompcircuit. Ontlastschroef dicht
O je bedoelt meerdere keren open en dichtdraaien van de ontlastschroef totdat de lhm aangezogen wordt. kan niet anders want als je de ontlastschroef open zet kun je wachten tot je een ons weegt hij zal dan nooit en te nimmer aanzuigen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Yep, maar daarna even laten draaien met de schroef open totdat alle lucht weg is, anders pomp je het de rest van het circuit in.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
citroen23 schreef:Ds23man schreef:Normale procedure bij elke HP geveerde citroen waarbij de lhm ververst is:
1. Motor starten met ontlastschroef open, wachten totdat pomp aanzuigt en alle lucht weg is in het pompcircuit. Ontlastschroef dicht
O je bedoelt meerdere keren open en dichtdraaien van de ontlastschroef totdat de lhm aangezogen wordt. kan niet anders want als je de ontlastschroef open zet kun je wachten tot je een ons weegt hij zal dan nooit en te nimmer aanzuigen.
Nee hoor ! je pomp pompt altijd maar met de schroef dicht comprimeert hij alleen de lucht en die verwijnt dan niet. Met schoef open pompt ie de lucht zonder weerstand terug naar je vat!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zo, vandaag weer even gesleuteld om de laatste puntjes weg te werekn. Probleem 1, aarding rechtervoorspatbord opgelost, de stekker zat niet meer vast, sinds vorig jaar dus al blijkt achteraf. Toch handig, die cursusboeken met extra bijlagen zoals elektrische schema’s.
Verstraler ook gefikst rechtsvoor. Eert verwisseld met linksvoor, daar deed het H1tje het wel, dus lamp was goed. Stekkertje aangeknepen, en ziedaar, beide verstralers werken weer
Volgende puntje, ruitenspsroeier rechtsvoor (ryubber volkomen vergaan, dus er een eende rubber opgezet) aangepakt (cosmetisch niet fraai, maar op citromobile maar eens kijken voor goede vervanging). Daarna was het pompje aan de beurt. Da’s minder….. Ik heb dat ding al eens gerepareerd, maar nu werkte het ding soms wel, maar meestal niet
Pomp zoemt soms wel, soms niet, aanzuigslang vertoont luchtbelletjes afhankelijk van de stand. Maar het leek wel of er lood opgepompt moest worden….. Reservoir er maar eens uitgehaald, en die leeggekieperd. Zat er onderin een lading slijm o.i.d. Geen wonder dat dat niet omhoog kwam. Reservoeir gevuld met water en afwasmiddel bij gebrek aan beter. Pomp weer geprobeerd, en nog steeds soms wel soms niet….. Maar als ie het doen, spuit ie zowat gaten in de voorruit, dus die druk is wel goed. Alleen jammer dat ie het vaker goed doet met de kap omhoog ipv met de kap omlaag.
Na een laatste check en nog wat ontluchten de dame bij de APK keurmeester achtergelaten. Wordt nog vervolgd…... want als die pomp het bij de apk laat afweten kan de dame weer terug…. En nee, de garagist had geen andere pomp op voorraad…... anders had ik die wel geplaatst.
Rijden was beter dan vroeger, maar de basisafstelling is wellicht iets om op de sleuteldag eens te bekijken. Overschakelen gaat nog niet super….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Helaas, geen apk vandaag. Ga morgen eens kijken, want er waren 3 puntjes. eentje ervan, afstellen koplampen had ter plekke opgelost kunnen worden (maar goed, dat doen we dan wel later), de andere twee punten betreft reparaties aan het chassis. Daar hebben zowel ikzelf als de garagist onze twijfels over. onmdat wat wij gezien hebben geen probleem is. Morgen maar eens kijken op de brug, dan weten we meer.
Da’s dus weer geen mobiele citroën voor citromobiel…
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
superpetur schreef:Helaas, geen apk vandaag. Ga morgen eens kijken, want er waren 3 puntjes. eentje ervan, afstellen koplampen had ter plekke opgelost kunnen worden (maar goed, dat doen we dan wel later), de andere twee punten betreft reparaties aan het chassis. Daar hebben zowel ikzelf als de garagist onze twijfels over. onmdat wat wij gezien hebben geen probleem is. Morgen maar eens kijken op de brug, dan weten we meer.
Da’s dus weer geen mobiele citroën voor citromobiel…MVG, Peter
mijn dame zal ook niet op tijd klaar geraken voor de citromobile!! ze staat nog steeds bij de DS specialist,omdat hij vandaag geen tijd had om er naar verder te kijken.eigenlijk ook een beetje mijn fout hoor,ik ben er gisteren zo maar komen binnenvallen en ze hebben meteen naar de remmen gekeken,maar één zuiger blijkt met geen man of macht los te krijgen. nu had ik gebeld daarstraks om te vragen of mijn dame klaar was,maar deze man runt ook een normaal citroën bedrijf en de planning gaat voor! dus het zal dit week-end pas worden dat hij er verder kan aan werken,o.a. de remklauw demonteren om als dan nog die zuiger los te krijgen. en dan moet ik nog op de conformiteitspapieren wachten van de staat,en dan pas kan ze een herkeuring doorstaan,dan nog even naar de verzekering,achter een vignet voor op het inschrijvingsformulier,en dan kan ik pas een kenteken aanvragen.dus dat word tenvroegste iets voor volgende week,al dan niet nog later,alhoewel ze binnen de 15 dagen moet herkeurd zijn!! en dan is citromobile voorbij. ik kom wel,maar dan met de C5
Mooi kloten.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ds23man schreef:Mooi kloten.
GRG
ik weet niet of je op mijn post gereageerd hebt,maar maar dit is zeker klote! er zaten 2 zuigers vast in het begin,maar de eerste is vanzelf losgekomen. de tweede wil maar niet!! ik hoop deftige werkplaatsboeken te vinden op citromobile in het nederlands en liefst met foto’s en een onderdelen boek!! in de koude wintermaanden, kan ik me dan amuseren om mijn dame te onderhouden en te repareren
blooper1963 schreef:Ds23man schreef:Mooi kloten.
GRG
ik weet niet of je op mijn post gereageerd hebt,maar maar dit is zeker klote! er zaten 2 zuigers vast in het begin,maar de eerste is vanzelf losgekomen. de tweede wil maar niet!! ik hoop deftige werkplaatsboeken te vinden op citromobile in het nederlands en liefst met foto’s en een onderdelen boek!! in de koude wintermaanden, kan ik me dan amuseren om mijn dame te onderhouden en te repareren
Op beide postjes
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Tsja, maar eens afwachten van wat ik morgen zie. De garagist is ook goed flauw ervan. Tijd om “ff” een paa rplaatjes te lassen heeft ie nu helemaal niet (wil dingen klaar hebben voor zijn stand op citromobile), en ruimte op de brug had ie ook nog niet.
Wordt helaas nog vervolgd….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Nah, vanochtend eens gekeken naar de “apk-punten”. Met de garagist.
Koplampen is kwestie van afstellen ter plekke, dus geen probleem. Gat rechtsachter hebben wij nooit gezien. Echter, het gat zit onder de plek waar de achteras verbonden zit aande hoogteregelaar. Terechte afkeur, en wordt aangepakt. Andere gat zou in de linker drempel zitten…...
Het enige gaatje waat daar zit, zit in de bodem, en heb ik er zelf ingeprikt. Had ik het dichtgesmeerd met wat bitumen, was er niks an de hand geweest, was het niet opgevallen. Discussiepunt, maar gene herkeuring waard in mijn ogen.
Met deze kennis maar weer de gereedschapskit gepakt, en eens het mooie pallas plaatwerk erafgeschreofd. Dat ging met de achterste plaat pruima, de voorste zat vast met vastgeroote schreoven. Na een uur had ik de laatste eruit.
Helaas, de schade is dan een stuk groter. Het achtereind van de longeron is goed verrot, het verticale deel zit over een lengte van 40 cm los. Het is de bekende plek, rondom de verstevigingsplaat, waar het horizontale deel van de bodem ook hier en daar verrot is. (zit er één gat, dan volgen er meer )
Verder viel op dat de kriksteun alleen onderaan nog vastzat, de schuin naar boven toe lopende delen zitten los, moet ook vastgelast gaan worden, en de kriksteun linksvoor wordt dan ook gelijk maar vervangen. Verder viel mij op dat de dorpel onder de linkerachterdeur ook wel erg meegaf…... zal er dus ook uit moeten, en varvangen worden door wat “harder” plaatwerk….
Kortom, weer een nuttig besteedt dagje zo…...Alleen jammer dat ik zaterdag dus ook op zoek moet naar vervanginsplaatwerk, want dat stond nog niet op mijn lijstje…..
Foto’s…. heb ik wel, maar even zien hoe ik die ergens kwijt kan…
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mooi klote… bekijk wel eerst of de auto het waard is om gerepareerd te worden…. Als je de hele onderkant van de A stijl moet gaan vervangen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Joris,
Ach, zolang de taxatie waarde de waarde van alle investeringen inclusief deze nog overstijgt, maak ik mij geen echte zorgen. Punt wordt alleen dat de neiging om de hele dame eens te ontleden wel steeds groter wordt.
Jammer dat ik er de ruimte niet voor heb naast de deur, was de garage 2x zo groot, dan wist ik het wel. Naar huis met krokante Cora, en daar demonteren van alle zaken.
Wat ik nog vergeten ben te melden, klein gaatje naast ophanging van de trekhaak. Wordt ook gelijk dichtgemaakt, als we nou toch bezig zijn.
Wat betreft de onderkant van de A-stijl, die is grotendeels hard, maar dat wat slecht is, is het balkje dat uitsteekt, en het plaatwerk daaromheen. Verder is het wat dun achter de felsnaad (die iemand dubbel gevouwen heeft in het verleden), maar daar is ook nog wel wat aan te doen.
Voor de rest ziet het er nog redelijk uit. Alleen de bekleding van de kofferbakbodem heb ik losgetrokken in een hoek (bij het verwijderen van de afdekplaat van de hoogteregelaar)en daar was het ook weer prijs Wat roest, maar daar kan ik nu nog wat aan doen gelukkig.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!