Compressiedruk in het koelsysteem TU motor
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 mei 2006 04:53 AM

Vandaag een AX1.1i uit 1991 van een vriend onder handen genomen.
De auto reed nog maar op een gegeven moment liep de temp. op en werd de koelvloeistof eruit geperst via de radiateurdop en daarna kon de AX niet meer gestart worden. Vorige week gooide ik er bijna 5 L water in en starten, meteen kwam er een enorme druk op het koelsysteem. Het water werd de lucht ingeslingerd als je de auto probeerde te starten, wat overigens niet lukte.

We hebben vandaag de kop eraf getrokken, de zuigers zijn nieuw, geen spatje koolaanslag erop, de kleppen zijn ook nieuw, ze glimmen nog. Het lijkt wel of het een gereviseerde motor is, na 15 jaar is het echt niet zo schoon en nieuw meer. Zelfs de afdichtingen op de koppakking zien er nog redelijk uit, de aanslag op de kop en het onderblok is niet hardnekkig. Er is geen lekkage op het bekende hoekje, verder zag ik dat er in cylinder 1 en 2 koelvloeistof is gelopen. De km-stand is c.a. 130.000, maar deze is zeer waarschijnlijk teruggedraaid.

Verder is het vreemd dat er onder het kleppendeksel, een grote bende is van zwarte aanslag, een gevolg van oververhitting van de kop???

Wie heeft enig idee wat er aan de hand kan zijn? waarom word er compressiedruk in het koelsysteem gegegooid? kop krom???
Wat is er mis gegaan, de boel lijkt gereviseerd te zijn.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 mei 2006 01:02 PM
  [ # 1 ]

- Je kan de kop laten afpersen. Misschien zit er een scheur in.
- Test ook of de kop goed vlak is.
- Last but not least: check bij alle cilinderbussen in hoeverre ze boven het cilinderblok uitsteken en of de toleranties hiervan niet overschreden worden.

Idd waterslag kan desastreuse effecten hebben. Er staan hier ergens op het forum nog interessante foto’s van het effect van een waterslag bij een 306 1.4. Daar is een scherf uit de cilinder gebroken.

Succes!

Edit: even gezocht naar “geinige” waterslagpiczzz. Geinig met een korreltje zout aub, maar het is wel voor techneuten interessant fotomateriaal.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=2626&highlight=306+waterslag

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 mei 2006 01:44 PM
  [ # 2 ]

Zo he die foto’s had ik nog niet gezien Shocked

Ik ga de kop vanavond controleren met een “haar lineaal”, deze straks effe lenen hier op mijn werk.

Wat een eventuele scheur betreft. dit zou dan wel een enorme scheur moeten zijn gezien de druk/waterfontein uit de radiator. Aan de buitenkant van de kop zijn geen scheuren te zien, deze zou dan eventueel in het uitlaat gedeelte moeten zitten. Ik heb een klepveertang, denk dat ik de kleppen eruit ga halen en het uitlaat spruitstuk en dan kijken of er iets te zien is. Demontage van de kleppen, schoonmaken en opnieuw inslijpen stond toch al op de planning.

PS: Nu het onderblok open en bloot ligt, heb ik er een een in LHM gedrenkte doek eroverheen gedaan om het te beschermen tegen roest en vuil. Wie zegt dat er in een AX geen LHM gaat Laughing

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 mei 2006 01:50 PM
  [ # 3 ]
ZX1.4i schreef:

Zo he die foto’s had ik nog niet gezien Shocked

Ik ga de kop vanavond controleren met een “haar lineaal”, deze straks effe lenen hier op mijn werk.

Wat een eventuele scheur betreft. dit zou dan wel een enorme scheur moeten zijn gezien de druk/waterfontein uit de radiator. Aan de buitenkant van de kop zijn geen scheuren te zien, deze zou dan eventueel in het uitlaat gedeelte moeten zitten. Ik heb een klepveertang, denk dat ik de kleppen eruit ga halen en het uitlaat spruitstuk en dan kijken of er iets te zien is. Demontage van de kleppen, schoonmaken en opnieuw inslijpen stond toch al op de planning.

PS: Nu het onderblok open en bloot ligt, heb ik er een een in LHM gedrenkte doek eroverheen gedaan om het te beschermen tegen roest en vuil. Wie zegt dat er in een AX geen LHM gaat Laughing

Luchtdruk heeft weinig ruimte nodig om te ontsnappen. Haarscheurtjes op een moeilijke plek kunnen met het oog onzichtbaar lijken, maar toch leiden problemen. Een revisiebedrijf kan koppen ook wel afpersen. Zeker als de kop een keer heet is gelopen is een haarscheurtje niet uit te sluiten, al treedt t bij turbodiesels veel vaker op.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 mei 2006 05:41 PM
  [ # 4 ]

Heb een “Haar lineaal” geleend hier, schijnt een duur stukje gereedschap te zijn, ik schrok van de prijs Shocked
Verder heb ik een busje rode en witte troep om de kop op haarscheuren te controleren, ben benieuwd straks Confused

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 mei 2006 02:54 AM
  [ # 5 ]

Zo de kop is schoongemaakt, geen scheuren te zien.

De haarlineaal erop en toen zagen we het, de kop is in het midden hol, met een voelermaatje opgemeten, speling is 0,2mm, te veel dus. De kop lijkt mij al een keer gevlakt te zijn, maar gelukkig laat de totale dikte van de kop zo te zien nog één keer vlakken toe.

We hebben nog effe een “test” gedaan om te kijken of er geen scheuren in het uitlaatgedeelte naar de koelkanalen zitten. Uitlaat spruitstuk eraf, de kop op zijn kant met de uitlaat naar boven en volgegoten met LHM, dat fluoriseert zo mooi. Het liep er nergens uit, wel zagen we dat het langzaam door de uitlaat kleppen naar buiten sijpelt. Is dit normaal en word het minder als de de kleppen, zittingen hebben schoongemaakt en opnieuw ingeslepen???

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 10 mei 2006 03:23 AM
  [ # 6 ]
ZX1.4i schreef:

Zo de kop is schoongemaakt, geen scheuren te zien.

De haarlineaal erop en toen zagen we het, de kop is in het midden hol, met een voelermaatje opgemeten, speling is 0,2mm, te veel dus. De kop lijkt mij al een keer gevlakt te zijn, maar gelukkig laat de totale dikte van de kop zo te zien nog één keer vlakken toe.

We hebben nog effe een “test” gedaan om te kijken of er geen scheuren in het uitlaatgedeelte naar de koelkanalen zitten. Uitlaat spruitstuk eraf, de kop op zijn kant met de uitlaat naar boven en volgegoten met LHM, dat fluoriseert zo mooi. Het liep er nergens uit, wel zagen we dat het langzaam door de uitlaat kleppen naar buiten sijpelt. Is dit normaal en word het minder als de de kleppen, zittingen hebben schoongemaakt en opnieuw ingeslepen???

Nieuwsgierig: waarom check je niet de inlaatkanalen? Als de motor stationair loopt, staat er aardig wat vacuum in de inlaatkanalen. Ik kan me goed voorstellen dat ie dan ook daar de koelvloeistof uit de kanalen zal trekken als er een scheurtje zit.

Voor zover ik weet moeten de kleppen gewoon hermetisch afsluiten. Is het niet handiger als de kop toch gevlakt moet worden (kost ook weer een paar centen) om gewoon een een ander kopje op de kop te tikken?
Zeker als de kop al eens gevlakt is. Zo duur kan dat nooit zijn voor een TU motor.

ALs je de kleppen goed inslijpt moeten de kleppen wel zodanig afdichten dat ze geen vloeistoffen doorlaten.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 mei 2006 12:05 PM
  [ # 7 ]
mpostma schreef:

Nieuwsgierig: waarom check je niet de inlaatkanalen? Als de motor stationair loopt, staat er aardig wat vacuum in de inlaatkanalen. Ik kan me goed voorstellen dat ie dan ook daar de koelvloeistof uit de kanalen zal trekken als er een scheurtje zit.

Ehm Surprisedops: , hier heb ik niet aan gedacht, de drukstoten in het systeem waren dusdanig dat ik dacht dat het wel in het uitlaattraject moest zitten. Maar goed nu blijkt de kop gewoon goed krom te zijn.

Wat de kleppen betreft, heb het even aan een collega (diesel monteur) gevraagd, volgens hem kan een beetje sijpelen mogelijk zijn, door de gasdruk worden ze toch helemaal dichtgedrukt. De LHM begon pas na een paar minuten eruit te sijpelen, dus het valt wel mee volgens mij.

Wat vlakken betreft, dat kost niet zoveel, een automaterialen zaak doet dat voor een speciale prijs van €20 bij aanschaf van een koppakking. Kleppen opnieuw zelf inslijpen en klepseals zal ook wel geen vermogen kosten.

PS: Deze AX is door de eigenaar aangeschaft voor €35 (Vijf en Dertig euro) Laughing

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook