Het houdt niet op…
xm_addict
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 195
Geregistreerd: 19-01-2006

Gepost: 29 april 2006 04:20 AM

Na de nodige noodzakelijke ingrepen te hebben gedaan en een aantal probleemloze proefritten eindelijk op weg naar de keuring. Na een 10-tal kilometer begint de wagen lichtjes te schokken. Even verderop gaat ze inhouden en reageert totaal niet meer op het gaspedaal. Ik moet ze laten uitbollen terwijl de motor blijft draaien. Als ze stilkomt valt de motor uit. Opnieuw starten levert niets op. Na een minuutje slaat motor gewoon weer aan en kan ik even normaal rijden.  Ik heb rechtsomkeer gemaakt en ben volgens dit scenario over de pechstrook terug naar huis gesukkeld. Even rijden tot er geen gasreactie meer is enz. Soms gaat ze ook eerst hevig schokken alvorens stil te vallen. Ik dacht eerst aan een verstopte tankfilter, maar die bleek schoon na controle. Carburator gedemonteerd en gereinigd, maar ook dit bleek niet het probleem. Het is net alsof er opeens geen benzinetoevoer meer is. Zou het de benzinepomp kunnen zijn, hetgeen ik betwijfel want die doet het of doet het niet. Stationair val de motor nooit uit. Een probleem misschien in de 2e trap van de carburator ? Wat ik wel gemerkt heb is dat hydraulische stuk ( naam ontsnapt me) wat voor de carbutor zit middels het asje dusdanig moet afgesteld zijn dat je maximaal 2500 a 3000 T/M kan gasgeven stationair, in het begin als dusdanig was afgesteld, maar dat ik nu stationair toch weer onbeperkt kan gasgeven. Zou een defect hieraan zulke gevolgen kunnen hebben ? Kan iemand me eveneens vertellen waar ik de juiste carburatorafstelling in het Nederlands kan terugvinden even als de voorontstekingsaftelling ? Alvast bedankt

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 29 april 2006 10:33 AM
  [ # 1 ]

Ik heb de afstelling voor een Weber carburateur (na 1972) in het Nederlands voor je. Heb je een Weber?
Vooronsteking afstellingen voor de diverse types staan in het werkplaatshandboek Gegevens, Afstellingen, Controles

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 29 april 2006 11:21 AM
  [ # 2 ]

Je benzine pomp werkt of doet het helemaal niet, snel te testen door het darmpje er even af te halen en eens te starten. speekt ie, dan is het goed!
Ik gok op vuil in je leiding, of vuil in de tank.

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 29 april 2006 11:28 AM
  [ # 3 ]

Zijn dit niet de typische klachten (ik lijk wel een huisarts Laughing ) van een kapotte bobine?

Koud is er niets aan de hand, maar warm…

Houd ons op de hoogte.

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 29 april 2006 11:52 AM
  [ # 4 ]

als het donker is open dan eens de moterkap naar een flinke rit (moter is nu warm) wellicht zie je dan ergens een vonkje(s) overspringen waar dat niet hoort.

bijv. bougie kabels deze willen als ze zijn doordrenkt zijn met olie dat naarmate de olie dunner wordt door de warme moter de vonk laten overspringen naar het blok…..

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 april 2006 02:01 PM
  [ # 5 ]
langevelsloo schreef:

Zijn dit niet de typische klachten (ik lijk wel een huisarts Laughing ) van een kapotte bobine?

Koud is er niets aan de hand, maar warm…

Houd ons op de hoogte.

Kan heel goed. simpel te testen door als je bent gestrand een vonk te trekken ( of niet natuurlijk) naar massa van je bobine kabel.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
RuudR
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 29 april 2006 02:08 PM
  [ # 6 ]

Aan je klachten te lezen, zou ik ook zeggen dat het de bobine is, eenzelfde klacht heb ik lang geleden ook gehad met een C15E, de wegenwacht dacht toen dat het de computer was, echter na het proberen van 3 andere computers was er geen verbetering. Eens een andere bobine proberen werd mij toen verteld, grote kans dat het probleem daarin zit. Kortom, andere bobine en weg was de storing. Voor de zekerheid heb ik er toen ook nog nieuwe bougiekabels op gezet, de auto liep toen weer als het spreekwoordelijke zonnetje.

Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 29 april 2006 04:00 PM
  [ # 7 ]

een bobine bestaat uit 2 coils (spoelen) van koperdraad of soortgelijk.

deze zijn gewikkeld in papier ,en daarna word het in de cilinder gedaan , met olie.
deze trafo olie moet de 2 spoelen samen met het papier isoleren.

als de bobine koud is, is de olie dik, en heeft een goede isolerende eigenschap.
naarmate hij ouder word, (gebruiksuren) word de isoolerende eigenschap minder.
alsook dat hij door de hitte vervuild.

als hij nu met de vuile olie warm word, kan de isolerende werking slechter worden, waardoor er onvoldoende vermogen is om de vonk op te wekken.

daardoor vervalt de vonk en sta je stil.
koelt de bobine af, is de isolerende werking weer terug, en kun je weer een stukje rijden.
geleidelijk word de vonk weer minder , naarmate de bobine weer warmer word.
en even later sta je weer stil.

eea is gedeeltelijk te rijmen met de hierboven beschreven klacht.
echter ik sluit een storing in het brandstof circuit niet uit.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 29 april 2006 09:28 PM
  [ # 8 ]

Ik heb exact dezelfe klacht gehad, enorm gezocht. WW een keer er bij, zijn conclusie was brandstof probleem. Na veel vervang werk, bobine vervangen en het probleem was over !!!

Succes, Egbert

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 30 april 2006 02:08 AM
  [ # 9 ]

Andere suggestie = Water in de benzine.

Als een auto voor de winter weggezet wordt met een halflege tank, kan zich door tempertuurschommelingen condenswater in de tank vormen. Dat zakt onder de benzine en leidt op lange termijn tot doorroesten van de tank.
Op korte termijn kan het ertoe leiden dat bij het rijden (door schommelen; bochten / remmen) af en toe water aangezogen wordt. Gevolg: motor valt stil. Stilstaan leidt weer tot aanzuigen van benzine (het aanzuigpunt zit niet op het laagste punt van de tank). Etc., etc.

Te controleren door de benzine tank leeg te laten lopen via de aftapplug in de bodem en een tijdje te laten staan (buiten, voorzichtig!). Zie je meteen of er veel vuil (roest) in de tank zit. Alle goede benzine kun je weer teruggieten in de tank. Liefst door een filter.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 30 april 2006 02:24 AM
  [ # 10 ]

Indien het niet 1 van de eerder beschreven oorzaken is, kan het dan ook vapour lock zijn ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
xm_addict
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 195
Geregistreerd: 19-01-2006

Gepost: 30 april 2006 02:59 PM
  [ # 11 ]

Wat is het toch geweldig dat je via een forum als dit zoveel dankbare informatie kan bekomen. Het wederkerend verhaal van de bobine zou perfect kunnen kloppen. Daar deze vorige week is vervangen door een tweedehands die God weet hoelang al ergens op een schap heeft gelegen zou het best kunnen dat deze door het hergebruik en de opwarming het begeven heeft. Misschien best een nieuwe zetten - iemand een idee van de kostprijs hiervan ? Als nu nog iemand me de carburatorafstelling en voorontstekingswaarde kan doorgeven (mijn citroëngaragist is bijzonder behulpzaam, weet ook erg veel van DS maar heeft geen gegevens meer) dan kunnen we hopelijk dinsdag alles afwerken.

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 30 april 2006 03:35 PM
  [ # 12 ]

Als nu nog iemand me de carburatorafstelling en voorontstekingswaarde kan doorgeven
Nogmaals: heb je een Weber, stuur dan een pb met je .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

Profiel  
 
xm_addict
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 195
Geregistreerd: 19-01-2006

Gepost: 05 mei 2006 01:18 AM
  [ # 13 ]

Het probleem zat ‘m toch niet in de bobine maar in een deftecte brandstofpomp Twisted Evil Voor € 41 ‘n nieuwe gehaald. Bobine is nu ook nieuw (zo’n € 45) en dat kan zeker geen kwaad. Hopelijk hebben we het nu zo wat gehad…..

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook