1 van de 2
 1 2 Volgende > 

tok bij achteruitrijden
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 08 mei 2006 02:07 PM

Hoi, ik had met de 16trs al wat last van getokkel rechtsvoor, maar nu merk ik ook dat met het achteruitrijden er een harde tok te horen is (1, heel soms een 2e keer).
wat zou dat kunnen zijn? aandrijfas?

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 08 mei 2006 02:40 PM
  [ # 1 ]

hoor je dat als je de rem intrapt bij het achteruit rijden?
want in dat geval is het hoogst waarschijnlijk je remklauw die een beetje speling heeft, ik ken het helaas ook niet anders dan dat het zo is, en rij er ook al 1000en kilometers mee. heb me daar wel eens zorgen over gemaakt, maar ze schijnen het bijna allemaal te doen.
Enige oplossing die ik ooit gehoord heb is om xantia klauwen en schijven te monteren, mja, het is een typisch karaktertrekje he Laughing
maar das een vrij heftige TOK inderdaad die je dan hoort, als het meer gerammel is alsof je knikkers tegen mekaar hoort vallen dan is het misschien je homokineet, maar dat zou je normaal voornamelijk in bochten horen, en zeker ook met vooruit rijden.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

woutersmits
> 3000 berichten

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 08 mei 2006 03:34 PM
  [ # 2 ]

Ik weet eigenlijk niet of ik de rem intrap op dat moment… zal eens experimenteren…

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 08 mei 2006 04:10 PM
  [ # 3 ]

heb ik ook erger me er soms wel aan maar weet nu dus wat het is Laughing  Cool

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263

Gepost: 08 mei 2006 04:28 PM
  [ # 4 ]

héhé, dat is ook bij mij het geval, alleen als ik de rem intrap, de ene keer hoor je het niet, en soms hoor je het wel.

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7097

Gepost: 08 mei 2006 07:41 PM
  [ # 5 ]

Heb ik ook, alleen bij het achteruit rijden..
Komt omdat je blokken std altijd je schijven wel raken en dus altijd voorover gekanteld staan. als je achteruit rijdt hoor je dan 1 harde klap en dat is dat ze achteroverkantelen. Hiervoor hoef je trouwens niet persé te remmen, zoals ik al zei,  je blokken slepen een beetje over je schijven met als gevolg dat ze vanzelf naar achteren getrokken worden.

Hoor je het alleen in bochten achteruit dan vermoed ik zelf de fuseekogels.
Echter, zoals je kan zien heeft iedere BX rijder er last van dus zullen het wel je klauwen zijn… Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

woutersmits
> 3000 berichten

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 08 mei 2006 07:44 PM
  [ # 6 ]

ja, gelukkig Very Happy . In bochten enzo hoor ik het niet en de verklaring is logisch!

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten

Gepost: 08 mei 2006 07:49 PM
  [ # 7 ]
woutersmits schreef:

en de verklaring is logisch!

Mooi, ik was al bang dat ik het te moeilijk uit had gelegd Smile

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

Ben de Hoog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90

Gepost: 09 mei 2006 12:41 AM
  [ # 8 ]

Ik heb er ook last van bij het remmen tijdens achteruit rijden. “TOK”. Nu ik het hier zo lees bevestigd het mijn vermoeden, dat de remklauwen/ blokken een beetje speling hebben. Lijkt me dus niet iets om me zorgen over te maken.

Profiel  

voge
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 09 mei 2006 01:16 AM
  [ # 9 ]

kan nog jaren goed gaan…

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 09 mei 2006 01:35 AM
  [ # 10 ]
Ben de Hoog schreef:

Ik heb er ook last van bij het remmen tijdens achteruit rijden. “TOK”. Nu ik het hier zo lees bevestigd het mijn vermoeden, dat de remklauwen/ blokken een beetje speling hebben. Lijkt me dus niet iets om me zorgen over te maken.

Remblokken die speling hebben is geen probleem (vrij standaard wel).

Een remklauw die speling heeft (op het schuifstuk) kan voor ellende gaan zorgen doordat ie op een gegeven moment scheef tussen de 2 pennen klem blijft zitten na het remmen, en dat zorgt dan in het ergere geval weer voor aanlopende remmen en kromme schijven etc.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten

Gepost: 09 mei 2006 02:47 AM
  [ # 11 ]

Het schijnt dat je er met versleten remblokken meer last van hebt…
Ik ben echter nog niet van plan Xantia remmen te gaan monteren…dit omdat het totaal geen nut heeft bij een BX naar mijn inziens…i.i.g. niet bij een BX met werkend ABS…. Confused

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 09 mei 2006 02:52 AM
  [ # 12 ]
Simpele Ziel schreef:

Ik ben echter nog niet van plan Xantia remmen te gaan monteren…dit omdat het totaal geen nut heeft bij een BX naar mijn inziens…i.i.g. niet bij een BX met werkend ABS…. Confused

Hehe.. Ik denk dat je er wel anders over denkt als je een keer met Xantia remmen hebt gereden. I love it.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 09 mei 2006 02:55 AM
  [ # 13 ]
Simpele Ziel schreef:

Kan kloppen, omdat het metaalplaatje waarop het remvoeringsmateriaal zit ook slijt. De klauw slijt echter ook in, en dat is alleen op te lossen (lb) door een andere klauw.

Simpele Ziel schreef:

De Xantia-klauwen hebben een ander voordeel: ze zijn constructief wat slimmer waardoor het “BX-remprobleem” met het schuifstuk (twee versleten geleidebussen waardoor de klauw kan gaan “wringen”) niet meer voor komt. Ook hoort er een dubbele geventileerde schijf bij, iets wat voor niet-16v bezitters ook wel een verbetering betekent qua remeigenschappen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten

Gepost: 09 mei 2006 03:28 AM
  [ # 14 ]

Tsja,  ik heb meer grip problemen dan problemen met remmen…
Met de ABS zekering eruit kan je er net iets meer uit persen maar wel met het risico op blokerende voorwielen..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 09 mei 2006 03:54 AM
  [ # 15 ]
Simpele Ziel schreef:

Tsja,  ik heb meer grip problemen dan problemen met remmen…
Met de ABS zekering eruit kan je er net iets meer uit persen maar wel met het risico op blokerende voorwielen..

Met een 16v heb je al geventileerde schijven, dus is het verschil minder. Zuiger v/d Xantia is wel wat groter. Mijn (zware) turbodiesel vond het iig heel prettig om wat grotere klauwen voor te hebben.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook