Hallo allemaal,
Na “oplossen” van andere problemen, heb ik net een geheel nieuw probleem geconstateerd. Niet echt grappig….
Bij aankoop meende ik een “droge” DS te hebben, voetruimtes roestvrij etc. Kofferbak was al vernieuwd, en ziet er redelijk uit. Echter vanmiddag onder de kan met koelvloesistof een plas water gevonden, en aandezelfde kant voor de achterbank ook nattigheid gevonden. Ik had toen nog geen idee waar het vandaan kon komen.
Normaliter lekt de koferbak links en rechts bovenin de hoekjes, waar de gasdrukveren zitten, omdat het plaatwerk daar niet vastzit. Dat was bij mij ook links nog het geval, dus dat heb ik in de zomer netjes dichtgekit.
Omdat mijn dame normaal gesproken onder een ademende hoes staat, kijk ik er nooit onder als het regent. Omdat ik vanmiddag gereden heb, wat gewerkt heb aan het intererieur enzo zat ik binnen toen het begon te regenen. Dat heeft een paar uur geduurd. Echter, nu liep er opnieuw water in de kofferbak, en wel vanaf de achterrand, waar het deksel aan moet sluiten.
Ik weet nu twee dingen, namelijk waar het water vandaan is gekomen onder de kan met koelvloeistof en de passagiersruiimte (en dus ook onder de benzintank….) en dat mijn hoes niet waterdaicht lijkt te zijn, ademend of niet.
Ten derde weet ik nu dat mijn kofferbakrubber dus niet doet wat ie doen moet, namelijk de zaak waterdicht afsluiten. Er zit wel een dik soort rubber tussen de rand en het deksel zelf, maar ik heb geen enkel idee of dit zo hoort, of dat er een andere oplossing moet zijn, bijvoorbeeld een rubber rand die om de metalen rand van de kofferbakklep hoort te zitten.
Wie weet hoe het hoort?
MVG, Peter met de natte voeten :28
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Kofferklep lekkage
Hi Peter,
Dat dikke rubber wat je noemt, zit dat aan de binnenkant van de kofferklep gelijmd? Als dat het geval is dan is dat waarschijnlijk het probleem. Dat is namelijk vocht absorberend als het niet meer zo nieuw is. En, als er te veel vocht in zit dan loopt het er weer uit: in je kofferbak. Bovendien kan het vocht ook nog eens je kofferklep aantasten. Bij mij is die gelukkig van aluminium maar dat is een uniek geval.
Die rubbermouse is (altahans vorig jaar nog) niet nieuw te koop. Alternatieven zijn rubber strips die als waterkering dienst doen. Op internet zijn vast wel ID/DSsen te vinden met geopende kofferklep zodat je kunt zien hoe het dan zit.
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
Nattigheid
Peter,
‘k zal eens kijken of ik morgen van mijn achterklep en kofferbak wat foto’s kan maken (als het niet te hard regent ). Daar zitten niet al te veel rubbers in en de zaak blijft toch droog, gewoon stilstaand in de regen, maar ook tijdens het rijden.
Erik heeft ons pas een kijkje achterin gegund. Kijk eens of je hier al afwijkingen ziet
Lekkage langs de achterklep moet volgens mij eenvoudig voorkomen kunnen worden. Belangrijk is een goede afwatering via de regengootjes en die moeten richting kofferbak zelf natuurlijk wel dicht zijn.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Hallo allemaal,
ik vrees dat het probleem in het robber zelf zit. Om de één of andere reden loopt het water daar in (dat kan de zuigende werkeing zijn, of een scheurtje in het plaatwerk links in de rand van de klep, zie ik ook nu pas), en via het rubber zo de kofferbak in, in plaats van in het regengootje te lopen. Ik heb geen idde waarom dit bij mijn dame zo gaat, aan de rechterkant is alles kurkie droog, en aan de linkerkant loopt het uitgerekend net langs de opstaande rand de koffer in. Op de vloerbeddeking staat dus een klein laagje water, dat zou geen ramp hoeven te zijn. Hoe het ervoor staat achter de plaat waar de hoogteregelaar zit weet ik nog niet, maar gezien de nattigheid die ik had voor de achterbank, zla het daar wel een natte bedoening zijn.
Als eerste lapmiddeltje eerst maar even wat oude kranten in de nattigheid gelegd, die gaan er later vandaag wel uit en worden vervangen door een nieuwe lading. Kranten zuigen mooi water en vochtigheid op. In de tussentijd maar eens op zoek naar een waterdichte afsluitng van de klep/kofferbakrand, want daar zit um het probleem denk ik.
Tips en fotootjes van met name de rubberrand in de klep blijven welkom.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Nog maar eesn goed gekeken, met de wetenschap dat ze bihj Citroen in staat zijn om overal watergootjes te maken al dan niet bedoeld om water af te voeren.
Helaas, ik vrees dat ik opgezadeld ben met zo’n gootje….... ops:
Naar mijn idee komt het water bij het kofferbakscharnier links naar binnen, aangezien er daar een stevige waterdruppel hing. Het wter loopt dan langs de binnenkant van het plaatwerk naar onderen, naar de hoek van de klep. En dan valt het niet naar beneden, maar loopt naar rechts, totdat het niet verder kan, en dan door het rubber de kofferbak in gedwongen wordt. Bij het rechterscharnier is de hele zaak droog, en roestvrij, de linker kleprand is dus hier en daar opgezet, links onderind de hoek zit een hoop losse roest…..
Wie een idee heeft hoe ik het bij het scharnier weer waterdicht kan krijgen nodig ik bij deze uit….. voordat ik zelf weer aan het rommelen ga.
MVG,
Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Afwateren
Peter,
‘t is me intussen niet meer helemaal duidelijk waar je probleem zit. Eerst maar eens een foto van de binnenkant van mijn klep.
Zoals je ziet; niente rubbers. Hebben er misschien ooit wel gezeten, maar zijn volgens mij volstrekt overbodig. Zolang de kleprand netjes over de opstaande randjes van afwateringsgootjes loopt kan er geen water naar binnen lopen. Die gootjes moeten hun werk wel goed doen. Langs dit punt komt heel veel water:
Opstaande schotjes moeten naar de kofferbak toe natuurlijk waterdicht zijn en afvoer stroomafwaarts moet gegarandeerd zijn. Dus vrij van bladeren, dennennaalden, mos enz. De rubbers die je hier ziet sluiten netjes tegen de kofferklep, maar zijn in stilstand niet essentieel voor een waterdichte bak. Tijdens rijden zullen ze wel functioneel zijn.
Het rubber tussen klep en achterruit hoeft niet perfect aan te sluiten op de achterruit, maar volgens mij wel goed tegen de klep. Mogelijk kan hier anders water onder de klep hevelen. Dit rubber fungeert als goot. Heel veel water komt dan uiteindelijk terecht in dit kritische hoekje.
En dat moet je heel goed schoonhouden en inwendig controleren op doorroesten.
Benieuwd hoe het je verder vergaat,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Hoi Peter,
Nou, bij mij zit er aan de binnenkant van de kofferbakklep dus een dik stuk schuimrubber, en op de rand van de bak zelf dus niks, die rand is gewoon omgevouwen. Alleen op de bovenste rand zit rubber, maar dat zit over de rand heen, en zit dus niet zolas bij jou met van die mooie flappen.
Ik zal de zaak nog wel eens nader bekijken later in de week, als ik tijd heb.
Bedankt voor de foto’s, zal zelf ook even een camera ritselen van de week, om mijn bak eens te kieken.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
kofferklep rubbers
Hi Peter,
Mijn DS heeft het zelfde als die bij jou: een dik schuimrubber tegen de kofferdeksel en dunne randjes langs de goten. Dit is voor zover ik weet vooral bij Pallas uitvoeringen uit bepaalde jaren toegepast. Zoals ik al eerder schreef neemt dat schuimrubber vocht op als het niet meer goed is (je klep voelt dan ook veel zwaarder). Nieuw schuim is niet te koop. Je kunt het het best ombouwen naar zoals je het op de foto’s in dit forum ziet. Verwijder wel het schuimrubber, dan leeft je deksel ook langer.
Ik heb overigens lange tijd gedacht dat de lekkage in mijn kofferbak hierdoor kwam maar die bleek van veel hoger te komen: door de dakgoot en langs de C-stijl. Ik heb de exacte instroomplek nooit kunnen vinden maar het was wel over toen ik in de dakgoot gekit heb.
Controleer ook of er voldoende kit (een soort stopverf) in de hoeken van je achterruit bij de scharnieren zit en druk dat ook goed vast. Als er geen kit zit stop het daar dan goed vol. Er zit daar ook een afwateringsgaatje voor de hoedenplank of C-stijl (weet niet meer waarvoor precies), houdt die wel open. Als er veel oude, droge stopverf of gewone silicone kit zit verwijder die dan eerst en vervang door nieuwe. Die kit kun je in grijs of zwart kopen bij de gewone automaterialenhandel en wordt geleverd als dunne strengetjes op een vel vetvrijpapier. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Omdat je aangaf dat er water aan de binnenkant bovenop de spatborden lag zou ik eerst de dakgoot en de bij de hoeken van je achterruit gaan controleren alvorens je rubbers te vervangen. Als het daar lekt is dat veel ernstiger ivm roestvorming en bovendien komt het water door lekke rubbers niet bovenop je spatbord terecht.
Water stroomt nooit omhoog!
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
lekkage bodem
Hallo aangezien dit onderwerp over lekkage gaat even een vraag van mij..ik heb lekkage voor bij de passagier stoel, er zit aan de voorkant een bestaand gat ? waar dient dit voor eigenlijk ? en hier komt water door, heeft iemand tips, behalve lassen zijn er ook andere manieren die iemand heeft toegepast voor dit soort kleine gaten. Ik zag dat deze gaten ook in de bodem zitten bij de achterbank maar deze zijn dicht ..lijkt wel een soort kit wat hiervoor gebruikt is.
bedankt alvast
Piet
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Re: lekkage bodem
pete72ds schreef:Hallo aangezien dit onderwerp over lekkage gaat even een vraag van mij..ik heb lekkage voor bij de passagier stoel, er zit aan de voorkant een bestaand gat ? waar dient dit voor eigenlijk ? en hier komt water door, heeft iemand tips, behalve lassen zijn er ook andere manieren die iemand heeft toegepast voor dit soort kleine gaten. Ik zag dat deze gaten ook in de bodem zitten bij de achterbank maar deze zijn dicht ..lijkt wel een soort kit wat hiervoor gebruikt is.
bedankt alvast
Piet
In de bodem van een DS zitten meerdere gaten die normaal gesproken weer gedicht zijn met rubber doppen. Bij gebrek aan een passende rubberdop zal kit ook wel lukken bij de kleinere gaten maar dat hoort niet zo. Waar zit dat gat bij jouw passagiersstoel dan precies?
Mel
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
Hoi Mel,
dit gat zit rechtsvoor, dus zo’n beetje helemaal aan het einde van de voetruimte voor de passagier aan de rechterkant. Ik denk ook dat hier een rubberendop moet hebben gezeten en dat die is weggerot of zoiets, wat zou je als vervanging nog meer kunnen gebruiken on dit te dichten ?
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Lekkage bij passagiers kant
pete72ds schreef:dit gat zit rechtsvoor, dus zo’n beetje helemaal aan het einde van de voetruimte voor de passagier aan de rechterkant.
Het beste is het om daar een nieuwe dop in te doen. Volgens mij hoort daar een puntdop in voor de bodem (dus niet zo’n grote platte dop). Tijdelijk dichtmaken is niet zo makkelijk omdat je er vanaf de buitenkant niet zomaar bij kunt, daar zitten afschermplaten voor. Met wat sterk en goed klevende brede tape moet je het vocht wel even buiten kunnen houden. Je kunt er ook iets proberen in te duwen wat zacht is en bestand is tegen water totdat je een rubber dop hebt. Chyparse of een andere leverncier kan ze wel leveren voor een paar Euro. Succes.
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
Gaatjes en dopjes
Piet,
ik heb ook nog eens bij mij gekeken. Bij mij zit aan de passagierskant voor in de bodemplaat een rond gaatje in het midden op een paar cm van de de schuin opstaande overgang. Netjes afgedicht met een kegelvormig rubberdopje. Bij jou zit dat gaatje helemaal rechts, wat wel klopt met tekeningen van latere uitvoeringen. Onderdeelnummer dopje voor late uitvoeringen is DX 744-126 (hoewel je dat bij Citroën eigenlijk nooit met 100 % zekerheid kan zeggen). Chyparse heeft ze zeker.
Hierna weer terug naar het topic “Lekkage kofferbak DS” ?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
prima, bedankt voor de tip, heeft Chyparse ook een webiste ? kan ik niwet vinden in google.
Gaatjes en doppies
Piet,
Chyparse heeft (nog) geen website. Wel een prijslijst, maar die moet je even in Soesterberg ophalen. Op laten sturen zal ook wel lukken. Dirk Sassen voert echter veel van het “rubber” enz. wat Chyparse in het programma heeft. Zie:
es iest allus ajn biesjen iens dojts aaber es giebt viele fotoos wenn doe auf die thumbneels kliekt. Sjrek niecht von die praisen. Oend dan giebts daa aug nog viele vwaturen tsoe kauf,
viel gnugen,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Inderdaad dat schuim er meteen uitslopen. Heeft mijn klep gemold! Doorgeroest. In de winter vroor de klep ook vast daardoor!
Lekkage komt ook door je wielkasten op de rand van je alu schildjes. en door het gat waar je een gordel in kan schroeven in de hoedenplank!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>