Als ik stapvoets rij, in de stad of file. Dan hoor (en voel in mijn voeten) een tik bij mijn linkervoorwiel. Vooral als de aandrijving “idle” loopt. Dus wel met vrije koppeling in de versnelling, maar geen gas dus geen echte krachten in de aandrijving. Per omwenteling van het wiel. Waar moet ik nu aan denken, en heb ik een probleem? Ik overweeg deze zomer een ritje naar Italie te rijden met de oude BX.
Re: Een tik bij voorwielaandrijving bij langzaam rijden
Ben de Hoog schreef:Als ik stapvoets rij, in de stad of file. Dan hoor (en voel in mijn voeten) een tik bij mijn linkervoorwiel. Vooral als de aandrijving “idle” loopt. Dus wel met vrije koppeling in de versnelling, maar geen gas dus geen echte krachten in de aandrijving. Per omwenteling van het wiel. Waar moet ik nu aan denken, en heb ik een probleem? Ik overweeg deze zomer een ritje naar Italie te rijden met de oude BX.
Controleer voor de zekerheid je remschijven/blokken even…om dat uit te sluiten.
Verder denk ik toch aan een homokineet.
Re: Een tik bij voorwielaandrijving bij langzaam rijden
Bram schreef:Ben de Hoog schreef:Als ik stapvoets rij, in de stad of file. Dan hoor (en voel in mijn voeten) een tik bij mijn linkervoorwiel. Vooral als de aandrijving “idle” loopt. Dus wel met vrije koppeling in de versnelling, maar geen gas dus geen echte krachten in de aandrijving. Per omwenteling van het wiel. Waar moet ik nu aan denken, en heb ik een probleem? Ik overweeg deze zomer een ritje naar Italie te rijden met de oude BX.
Controleer voor de zekerheid je remschijven/blokken even…om dat uit te sluiten.
Verder denk ik toch aan een homokineet.
Goed mogelijk. Controleer/corrigeer de bandenspanning eens, iets van 2.2 bar voor, daar rond kom je meestal wel uit, en kijk of het dan verandert.
Ik rijd zelf een 19TGD die met te zachte banden niet meer de bocht is om te krijgen, zo suf zijn de homokineten daarvan. De hoek waaronder de assen draaien komt erg kritisch bij de oude (4ton+) assen van deze auto. Maar zolang ik de bandenspanning goed houd (en bij warm weer zoals de afgelopen dagen neemt de druk in de banden iets toe) is er niet al te veel aan de hand.
Ich bin ein Breaker
Heb zelfde probleem auto kraakt bij oneffenheden in het wegdek en als hij bij het starten omhoogkomt maarja ik rijd nu zo al 10000km en heb (tot hier toe) nog geen last gehad buiten het geluid.