Beste forummers,
Ik heb pas een citroen zx 16v uit 1992 gekocht.
Op het blok zit links en rechts een bijna rond potje. Nou heb ik gehoord dat deze best wel balangrijk om zijn volledige vermogen er uit te krijgen.
Ik zou wel graag willen weten wat voor potjes dit precies zijn en hoe ik kan kijken of deze werken.
Hoop dat jullie weten wat ik bedoel, voorbaad dank
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Er is mij vandaag verteld dat mijn potjes niet werken.
Toch heb ik wel het idee dat de auto vlink trekt
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Is ook niet gek natuurlijk met een 2 liter motor
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Als één potje lek is, werkt het systeem niet meer en al is dan een 2 liter. De wagen is niet vooruit te branden, gaat horten en stoten. Dit zal je heel goed merken.
Neem eens met draaiende motor een kijkje onder de motorkap. Je hebt aan de voorkant een groot inlaatspruitstuk zitten. Vanuit je vacuumpotjes loopt een stangetje naar een klep. Geef nu een beetje gas, dan zal je die kleppen in beweging zien komen. Bewegen ze niet dan is er iets niet orde, dit hoeft niet per se een vacuumpot te zijn, maar meestal is dit wel het geval.
Die stokjes die aan de potjes zitten bewegen inderdaad niet. Maar de potjes leken nogal nieuw. En horten en stote doet de auto niet
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Tussen de potjes zit een plastic kapje. Demonteer dit kapje. Je zal een T-stuk zien zitten die naar beide potjes loopt. Trek de “ingang” slang los. Als je je vinger voor dit slangetje houdt moet je heel licht voelen dat er lucht aangezogen wordt, geef je nu gas moet je duidelijk voelen dat er lucht gezogen wordt. Mocht er wel lucht aangezogen worden, dan is er idd iets mis met een of beide vacuumpotjes.
Om de potjes te testen moet je ze even afzonderlijk aansluiten, want als er 1 lek is, dan werkt de ander ook niet. Verder moet je heel voorzichtig met het plastic omgaan, want dat breekt makkelijker dan je denkt!
Sinds vandaag loopt de auto weer en heb er even iemand naar laten kijken. Deze zei dat de ‘potjes’ voor een soort boost zorgen bij ongeveer 4500 toeren, dan zou je dus nog een extra duw in de rug moeten krijgen.
De mijne trekt zo ongeveer gewoon door, wel iets sneller, maar geen boost.
Diegene die er naar heeft gekeken zei dat de potjes niet worden open getrokken. Momenteel heb ik dus niet volledig vermogen.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Eigenaren van bijv. een D6C zullen wel weten wat voor boost dat is
Kdacht juist dat de ACAV dat verschijnsel moest voorkomen?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Het systeem is gefixt. En zoals jullie al zeiden, hij pakt onderin net even iets beter op.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Ik heb nu wederom een zx 16v gekocht. Dit acav systeem werkt wel, maar ik vind hem vrij traag, hij trekt de potjes niet direct open en ook maar half heb ik het idee ofzo.
Kan dit er mee te maken hebben dat de motor ergens anders valse lucht aanzuigt?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop