Mechuccio schreef:marx-7 schreef:Hier nog zo eentje, uurtje ligt ie met zijn uitlaat de grond te kussen en weer 3 uurtjes verder helemaal tot aan zijn strot.
Rondje ballen dan maar? Of hervullen?
Hij trouwens een paar maanden geleden met het wel bekende nippel- slangetje-richting-LHM-vat-gedoe helemaal door gespoeld met nieuwe LHM dus dat zal het niet zijn.
als ie goed veert hoef je de bollekes niet te vervangen.
maar als je een stuiterbak hebt…..... dan weet je hoe laat het is
uurtje is trouwens toch niet zo slecht dacht ik… de mijne ligt na ong. 10 minuutjes al in coma tegen de vlakte (achter dan, voor blijft ie langer staan) er is toch ook iets met een standbol o.i.d.? welke BiXen hebben dat eigenlijk?@CZ ik kan me eigenlijk de reactie best wel voorstellen van die monteur alhoewel wat meer respect geen kwaad kan natuurlijk
en ik kom er net achter dat ik de datakabel van mijn telefoontje toch meegenomen had, dus hier staan ze
Bxen hebben geen anti inzakbol. Dat is pas bij de xantia geintroduceerd. En volgens sommigen niet zo’n goed plan ivm de lage doorstroming van de LHM vloeistof wat je normaal dus wel hebt als je auto inzakt.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ah okee!
wat dat betreft komt het klepel klok verhaal ff om de hoek kijken, had dat ooit gehoord, lijkt me verder ook niet echt zo’n zinnig systeem…
ik vind het juist zo leuk dat ie opstijgt voor het rijden.
heb al wat canadesen en mexicanen over de vloer gehad die het echt supergaaf vonden, ze dachten alleen dat het systeem hetzelfde was als die idiote auto’s die je altijd in clips ziet springen en zo, en dat is DUUR best een jaloersmakertje dan…. aan de andere kant…. hoe vaak heb je canadesen of mexicanen in de auto he
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik vind dat stijgen en neerstorten eigenlijk ook best leuk
Wel leuk om te lezen trouwens hoe je het zakken ook anders kan omschrijven….wat een creatievelingen hier op het forum
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
even voor de goede orde: Is het slecht dan ,als hij snel inzakt?
De mijne ligt na een minuut al op zn reet, en de voorkant blijft hangen op de versleten voorpoten volgens mij.
Als ik em ff een duwtje geef nadat de motor is afgezet zakt ie ook binnen een paar minuten. (ziet er beter uit dan voor hoog, achter laag)
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
DaanDus schreef:even voor de goede orde: Is het slecht dan ,als hij snel inzakt?
De mijne ligt na een minuut al op zn reet, en de voorkant blijft hangen op de versleten voorpoten volgens mij.
Als ik em ff een duwtje geef nadat de motor is afgezet zakt ie ook binnen een paar minuten. (ziet er beter uit dan voor hoog, achter laag)
Tja wat heet slecht? Goed is het in elk geval niet.
Volgens mij is in 90% van de gevallen een lekke remservo de reden van een snel zakkende achterkant. Je kunt kijken hoe erg het rempedaal sist. Als je hem flink intrapt, en je hoort hem even sissen (beetje sponzig geluid), dan is dat normaal. Als je hem bij flink intrappen constant hoort sissen is ‘ie goed lek.
Je kunt ook kijken hoeveel retourstroom er vanaf komt. Bij het vat komen naast een aantal rubber leidingen ook 2 plastic retourleidingen uit, via t-stukken gaan die het vat in. Die komen van de remservo. Je kunt kijken (met draaiende motor) hoeveel LHM er over die leidingen terugkomt. Is het veel, dan weet je genoeg.
Wat er dan kan gebeuren (ik heb het meegemaakt) is dat bij flink remmen de stuurbekrachtiging uitvalt. Het systeem stuurt dan alle druk van de pomp naar de remmen (en vering) en besluit de sb niet meer te voorzien. Best wel schrikken, zoiets…. Zeker als je wilt uitwijken omdat je niet op tijd stilstaat.
JM
Nou dan zal ik maar eens een andere reactie geven.
Ik heb mijn bx inmiddels een half jaar, en ik heb de mijne nog nooit op z’n gat zien leunen of in z’n geheel door z’n enkels zien zakken.
Ook als ik mijn bx 2 dagen niet gebruik staat deze nog steeds mooi recht, heel klein beetje ingezakt wat je niet ziet, maar wel beetje voelt bij het starten.
Mijn auto heeft misschien bodemvrees en houd zijn kont (en neus ook) altijd lekker hoog
De mijne zie ik dus alleen helemaal plat liggen als ik met hem ga gymnastieken.
Ik had echt het idee dat ik anty-sink ballen had ofzo
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
karel schreef:Simpele Ziel schreef:Ik heb verschillende dingen gehoord en gelezen: Remservo schoonmaken, LHM peilen en bijvullen, LHM verversen, nieuwe bollen of op druk brengen etc. etc.
Ik kijk het nog heel even aan want zoals alle bovengenoemde gaat ze al vrij vlot met haar achterwerk in de grond wroeten en wat later graaft ze ook haar neusje in…Bollen hebben er maar heel weinig mee te maken. Peil al helemaal niks (dwz: zolang er maar geen lucht gehapt wordt).
De inwendige lekkage die er altijd is merk je minder als er verse (dikkere) LHM in zit. Dat bereik je eigenlijk alleen maar met spoelen; met alleen verversen bereik je niet veel.
Met een goede maand tijd zal de auto weer net zo snel als voorheen op de grond liggen. Maar het is éven leuk ja.
Moet eerlijk zeggen dat ik mijn LHM nog niet ververst heb…
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Mechuccio schreef:hey!
dat moet ik ook maar eens gaan doen dan.
Jouw digit en mijn TRi zijn bouwjaarbroertjes, dus mag ik dan aannemen dat ik ook een servo heb?
Ik kan het nu niet nakijken helaas, want er zit 1500 kilometer tussen mij en mn BiXje, maar zou je me kunnen vertellen waar de servo (hoort te) zit(ten) en wat ik moet doen?
gewoon een slang op het ontluchtnippel drukken, en in het LHM-vat steken?thx!
groeten Tonie
Jazeker je hebt een remservo
En je hebt ook het oude type (het verschil tussen oud en nieuw kun je merken: de oude voelt veel harder aan terwijl de nieuwe meer voelt als een normaal rempedaal).
Je zet de slang op de nippel en draait deze dan los met een leidinsleutel 8 of een erg goede steeksleutel. Ringsleutel kan ook, dan zet je die op de nippel en dan pas de slang.
Je remservo zit op het schutbord achter de accu, schuin onder de bobine.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Simpele Ziel schreef:Mechuccio schreef:
heb trouwens nog een mooie oltcit club 11re gespot…. foto’s volgen zodra ik weer thuis ben in het visa topic dan maar, ik geloof niet dat er een oltcit topic is
Inderdaad, een Roemeense Visa. Ooit eens gezegd tegen een automonteur daar: De kinderziektes zullen er nu wel uit zijn niet waar?
Zegt ie doodleuk terug: Dacht je na de Visa alles gehad te hebben komen ze met dit ding aanzetten…
P’don!
Ech nie!
Geen Visa maar Axel!
Met de voortreffelijke GSA motoren!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Alcyone schreef:
Jazeker je hebt een remservo
En je hebt ook het oude type (het verschil tussen oud en nieuw kun je merken: de oude voelt veel harder aan terwijl de nieuwe meer voelt als een normaal rempedaal).
Je zet de slang op de nippel en draait deze dan los met een leidinsleutel 8 of een erg goede steeksleutel. Ringsleutel kan ook, dan zet je die op de nippel en dan pas de slang.
Je remservo zit op het schutbord achter de accu, schuin onder de bobine.
hahaha, uhm, jah natuurlijk heb ik een servo, dat was niet de meest strakke formulering, wat niet wegneemt dat ik niet wist waar die moest zitten
bedankt voor je tips! zondag bouw ik er een nieuwe adal op links, en dan zal ik dat meteen ook maar effies doen! kijken wat het resultaat is!
Alcyone schreef:
P’don!
Ech nie!
Geen Visa maar Axel!
Met de voortreffelijke GSA motoren!
toch moet ik zeggen dat wat hier => klikkerdeklik staat meer weg heeft van een visa dan van een axel, een kennis van me heeft ooit een axel gehad, en dat leek een stuk meer op een ax dan een visa, maar het is geen re maar een r misschien zit hem het verschil daar in….. axel is wel een leuke ja met dat lekkere boxertje er in, ik blijf het een leuk geluid vinden
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
ops: Excusez moi, Vond hem ook al zo verdomd weinig lijken op een Visa ops:
Dat van die remservo zal bij mijn BX natuurlijk weer anders zijn of helemaal niet kunnen zeker?
@Mech, Wat kost zo’n ADAL setje? Denk dat mijn rechter draagarm ook wel een nieuw bonkje staal kan gebruiken…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Simpele Ziel schreef:ops: Excusez moi, Vond hem ook al zo verdomd weinig lijken op een Visa ops:
Dat van die remservo zal bij mijn BX natuurlijk weer anders zijn of helemaal niet kunnen zeker?@Mech, Wat kost zo’n ADAL setje? Denk dat mijn rechter draagarm ook wel een nieuw bonkje staal kan gebruiken…
kostte mij 48 euro voor een kant incl. verzendkosten bij http://www.iddstechnique.nl fijne tent is dat toch, half jaartje geleden ook al een rondje nieuwe bollen besteld daar, kost zelfs minder dan laten vullen bij de plaatselijke citroen boer.
en ik vergis me inderdaad enorm
in deze oltcit inderdaad is het een axel, maar ik heb een hele andere herrinnering aan de axel die ik kende maar goed, dat is ook alweer ruim 10 jaar geleden natuurlijk, en ben toch altijd meer in de hp citroens geinteresseerd geweest.
maar ops: ops: ops: ops: ops: dus
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX