Ik heb mijn bx nu een weekje zie dit topic: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=170406
Maar nu zijn er een paar kleine puntjes dat ik niet weet of dat nu typisch bx is of nie(is al weer lang geleden dat ik er 1 had ops: ).
punt 1: als ik op de snelweg rijd bij een 100 km per uur dan reageert de auto heel fel op kleine stuur corecties of in halen zelfs zo erg dat het gevaarlijk is om in te halen.
punt 2: Heeft een bx uit 1989 een anti zink bol of niet??
punt 3: Hoe kan ik merken of mijn turbo het goed doet of juist niet goed doet?
punt 4: mijn stuur staat een beetje scheef kan die gewoon recht gezet worden?
hoe kan ik er achter komen wat voor uitvoering bx ik heb??
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen zodat het rijden in de bx nog meer een genot word
Punt 1 & 4: Bandenspanning controleren en een rondje uitlijnen. Wat voor banden zitten eronder?
Punt 2: Anti-zink is pas op Xantia en XM geleverd, en dan vanaf einde ‘93 begin ‘94 (niet per se op alle types).
Punt 3: Ik heb geen recente ervaring met 1800-DTurbo’s, maar gasresponse schijnt afhankelijk te zijn van de fabrikant van de turbo (KKK of GarettAiresearch) en het type brandstofpomp (Bosch of Lucas-CAV). Het idee moet wel zijn dat je ergens tussen 2000 en 2500 een duw gaat voelen. Bij vroege types iets eerder dan later.
Uitvoeringen 1989: jij hebt een derde zijruit? Dan is het een TRDTurbo. Heb je ‘m niet, dan is het een RDTurbo. Er waren volgens mij geen andere (actie-)modellen beschikbaar met DT in België in ‘89.
Edit: ik zie net je foto’s & opmerkingen in het andere draadje. 3e zijruit & 4 electrische ramen zijn TRDTurbo kenmerken.
rb schreef:Punt 1 & 4: Bandenspanning controleren en een rondje uitlijnen. Wat voor banden zitten eronder?.
Er zitten michelins MXL 165/70/r14 onder.
rb schreef:Punt 2: Anti-zink is pas op Xantia en XM geleverd, en dan vanaf einde ‘93 begin ‘94 (niet per se op alle types). .
Ok dus is het normaal dat ie met de kont naar de grond gaat.
rb schreef:Punt 3: Ik heb geen recente ervaring met 1800-DTurbo’s, maar het schijnt ook afhankelijk te zijn van fabrikant van de turbo (KKK of GarettAiresearch). Het idee moet wel zijn dat je ergens tussen 2000 en 2500 een duw gaat voelen. Bij vroege types iets eerder dan later. .
rb schreef:Uitvoeringen 1989: jij hebt een derde zijruit? Dan is het een TRDTurbo. Heb je ‘m niet, dan is het RDTurbo..
Ik heb een derde zijruit dus een TRDTurbo
MXL?? Die werden in 92 door de MXT vervangen.
Da’s niet zo jong meer… Check de DOT-datum* eens zou ik zeggen.
*Indien 3 cijfers (aannemelijk): eerste 2 zijn productieweek, laatste is productiejaar in jaren 90. Dus 326 is week 32 in 1996.
*Indien 4 cijfers: laatste 2 cijfers hebben betrekking op 2000 of nieuwer.
Ik zou persoonlijk die banden er a.s.a.p. onderuit schoppen.
het zijn echt MX L dot datum is: 263
zien er nog goed uit, niet uitgedroogd of zo is af gelopen week hier in belgie nog door de keuring gekomen
achter liggen energie’s dus als ik van achter naar voor leg zou het al een stuk beter moeten zijn?
manic schreef:het zijn echt MX L dot datum is: 263
Dan zijn ze dus ook later dan ‘92 vervangen door de MXT’s…
Maar 13 jaar is nogal een respectabele leeftijd voor banden….
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:manic schreef:het zijn echt MX L dot datum is: 263
Dan zijn ze dus ook later dan ‘92 vervangen door de MXT’s…
Sorry, de MXT is inderdaad van 1991.
Michelin heeft er wel een handje van om oudere banden nog even door te produceren.
Robin schreef:Maar 13 jaar is nogal een respectabele leeftijd voor banden….
Veel te oud, 6 / 7 jaar is voor mij de limiet. Maar dat mag eenieder voor zichzelf uitmaken.
Uitvoeringen 1989: jij hebt een derde zijruit? Dan is het een TRDTurbo. Heb je ‘m niet, dan is het een RDTurbo. Er waren volgens mij geen andere (actie-)modellen beschikbaar met DT in België in ‘89
Volgens mij klopt dit niet helemaal.
Ik heb nml géén derde zijruit, en wél een TRD turbo…. En van een RD turbo heb ik nog nooit gehoord:? .. kan natuurlijk aan mij liggen
Er werd in bepaalde periodes nogal gegoocheld met typeplaatjes, zo heb ik wel eens gelezen…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
janneman schreef:Uitvoeringen 1989: jij hebt een derde zijruit? Dan is het een TRDTurbo. Heb je ‘m niet, dan is het een RDTurbo. Er waren volgens mij geen andere (actie-)modellen beschikbaar met DT in België in ‘89
Volgens mij klopt dit niet helemaal.
Ik heb nml géén derde zijruit, en wél een TRD turbo…. En van een RD turbo heb ik nog nooit gehoord:? .. kan natuurlijk aan mij liggen
Jouw wagen is van Spaanse afkomst, niet Belgisch. Het al dan niet aanwezig zijn van die derde zijruit heb ik al eens in één van je draadjes geschreven. Er zijn TRDT / TZDT’s in Frankrijk geleverd in ‘GTI achtige’uitvoering. Die kunnen ook in Spanje geleverd zijn en hadden GEEN derde zijruit.
Een RDTurbo is een niet zo luxe uitvoering met DieselTurbo-motor.
Ohh oke… heel citroën is volgens mij lukraak aan het gooien en smijten geweest met zijruitjes, stalen/plasticen motorkappen etc…
Maar dat kan idd een logische verklaring zijn.
Vind ik het nog steeds raar dat ik nog nóóit een rd turbo heb gezien Maargoed, heb ik iets wat ik nog een keer moet gaan zien
janneman schreef:Ohh oke… heel citroën is volgens mij lukraak aan het gooien en smijten geweest met zijruitjes, stalen/plasticen motorkappen etc…
Maar dat kan idd een logische verklaring zijn.
Vind ik het nog steeds raar dat ik nog nóóit een rd turbo heb gezien Maargoed, heb ik iets wat ik nog een keer moet gaan zien
Vertel me niks over de rare capriolen van Citroen.
Maar inderdaad….een RD-turbo is mij ook onbekend, ik geloof het verhaal van RB onmiddelijk.
Zou dit betekenen dat een RD-turbo geen st. bekr en electr ramen en zo heeft ?
Zoals de gewone RD (break) vroeger was ?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Mijn BX 1.8TD heeft GEEN zijruitjes .
Is de speciale zilver versie met achterspoiler ; MILESSE of zoiets stond er vroeger op .
originele Belgische wagen.
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Millésime waarschijnlijk
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Yep dat was het D
Meten is weten , gissen is missen
Jah in BE zijn er nogal veel van die uitzonderingen uitgekomen net zoals mijn biaritz (zie je in BE heel veel rondrijden)