24 van de 38
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende >  Laatste »
   
Marten’s Turbo D12 topic (dynamoperikelen)
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 04 mei 2006 03:13 AM
  [ # 346 ]

Is ook wel weer wat op te vinden hoor Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 05 mei 2006 01:19 AM
  [ # 347 ]
Lelijke Eend schreef:

Is ook wel weer wat op te vinden hoor Wink

Wil je please toevoegen aan je universele handleiding:
Als het rammelt maar geen verdere schade veroorzaakt: accepteer het!

dan is ie ook “universeel voor de bx”


excuses voor dit off-topic-verhaal

 

Wink

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 05 mei 2006 02:16 AM
  [ # 348 ]
Lelijke Eend schreef:

Is ook wel weer wat op te vinden hoor Wink

Heel simpel: in mijn motorkap wordt helemaal niet gezaagd!

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 06 mei 2006 07:20 PM
  [ # 349 ]
mpostma schreef:
XBXG schreef:

Krijg je dan geen problemen met overhitting?
Een turbodiesel heeft niet voor niets wat extra ventilatieruimte….

Dat is natuurlijk de vraag. Maar goed, dat merk ik snel genoeg. Ik heb overigens toen de eerste turbodiesel erin ging ook nog een tijdje met lange kap gereden voordat ik een korte op de kop had getikt. Toen geen verschil in trekkracht (theoretisch betere koeling van de intercooler) of verschil in temperatuur ontdekt.

Ik merk het vanzelf natuurlijk. Mocht ik idd merken dat ie warmer wordt dan gaat er gelijk weer een korte kap op.


Het zou nog wel eens mee kunnen vallen met die oververhitting. De intercooler van de 2.1 td zit toch in de radiator voorin ingebouwd, in plaats van bovenop het blok? Voor de originele configuratie is de korte kap wel vrij noodzakelijk: via de bekleding onder de motorkap waarin een soort luchttunnel loopt naar de intercooler wordt koudere lucht daar naartoe geblazen. Lijkt me bij de 2.1 td niet echt nodig. Esthetisch gezien is het een kwestie van persoonlijke smaak (ik vind de lange kap best strak staan).  Wink

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 07 mei 2006 06:36 PM
  [ # 350 ]
mpostma schreef:
Lelijke Eend schreef:

Is ook wel weer wat op te vinden hoor Wink

Heel simpel: in mijn motorkap wordt helemaal niet gezaagd!

Snijden dan ? Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 mei 2006 01:07 AM
  [ # 351 ]
Lelijke Eend schreef:
mpostma schreef:
Lelijke Eend schreef:

Is ook wel weer wat op te vinden hoor Wink

Heel simpel: in mijn motorkap wordt helemaal niet gezaagd!

Snijden dan ? Wink

Aan mijn motorkap wordt helemaal niet geklooid!  Evil or Very Mad

@Winnetou: ik heb em vandaag wel ff goed warm kunnen rijden en na een stukje 160 rijden nog even de 180 aangetikt maar geen gekke dingen gezien op de koelwatertemp. meter. Het ding koelde ook perfect hiervoor en ik denk niet dat dat spleetje onder de korte kap veel toevoegt.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 08 mei 2006 02:30 AM
  [ # 352 ]

Ik denk ook dat Winnetou het juist heeft.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 10 mei 2006 02:28 AM
  [ # 353 ]

Wat ik al dacht.  Cool  Blijft dan natuurlijk de vraag wat je esthetisch gezien het mooiste/ leukste vindt. Misschien een grote luchthapper op je motorkap?  Twisted Evil  Twisted Evil  Laughing

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 10 mei 2006 02:33 AM
  [ # 354 ]
winnetou schreef:

Wat ik al dacht.  Cool  Blijft dan natuurlijk de vraag wat je esthetisch gezien het mooiste/ leukste vindt. Misschien een grote luchthapper op je motorkap?  Twisted Evil  Twisted Evil  Laughing

Estetisch is een korte motorkap eigenlijk wel mooier, moet ik eerlijk bekennen. Maar dan wel als je 2 motorkappen in goede staat met alkaar vergelijkt en niet een strak in de lak zittende lange of een slecht in de lak zittende korte kap.

Verder is de lange kap die er nu op zit een metalen kap. Heerlijk, want dan ben je eindelijk eens van dat gammel uitziende geflapper van zo’n plastic kap af op de snelweg.

Eigenlijk is een stalen korte kap dus het meest ideaal. En tegen het roesten heb je wel weer anti roest drankjes (want roesten kunnen en doen metalen kappen wel weer).

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 10 mei 2006 03:37 AM
  [ # 355 ]
mpostma schreef:
winnetou schreef:

Wat ik al dacht.  Cool  Blijft dan natuurlijk de vraag wat je esthetisch gezien het mooiste/ leukste vindt. Misschien een grote luchthapper op je motorkap?  Twisted Evil  Twisted Evil  Laughing

Estetisch is een korte motorkap eigenlijk wel mooier, moet ik eerlijk bekennen. Maar dan wel als je 2 motorkappen in goede staat met alkaar vergelijkt en niet een strak in de lak zittende lange of een slecht in de lak zittende korte kap.

Verder is de lange kap die er nu op zit een metalen kap. Heerlijk, want dan ben je eindelijk eens van dat gammel uitziende geflapper van zo’n plastic kap af op de snelweg.

Eigenlijk is een stalen korte kap dus het meest ideaal. En tegen het roesten heb je wel weer anti roest drankjes (want roesten kunnen en doen metalen kappen wel weer).

Ik heb op de 94er 19tgd break ook zo’n stalen kreng voorop; het is er nog niet van gekomen maar staat wel op de planning om de randjes open te boren zodat het water er goed uit kan. Ik hoop dat dat wat roest scheelt. Doe je dat niet dan is ie geheid in een paar jaar weg.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 10 mei 2006 01:11 PM
  [ # 356 ]
karel schreef:

Ik heb op de 94er 19tgd break ook zo’n stalen kreng voorop; het is er nog niet van gekomen maar staat wel op de planning om de randjes open te boren zodat het water er goed uit kan. Ik hoop dat dat wat roest scheelt. Doe je dat niet dan is ie geheid in een paar jaar weg.

Gnagna, het blijft toch behelpen.. ijzah of plestik.

Over roest gesproken. Gisteren heb ik maar eens de tectylbus ter hand genomen om de dorpels en A stijlen in te spuiten met wax. Nu een product van motip voor holle delen met een fijne lange slang zodat je het ook diep in de kokerbalken kan vernevelen. Het is op zich mooi dun spul en echt wax achtig.

Wat ik wat minder vond was dat het boven het linkerdeurscharnier op steeds meer plekken naar buiten sijpelt. Ofwel, het wordt daar steeds krokanter. Reeds 5 jaar geleden is het deurscharnier gelast en elk jaar heb ik het weer van binnenuit volgespoten met wax of tectyl achtige rommel, maar nu begint het toch wel alarmerend te worden. er zit boven dat deurscharnier (ong. 5 cm daarboven) een naad en aan de voorkant van die naad (die verdwijnt onder het binnenspatbord) was nu een gat geroest. “Leuk”, want daar kan wel water naar binnen sijpelen.

Last but not least kon ik wel nu ik de rechter dorpel ook aan de binnenkant vol had gespoten (via een roestgat), de dorpellijst van onze dorpellijstenboer erop plakken. Wat je niet ziet bestaat niet!

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 10 mei 2006 01:42 PM
  [ # 357 ]

Ik wou juist dat ik een plastic kap had ipv een stalen.
Scheelt toch weer gewicht (dus sneller / zuiniger Wink )

Maarja mijn kap zit nog zó strak in de lak dat ik er niet over peins om die te verwisselen voor een andere.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 10 mei 2006 11:40 PM
  [ # 358 ]
mpostma schreef:
karel schreef:

Ik heb op de 94er 19tgd break ook zo’n stalen kreng voorop; het is er nog niet van gekomen maar staat wel op de planning om de randjes open te boren zodat het water er goed uit kan. Ik hoop dat dat wat roest scheelt. Doe je dat niet dan is ie geheid in een paar jaar weg.

Gnagna, het blijft toch behelpen.. ijzah of plestik.

Over roest gesproken. Gisteren heb ik maar eens de tectylbus ter hand genomen om de dorpels en A stijlen in te spuiten met wax. Nu een product van motip voor holle delen met een fijne lange slang zodat je het ook diep in de kokerbalken kan vernevelen. Het is op zich mooi dun spul en echt wax achtig.

Wat ik wat minder vond was dat het boven het linkerdeurscharnier op steeds meer plekken naar buiten sijpelt. Ofwel, het wordt daar steeds krokanter. Reeds 5 jaar geleden is het deurscharnier gelast en elk jaar heb ik het weer van binnenuit volgespoten met wax of tectyl achtige rommel, maar nu begint het toch wel alarmerend te worden. er zit boven dat deurscharnier (ong. 5 cm daarboven) een naad en aan de voorkant van die naad (die verdwijnt onder het binnenspatbord) was nu een gat geroest. “Leuk”, want daar kan wel water naar binnen sijpelen.

Last but not least kon ik wel nu ik de rechter dorpel ook aan de binnenkant vol had gespoten (via een roestgat), de dorpellijst van onze dorpellijstenboer erop plakken. Wat je niet ziet bestaat niet!

Je moet die naden en kokers ook niet van binnenuit aanpakken (kokers zijn nagenoeg droog vanbinnen) maar van buiten!
De naden van buitenaf insmeren of inspuiten met vaseline, wit spuitvet of kettingspray doet echt wonderen. Ook over al gevorderd roest heen, of zelfs kleine gaatjes die je daarmee goed kan dichtsmeren.

Gewone vaseline blijft wel een klein jaar zitten dus écht onderhoudsintensief is ‘t niet.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 11 mei 2006 01:38 PM
  [ # 359 ]
karel schreef:

Je moet die naden en kokers ook niet van binnenuit aanpakken (kokers zijn nagenoeg droog vanbinnen) maar van buiten!

De krokanterie bij het deurscharnier daar was tot voor kort helemaal niks te zien aann de buitenkant. Je zag alleen heel iets roest naar buiten komen tussen de naden. Zowel van binnen als van buiten volgespoten met tectyl. Het spreek voor zich dat je er van achteren niet of nauwelijks bijkomt. Alleen via de rubberslang waar de kabelboom door loopt kun je er in komen met een spuitslang. Als je het daarmee volspuit zie je de wax uit de gaatjes komen. Voor mij het teken dat het goed doordrenkt moet zijn. Nu het van buitenaf ook wat zichtbaar wordt kan ik het uiteraard wel van buiten met spuitvet oid inspuiten

karel schreef:

De naden van buitenaf insmeren of inspuiten met vaseline, wit spuitvet of kettingspray doet echt wonderen. Ook over al gevorderd roest heen, of zelfs kleine gaatjes die je daarmee goed kan dichtsmeren.

Gewone vaseline blijft wel een klein jaar zitten dus écht onderhoudsintensief is ‘t niet.

Als ik er goed bij kan komen maak ik het liever kaal en spuit ik het in met owatrol en menie. Meja, voor die rotplekken waar het zicht niet boeit of waar kaal maken geen doen is, is spuitvet idd wel een oplossing. GEwoon afsluiten van de buitenlucht en vasthouden.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 11 mei 2006 11:52 PM
  [ # 360 ]
mpostma schreef:

Als ik er goed bij kan komen maak ik het liever kaal en spuit ik het in met owatrol en menie. Meja, voor die rotplekken waar het zicht niet boeit of waar kaal maken geen doen is, is spuitvet idd wel een oplossing. GEwoon afsluiten van de buitenlucht en vasthouden.

Ik dacht eerst ook dat menie of primer wel een goed idee was. Dat was dus na een jaartje gewoon een gat in de koker. Sindsdien alleen nog maar vettigheid gebruikt en nooit meer zelf een gat zien groeien.

Gaatjes die ineens doorbreken “broeden” eerst een hele tijd voor in de naad, buiten dus, niet binnen. Tenzij er al een ander gaatje in de koker zit waardoor er vocht in loopt.
Maar als je de A-stijl bekleding weghaalt en het plakkertje doorprikt kun je precies op de naad boven het scharnier kijken. En daar zag het er bij mijn - van buiten iets rotte - koker dus prima uit.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
24 van de 38
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook