Hallo iedereen,
Ik heb een vraag over LPG, sinds een goed jaar rij ik in mijn DS, ik heb bij aankoop er een LPG installatie in laten zetten door een gecertificeerde garage. Nu heb ik vanaf het begin af al aan gewoon problemen met starten op LPG en het regelmatig lopen van de motor.
Even wat gegevens: Ik heb de startmotor de accu en de kop van de ontsteking (?) al vervangen.
Wat is nu bijvoorbeeld aan de hand.
Het starten op LPG is veel slechter dan op benzine, metname als het weer wat vochtiger of kouder is. Op LPG rijden geeft een stuk onregelmatiger motor, je kent dat wel het hikken en schokken bij te weinig toeren.
Als ik een stuk heb gereden en de auto even stil zet kan ik er vergif op in nemen dat ik daarna (kort erna) gewoon niet op een normale manier kan starten, ik moet dan eerst een startpoging doen met de schakelaar (LPG\Benzine) in neutrale stand en op het moment dat de motor aanslaat de schakelaar naar LPG switchen.
Wat ik graag wil begrijpen is de oorzaak van deze problemen en uiteraard ook wat te doen, moet ik iets ? scherper afstellen, moet ik bijvoorbeeld de onsteking vervange voor een electronische ? zijn dan deze problemen opgelost ?
Dan nog het laatste probleem van deze topic, als ik op benzine rij , en kom in het lager toerental geied, bijvoorbeeld voor een verkeerslicht dan slaat de motor af, hij rijdt dus niet stationair genoeg ? wat te doen ?
oke een lang verhaal maar ik loop hier ook al een tijdje mee, en nu de winter voor de deur staat wil ik wel eens een oplossing. En de oplossing van op benzine starten of in neutrale stand zetten geeft geen voldoening omdat ik het principe en de oorzaak niet echt goed begrijp.
Piet
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aller eerst: een DS start in het algemeen veel beter op gas dan op benzine! Mijn DSuper5 startte na een week in zwitserland met -40 meteen! op LPG!
Als de schakelaar in middenstand staat krijgt de auto noch benzine noch gas. Het lijkt erop alsof op lpg de auto teveel gas krijgt. Rijdt ie heel onzuinig?
Wat voor type ds is het? wat voor verdamper zit er in? wat voor keelstuk?
Maak foto’s!
Aftellen gebeurt normaal eerst op benzine. De auto moet goed lopen op benzine en daarna pas afstellen op gas.
Elektronische ontsteking heeft hier niets mee te maken.
groet
joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bedankt voor de reactie, mijn auto is van 1972, ik weet niet wat je bedoeld met keelstuk? waar moet ik dat zoeken ?
je schrijft dat het lijkt dat hij teveel gas krijgt, dit gevoel heb ik zelf ook, het is ook net of er ergens gas blijft zitten en dat dit bij het starten eerst weg (vebrand) moet zijn voordat hij weer opnieuw gas kan aanvoeren ???
ik zal proberen een foto van de verdamper erbij te voegen,
oja hij rijdt ongeveer om een tank 400 km, de tank is 80ltr , 1 op 10 ongeveer dus…is dat redelijk ?
gr
Piet[/url]
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tank van 80 liter gaat meestal ongeveer 65 liter in dat is dus 400 / 65: =
1 op 6!!!
dat is onzuinig!
Het keelstuk zit tussen je luchtfilter en je carburateur ( of is het een injectie?)
Meestal net boven je carburateur. er zijn goede en slechte keelstukken. De slechte zuigen niet goed gas aan waardoor ie niet lekker start. Maar in jouw geval is het wat ander omndat ie op benzine ook niet stationair loopt. Laat een specialist er eens naar kijken.
Waar woon je?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik woon in drenthe, vlakbij zuidlaren. ik zal nu even proberen een foto toe te voegen
ze staan in de yahoo groep van ds-nl en dan in de map lpg.
eeeehhh nee ik heb geen injectie, wat is de functie van een keestuk en ik neem aan dat deze te vervangen zijn, zijn die gewoon in de automatriaalwinkel te krijgen ? Weet je de garage die hem in heeft gebouwd was een specialist en ook die gaf mij de suggestie van de schakelaar in de middenstand zetten.
Ik heb vanmorgen mijn bougies vervangen en ik merk dat hij nu wel rustiger loopt, kan dit er ook mee te maken hebben ?
nog even een foto
heb jij een goed fot van het keelstuk voor mij ?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik kan de foto’s niet openen. Zal ff in de DSnl groups kijken.
Basis is alle onstekingsdelen vernieuwen. Bougies, puntjes, kabels, kleppen stellen en dan op benzine stationair goed afstellen.
Dan op gas de sationair schroef op de verdamper gebruiken om op gas het stationair te stellen. De vollast schroef die in de leiding naar het keelstuk zit gebruiken om het verbruik te beperken.
Nee ik heb geen goed keelstuk liggen. Groot motorgassystemen in alkmaar heeft ze.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
aan de foto’s te zien heb je een goed keelstuk. Wel wordt het soms vet van de carter ontluchting. Schoonmaken met benzine.
De verdamper is van een erg geschikt type voor de DS . daar kan het niet aan liggen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bedankt voor de vele reacties, het lijkt erop dat het verwisselen van de bougies een aanmerkelijke verbetering heeft opgeleverd, het starten gaat probleemloos en de motor loopt erg regelmatig.
Hoe vaak is het aan te raden om de bougies te vervangen ? om de 10000km ? of eerder ?
bij deze nog ffff de foto’s van pete’s 72’ LPG-installatie:
ik heb trouwens nog een ander (overbodig) gastussenstuk liggen: zit letterlijk halverwege luchtfiter/carburateur
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
boougies kosten zo weinig dat ik ze vaak al bij 6000 vervang! NGK’s gaan langer mee dan de equyem en Valeo troep!
keelstuk met kit vast zetten. Valse lucht is het ergst wat er is..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
hallo Rob,
trillen nou toch die boutjes los (ondanks de moer borging) of glijd hij er gewoon van af ??als dit het geval is kun je mischien een drietal
inkepingen maken in de bovenste rand van de carburateur (vijl/flex)
ook zou een op de bovenrand van de cab een reepje loctite kunnen aanbrengen en vervolgens het gasstuk monteren. wel de loctite ffff laten drogen natuurlijk!!!
citroen23
heb trouwens precies het zelfde systeem maar heb hier geen last van
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik ook en mijna trilde ook los. Steeds strakker draaien van de boutjes molde het alu van de carburateur….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
een sm op gas?? dat hoor je niet vaak
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nej de DS…
SM kan niet. geen ruimte…Reserve wiel ligt in de achterbak ( ja echt hoort zo) en onder de kap is het vol…
En zonde van de maserati met bosch injectie….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
oke even voor mijn zekerheid, blijkbaar heb ik een goed keelstuk, maar met mijn a-technische kennis wil ik graag visueel weten waar dat ding nou zit of wat er mee bedoeld wordt. is het het zwarte gedeelte vanaf de luchtfilter waar uiteindelijk die zilverachtige ring omheen zit ( zie foto) ??