1 van de 2
 1 2 Volgende > 

airco doet het niet
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5830

- ID/DS D-Super
Gepost: 04 mei 2006 04:10 PM

het is lekker weer en mijn vrouw klaagt dat de airco van de berlingo het niet doet.
beetje stom dat ik dat niet gechecked heb bij aanschaf van de auto.. Surprisedops:

wat zijn de eerste controle dingetjes die ik moet doen om te zien waar het aan kan liggen?

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 mei 2006 05:17 PM
  [ # 1 ]

Leeg of te weinig koelmiddel in het systeem?
In het ergste geval lek, maar dat kan de Aircoboer je wel vertellen nadat het systeem is gevuld met koelmiddel en een UV-kleurstof, eventueel afpersen eerst.

Heb je zo een kijkglaasje in de droogfles?  zie je daar wat in???

Als er te weinig in het systeem zit, zal de drukschakelaar geen signaal geven om het systeem in te schakelen, vullen is dan nodig.
Het kan ook zijn (zoals bij mij het geval was) dat de drukschakelaar blijft hangen omdat de airco een tijdje niet gebruikt is. In dat geval is éénmaal het inschakelen van de koppeling m.b.v. 12V op de aircopomp en draaiende motor voldoende.

Profiel  

erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- ID/DS D-Super
Gepost: 04 mei 2006 07:09 PM
  [ # 2 ]

thx ik duik er ff in

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 mei 2006 07:54 PM
  [ # 3 ]

Suc6, dat zal je wel nodig hebben, Airco systeem is best wel ingewikkeld Wink

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3194

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 04 mei 2006 08:54 PM
  [ # 4 ]

Eerst even kijken of de pomp wel opslaat .

Normaal moet de electrokoppeling intrekken en zo de pomp meepakken .

Op mijn XM doet hij dat momenteel niet cry , en kan er dus ook geen koude gemaakt worden .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  

erik wijngaarden
> 5000 berichten

- ID/DS D-Super
Gepost: 04 mei 2006 10:47 PM
  [ # 5 ]

druk regelaar, droogfles.. uhmm ik geloof dat de camera er even bij moet komen.

ik neem aan dat dat ding daar links met die bruine stekker erop de droogfles is? zo ja waar zit dan de pomp ?
die 2 zwarte dopjes heb ik losgedraaid en daar zit en ventieltje achter. als ik het ventieltje indruk komt er een flinke “slissss"uit. dus er staat druk achter.

die stekker daar zitten 4 polen in waarvan er op 2 stuks 12v staat. volgens mij maakt het niet uit of ik de airco inschakel of niet.

dit is het enige andere airco gerelateerde wat ik zo vinden kan. een verdeelblokje ? kan er verder niets mee.

aan de bestuurderskant voor vond ik wel deze losse stekker, maar ik neem aan dat dit een diagnose stekker is ?

dus.. waar zit die pomp. hoe controleer ik of die aanslaat en kan ik ergens controleren of er genoeg koelmiddel in het systeem zit ?

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- 2CV special
Gepost: 04 mei 2006 11:22 PM
  [ # 6 ]

Pomp wordt aangedreven door de riemen , dus zijkant motor .
Vermoedelijk onder de alternator en hogedrukpomp .

De buitenste riemschijf draaid altijd mee ; het binneste deel wordt aangetrokken door een magneetspoel , en draaid enkel mee als de airco “op” staat .

Walter

Profiel  

erik wijngaarden
> 5000 berichten

- ID/DS D-Super
Gepost: 04 mei 2006 11:57 PM
  [ # 7 ]

pomp gevonden.. die zit wel op een lastige plaats.
de poelie kan ik niet bij dus ik kan niet zien of er iets gebeurd met aantrekken door een magneet spoel. wat ik wel kon is de stekker van de pomp trekken. 2 aderig en er komt geen 12v binnen. niet met uit of ingeschakelde airco. ik heb de zekering gechecked en die is goed. de achter ruitenwissers werken ook normaal en die zitten op dezelfde zekering.

na nog wat doorvragen blijkt dat vrouwlief wel een vreemd geluid heeft gehoord toen ze onlangs met de berlingo naar france ging en de airco aanzette. ( en de airco het vervolgens niet deed )maar ja laat je vrouw eens omschrijven wat een vreemd geluid is.
Confused:  het vreemde geluid is er nu in elk geval niet meer…

ik denk het geluid van een inelkaarlopende pomp?  blijft wel de vraag waarom er geen 12v op die stekker staat..

Profiel  

Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2152

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 05 mei 2006 12:22 AM
  [ # 8 ]

Merk je of je motor iets harder moet werken op het moment dat je de airco aanzet doordat het toerental even iets terugloopt (stationair).
Dan weet je iig of de pomp mee gaat draaien.

Profiel  

erik wijngaarden
> 5000 berichten

- ID/DS D-Super
Gepost: 05 mei 2006 12:33 AM
  [ # 9 ]

das een goeie..  geeft geen enkel verschil.
maar aangezien er geen 12v op de motor komt leek me wel ook al duidelijk dat dat ding niet meeloopt.

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7097

Gepost: 05 mei 2006 12:34 AM
  [ # 10 ]

Kapotte schakelaar wil ook nog weleens voorkomen heb ik gehoord…

Gaat dat vaker zo dat je achteraf nieuwe dingen hoort van je vrouw?

Altijd als jij problemen hebt met een auto dan staat er in je post:

Mijn vrouw blijkt wel wat gehoord/gevoeld/gemerkt te hebben maar was het me vergeten te vertellen Laughing  Wink (no offence Wink )

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1724

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 05 mei 2006 12:35 AM
  [ # 11 ]

Eric,

eerste foto, bruine stekker, buitenste pootjes met elkaar doorverbinden met een lopende motor. Naar alle waarschijnlijkheid slaat de pomp nu is, dat hoor je duidelijk. Doe dit maar heel even. Als dat zo is, dus met lopende motor buitenste pootjes doorverbonden.. pomp slaat in.. dan zit er te weinig koudemiddel in de installatie. Er zit dan ergens een lek.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- 2CV special
Gepost: 05 mei 2006 12:41 AM
  [ # 12 ]

Dat geluid kan de koppeling zijn die het begeven heeft , maar dan zou je nog altijd de 12 volt moeten meten .

Als je geen spanning hebt zit het dus in de aansturing .

Als het drukkontakt niet doorgeeft wordt de pomp ook uitgeschakeld .

Dit kontakt doormeten is nog een optie en anders zal het volledige schema er bij moeten komen .

Succes met de speurtocht ,

wat staat er mij nog te wachten met de XM ........  roll

Walter

Profiel  

erik wijngaarden
> 5000 berichten

- ID/DS D-Super
Gepost: 05 mei 2006 12:44 AM
  [ # 13 ]
oldenhage schreef:

Eric,

eerste foto, bruine stekker, buitenste pootjes met elkaar doorverbinden met een lopende motor. Naar alle waarschijnlijkheid slaat de pomp nu is, dat hoor je duidelijk. Doe dit maar heel even. Als dat zo is, dus met lopende motor buitenste pootjes doorverbonden.. pomp slaat in.. dan zit er te weinig koudemiddel in de installatie. Er zit dan ergens een lek.

ah practische tips Smile  het is een beetje donker helaas

Profiel  

Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1205

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 05 mei 2006 06:11 PM
  [ # 14 ]
oldenhage schreef:

Eric,

Dank voor deze heldere uitleg Johan. In mijn XM V6 wil de climate control ook niet werken:
- van de week bij de plaatselijke STEK/Autofit de airco laten vullen. Tot 2x toe zelfs, na poging 1 werkte het nog niet. Op advies van de diagnose-apparatuurleverancier nogmaals gevacumeerd (geen lekkage zichtbaar), olie voor de compressor gevuld (nu 20cc ipv 6, dacht ik) en weer koelspul gevuld (750g)
- echter, zonder resultaat: hun conclusie “dan is je compressor einde oefening”. Oefff
- jouw stekker-test deed mij even hopen Rolling Eyes Als ik de buitenste contacten kortsluit hoor ik direct de fans extra hard gaan lopen. Dit maakt bij zo’n V6 zo’n lawaai dat ik niet meer hoor of de pomp ook iets doet. Belangrijkste: geen koude lucht uit de roosters te krijgen Mad

Is de pomp dan waarschijnlijk echt kapot? Of de “koppeling van de pomp” (hoe DIT te checken)?
Een vervangende pomp heb ik telefonisch geregeld, echter mijn XM-garage (Van Gompel) heeft zelf de airco apparatuur niet om deze in te bouwen (systeem moet eerst weer leeg, dan weer vacuum, dan weer vullen).
Enig idee hoeveel uur het vervangen van de pomp mag kosten?

Alvast dank,
Rogier

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 mei 2006 07:23 PM
  [ # 15 ]
Rogier Verhoef schreef:

Is de pomp dan waarschijnlijk echt kapot? Of de “koppeling van de pomp” (hoe DIT te checken)?

De pomp schakelt normaal gezien vertraagd in, geen idee of dit ook zo is met de test die Johan beschrijft. De koppeling op de pomp kun je makkelijk testen, stekker los en zet er 12V op (zonder draaiende motor), je moet dat ding nu duidelijk horen klikken. Wat je daarna kan doen als hij wel klikt, wat draden eraan, motor starten, 12V erop en dan kijken of er koude lucht eruit komt. Sinds ik dit bij mijn airco heb gedaan blijft deze werken.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook