2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
airco doet het niet
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 07 mei 2006 02:20 PM
  [ # 16 ]

ik heb de doorverbind test net gedaan en als ik de 2 buitenste met elkaar in contact breng gaat eerst de moter wat zwaarder lopen ( komt de pomp in? ) en vervolgens komt de ventilator erbij.

dus ik kan hem nu dus gewoon wegbrengen naar een citroen garage om de boel te dichten en te laten afvullen of kan ik beter naar een airco specialist gaan ?

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 07 mei 2006 02:25 PM
  [ # 17 ]

Volgens mijn bescheiden mening ( ben geen specialist) zou ik voor de airco specialist opteren .

Lijkt erop dat er iets mis is met het gas .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 07 mei 2006 08:33 PM
  [ # 18 ]
ZX1.4i schreef:
Rogier Verhoef schreef:

Is de pomp dan waarschijnlijk echt kapot? Of de “koppeling van de pomp” (hoe DIT te checken)?

De pomp schakelt normaal gezien vertraagd in, geen idee of dit ook zo is met de test die Johan beschrijft. De koppeling op de pomp kun je makkelijk testen, stekker los en zet er 12V op (zonder draaiende motor), je moet dat ding nu duidelijk horen klikken. Wat je daarna kan doen als hij wel klikt, wat draden eraan, motor starten, 12V erop en dan kijken of er koude lucht eruit komt. Sinds ik dit bij mijn airco heb gedaan blijft deze werken.

Kan bij de XM V6 de stekker niet zo 1-2-3 vinden Evil or Very Mad  Vandaag dus nog maar gewoon de Xantia met werkende clima gepakt retourtje Eindhoven met vrouw + kids. Dan is airco wel een prettige moderniteit Smile

Twijfel trouwens ook waar ik de XM heen breng:
1. De universele Carfit (Vullings Venlo) die de boel ook gevuld heeft. STEK airco-certified enzo, maar hadden wel dermate nieuwe apparatuur dat de mensen nog niet goed getraind waren en de leverancier dus gebeld moest worden toen het niet lukte de airco werkend te krijgen. ZIJ hebben echter beweerd dat de pomp stuk is, dus ergens wil ik graag dat ZIJ de vervangende pomp er dan ook inzetten.
2. Naar Coolcar of andere (Eindhovense???) aircospecialist, die wellicht weer minder begrijpt van eventuele andere oorzaken (elektriek?) waarom de airco het niet doet, als de pomp NIET de boosdoener blijkt te zijn.

Groeten,
Rogier

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 07 mei 2006 08:40 PM
  [ # 19 ]

Ik denk dat een aircospecialist ook het electrische gedeelte wel kent.
Ook denk ik dat een hoop CitDealers en specialisten de airco uit besteden aan specialisten…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 mei 2006 05:02 AM
  [ # 20 ]
Rogier Verhoef schreef:

Kan bij de XM V6 de stekker niet zo 1-2-3 vinden Evil or Very Mad  Vandaag dus nog maar gewoon de Xantia met werkende clima gepakt retourtje Eindhoven met vrouw + kids. Dan is airco wel een prettige moderniteit Smile

2. Naar Coolcar of andere (Eindhovense???) aircospecialist, die wellicht weer minder begrijpt van eventuele andere oorzaken (elektriek?) waarom de airco het niet doet, als de pomp NIET de boosdoener blijkt te zijn.

Dat stekkertje is niet zo moeilijk om te vinden, gewoon de pomp opzoeken en dan het stekkertje wat daar aanzit. Maar ik kan het wel begrijpen dat het onder de kap van een V6 een beetje vol is Wink

Wat Coolcar betreft, ik heb hier en daar goede verhalen over dit bedrijf gelezen, de Xantia club heeft of had een meeting daar.

Verder zijn er ook Citroen specialisten die het airco specialisme erbij hebben genomen, de specialist waar ik kom doet ook Airo’s.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 08 mei 2006 04:36 PM
  [ # 21 ]
ZX1.4i schreef:

Dat stekkertje is niet zo moeilijk om te vinden, gewoon de pomp opzoeken en dan het stekkertje wat daar aanzit. Maar ik kan het wel begrijpen dat het onder de kap van een V6 een beetje vol is Wink

Aan de pomp zit geen stekker, maar een dubbele kabel die direct (bij het riemwiel) uit de pomp komt. Dus vermoedelijk IN de pomp vastgesoldeerd… Waar die kabel heenloopt moet ik nog aan grondiger onderzoek onderwerpen, maar daarbij helpt de grote V6 niet. Tja, en dat kan ik alleen mijn eigen gretigheid voor de Diravi-V6 maar verwijten, niet de auto Wink

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 08 mei 2006 09:56 PM
  [ # 22 ]

Mijn diagnose is gesteld ; systeem is leeg .

Als ik op mijn XM de twee buitenste draden van de bruine stekker doorverbind werken mijn ventilators , als ik de middelste draden doorverbind trekt de electrokoppeling op .

Dus drukkontakt doet zijn werk , laat de pomp niet opstarten als er niet genoeg gas aanwezig is .


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 mei 2006 04:32 AM
  [ # 23 ]
wbogaerts schreef:

Dus drukkontakt doet zijn werk , laat de pomp niet opstarten als er niet genoeg gas aanwezig is.

Kan ook zijn dat het drukkontakt blijft “hangen” zoals bij mij het geval was omdat de airco een tijdje niet was gebruikt.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 03 juni 2006 12:03 AM
  [ # 24 ]
Rogier Verhoef schreef:
ZX1.4i schreef:

Dat stekkertje is niet zo moeilijk om te vinden, gewoon de pomp opzoeken en dan het stekkertje wat daar aanzit. Maar ik kan het wel begrijpen dat het onder de kap van een V6 een beetje vol is Wink

Aan de pomp zit geen stekker, maar een dubbele kabel die direct (bij het riemwiel) uit de pomp komt. Dus vermoedelijk IN de pomp vastgesoldeerd… Waar die kabel heenloopt moet ik nog aan grondiger onderzoek onderwerpen, maar daarbij helpt de grote V6 niet. Tja, en dat kan ik alleen mijn eigen gretigheid voor de Diravi-V6 maar verwijten, niet de auto Wink

Goed, sinds woe-ochtend werkt alles weer. Hoe?
1. De universele garage heeft eerst een ruilpomp (gratuite bij Van Gompel op kunnen halen) gemonteerd en systeem weer gevuld. Nu deed de koppeling het wel, maar trad er nog geen vloeistofstroom op Shocked  Confused
2. Niemand die ‘t meer begreep, dus terug naar Van Gompel en doorverwezen (ze hebben zelf dus geen airco-apparatuur) naar ERF, aircospecialist in Eindhoven
3. Die alles doorgelicht en ja hoor: ook de ruilpomp bleek kaduuk. Van Gompel heeft daar nóg een pomp laten brengen, ERF heeft eerst het systeem ook nog schoongespoeld (ivm eventuele alu-deeltjes uit de pomp) en alles weer gemonteerd en gevuld
4. JAAAAAAAAAA de XM is weer een ijskonijn Cool
5. NEEEEEEEEEEE ik ben nu 1,000 EUR armer, waarvan Van Gompel nog een kleine EUR 75 aan bij wil dragen (zie begin bericht: auto gekocht in de winter, als het lastiger is een airco te checken en net 1 maand na de garantietermijn het euvel ontdekt Evil or Very Mad ). Da’s dus een koelkast van 900 euro Mad Crying or Very sad
De minderwaardige houding naar de Venlose universeelgarage van de Gompel-monteurs neem ik ze nu ook niet echt meer in dank af, een aircopomp kan zelfs die specialist niet vooraf checken, dus die garage heeft gewoon net werk geleverd. Hun rekening was in ieder geval een stuk lager dan van ERF en wel incluis het vervangen van droger/filter en multiriem.

Maar goed, alles werkt weer: op naar de zomer!

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 09 juni 2006 12:43 AM
  [ # 25 ]

Te vroeg gejuicht, de airco heeft het welgeteld 3 dagen gedaan Evil or Very Mad
Vanochtend teruggebracht naar ERF in Eindhoven.
- Ze hadden gelukkig de vorige keer contrastvloeistof gebruikt, dus lek was snel getraceerd.
- Uiteraard ergens half onder/in de motorruimte, lekker veel werk dus
- Wat bleek echter, de leiding zat compleet vol met korrels van het oude drogerelement—> die moet in het verleden ooit ontploft zijn door gebrek aan vervanging. Fijn dat de Vakgarage in Venlo (die wel keurig zei altijd een droger/filter te vervangen, maar dit MOET ze ook zijn opgevallen) dat niet heeft gevonden/gezegd. Ik heb de oude slang en ventiel (zat ook vol) gezien, allemaal ronde zwarte korreltjes, soort Silicagel die je in verpakkingen van elektronica vindt, maar dan zwart dus.
- Alles vervangen, systeem weer op druk en ijskoud naar huis gereden.
- ERF wil me nu niet meer zien de komende 2 jaar Wink  en mijn portemonnee (weer EUR 470, waarvan ‘t leeuwedeel aan uren) heb ook niet. Wel vriendelijke mensen, die je netjes de oude onderdelen laten zien en uitleggen wat er nu mee was.

Van de week nog maar ‘s verhaal halen bij de Vakgarage in Venlo - die hebben dus een pomp gemonteerd nadat ze al die korrelprut gezien moeten hebben (was de slang net na de droger die helemaal vol zat, bij loshalen vielen ze er al uit). Die hebben dus gewoon een pomp gemonteerd op een compleet vervuild systeem, zonder iets te melden…

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 09 juni 2006 01:03 AM
  [ # 26 ]

update-je van de topicstarter…

condensor vervangen want stuk..en de droger is slecht.

incl vullen word dat 450 eurootjes Sad

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 09 juni 2006 01:24 AM
  [ # 27 ]
erik wijngaarden schreef:

update-je van de topicstarter…

condensor vervangen want stuk..en de droger is slecht.

incl vullen word dat 450 eurootjes Sad

maar euh…... doet de airco het nu weer Confused:

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 juni 2006 02:10 AM
  [ # 28 ]
erik wijngaarden schreef:

condensor vervangen want stuk..en de droger is slecht.

incl vullen word dat 450 eurootjes Sad

Die droger vervangen, daar ontkom niet aan als het systeem lek is of te lang open ligt bij een reparatie Confused

Wat was het rekeningnr. ook het alweer voor speciale donaties Wink
(Help Erik de zomer door Wink )

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 09 juni 2006 11:52 AM
  [ # 29 ]

nee hij doet het nog niet, maar dat zal wel iets te maken hebben met het feit dat de reparatie nog niet is uitgevoerd.
over een week of 2 gaat ie weer naar de dealert.
doen we meteen de achterschade aanpakken a raisoin 750 euro Confused


btw is die 450 euro voor de airco reparatie een normale prjis.. ( ja ik weet dat zoiets duur is, maar gewoon even een check )

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 juni 2006 12:55 PM
  [ # 30 ]
erik wijngaarden schreef:

btw is die 450 euro voor de airco reparatie een normale prjis.. ( ja ik weet dat zoiets duur is, maar gewoon even een check )

Die 450 (neem aan incl. btw) is een mooie prijs, gezien de richtprijzen:

€ 210 Condensor
€ 60 Droogfles
€ 100 Vullen (incl. UV detectie spul om lekkages op te sporen)
————————+
€ 370 totaal

Komt nog bij arbeidsloon, die condensor zit tussen de intercooler en radiator in, dus ook niet een klusje van effe snel doen. Bij een Xantia bijvoorbeeld moet hiervoor de bumper eraf, wat opzich al een klusje is Confused

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook