Ik sprak op de citromobile Martin van Chyparse, die vertelde me dat Citroën tot 10 jaar na de introductie van het laatste model nieuwe vervangingsonderdelen blijft maken. Nu zou dat in het geval van de BX dus betekenen dat citroen al 2 jaar geen onderdelen meer nieuw maakt.
Nu is er natuurlijk nog wel een tijd lang (zolang er vraag naar is) onderdelen te krijgen voor de bx, hetzij uit voorraden die nog aanwezig zijn bij de dealer of bij citroen hetzij via een extern bedrijf wat imitatie spullen maakt.
Voorlopig dus geen nood dus maar er komt een tijd (iets wat de CX rijders waarschijnlijk nu meemaken) dat de onderdelen schaars worden en peperduur.
Zijn de bx rijders niet bang dat dit gaat gebeuren? Waar haal je je onderdelen vandaan? Wordt dalijk het onderhoud niet onbetaalbaar?
En dan nog iets: Wat als de olie dalijk opraakt of onbetaalbaar wordt. Of nog erger, dat auto’s die lopen op fossiele brandstoffen verboden worden.
Zou je je bx dan ombouwen tot electrische auto? Laat je de auto ombouwen naar de nieuwe standaard? of schaf je tzt toch een nieuwe auto aan?
Kortom: hoe ver gaan jullie om de bx rijdend te houden en hoe zien jullie de toekomst ?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Topicmove > ander onderwerp
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Wat betreft onderdelen, de BX heeft zo’n grote schare liefhebbers achter zich staan dat het al snel rendabel is om onderdelen te gaan produceren door andere partijen. Daar zit ik niet echt over in.
De olie, er zal altijd nog wel wat olie uit de grond worden gehaald. Bij het raffineren daarvan kan men dan nog steeds LPG produceren. Dus allemaal een bommetje in de koffer en rijden maar!
Kortom, het zal mijn tijd wel uitzitten.
@Metro2005: word lid van de BX Club! De discussies over met name onderdelenvoorziening zijn daar aan de orde van de dag.
Veel slijtageonderdelen voor de GS zijn nu nog redelijk tot goed verkrijgbaar. Aangezien de BX een beetje dezelfde kant uitgaat, maak ik me daar niet zo druk om. Voordeel t.ov. de GS is bovendien dat de BX veel techniek deelt met verwante Peugeot modellen, dus dat betekent voor leveranciers ook een groter afzetgebied.
Niet slijtage onderdelen worden nu al moeilijk. Interieurdelen, kabelbomen, etc..
Je discussie over brandstoffen gaat natuurlijk op voor elke benzine en/of diesel auto. Tegen de tijd dat zoiets speelt, maak je wslk meer zorgen of je uberhaupt nog wel kan rijden.. Daar kan je moeilijk een zinnig antwoord op geven.
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Lang voordat de fossiele brandstoffen daadwerkelijk op zijn (ofwel als het niet meer loont om olie uit de zeebodem te boren omdat dat duurder is dan wat het oplevert) zijn dezelfde fossiele brandstoffen zo duur geworden dat de economie zoals we die nu kennen is ingestort. Waar dat op uitloopt kan ik denk ik wel aan eenieders fantasie overlaten.
Overigens is het hebben van een elektrische auto geen vrijwaring van het gebruik van fossiele brandstoffen, tenzij je ‘m kan opladen via wind-of zonne-energie. Of ‘m aansluiten op een fietsdynamo, de hele avond fietsen om je auto op te laden en de volgende dag er een kilometer mee kunnen rijden
Wat betreft onderdelen, daar zou ik me op dit moment niet te veel zorgen over maken. De inventiviteit van de gemiddelde Citroën-liefhebber wordt op een gezonde manier op de proef gesteld
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mpostma schreef:...Veel slijtageonderdelen voor de GS zijn nu nog redelijk tot goed verkrijgbaar. Aangezien de BX een beetje dezelfde kant uitgaat, maak ik me daar niet zo druk om. Voordeel t.ov. de GS is bovendien dat de BX veel techniek deelt met verwante Peugeot modellen, dus dat betekent voor leveranciers ook een groter afzetgebied….
Het lijkt er wel op dat alle GS-en plotseling tegelijk zijn weggerot terwijl op dat moment de magazijnen nog vol lagen.
Als je ziet dat er op Citromobiel bijvoorbeeld (bijna ) voldoende GS koplampen lagen om heel GS-rijdend Nederland hiervan te kunnen voorzien! Er waren er nog meer dan 2cv koplampen!
Ook nieuw plaatwerk zoals deuren zijn nog in overvloed verkrijgbaar voor redelijke prijzen. Probeer dat maar eens bij een DS…
Mijn BX ombouwen naar een elektrische? never nooit niet… sowieso gaat de uniekheid van een 16v er dan al gauw af als het veranderd in 12 of 220V
Voor wat betreft onderdelen maak ik me niet druk, er zijn zo ontiegelijk veel BX’en verkocht dat dat wel snor zit.. Desnoods kan je onderdelen van Peugeot’s gebruiken die over het algemeen toch al goedkoper zijn…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
ik had zoiets van koop een C15, nog minstens tot 2014 onderdelen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik maak me voorlopig echt geen zorgen!!!
Mocht het zo gek worden dat er geen onderdelen meer zijn, dan maak ik ze zelf of laat ik ze maken. Over de brandstoffen zullen we het maar niet hebben
En een elektrische BX komt er bij mij niet in, want daar valt niet mee te racen!!!!
WYD schreef:Ik maak me voorlopig echt geen zorgen!!!
Mocht het zo gek worden dat er geen onderdelen meer zijn, dan maak ik ze zelf of laat ik ze maken. Over de brandstoffen zullen we het maar niet hebben
En een elektrische BX komt er bij mij niet in, want daar valt niet mee te racen!!!!
Kijk, met jou kan ik praten maargoed, dat wist je al
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik ben ook geen voorstander van elektrische auto
maar het heeft ook zo zijn voordelen..
ik heb op TV wel eens een elektrische sport wagen gezien
en het grote voordeel van een elektromotor is dat je direct al je koppel beschikbaar heb
dus bij het stoplicht houd echt niets je bij, zeker de eerste meters niet!
maar goed, laat een bezine motor maar lekker brullen
WYD schreef:Je moet toch echt je vermogen kwijt kunnen.
Clubgenoot van mij heeft een Prelude VTEC turbo en kan dus echt NIET wegkomen zonder behoorlijk brede slicks.
klinkt niet echt goed daar, ik heb zo een 2.0L gehad en die gaat al met z’n 150PK, ooit wil ik zo een 2.3L 4WS
die Vtec is echt wel snel, in een CRX Vtec heb ik al gereden en echt sensatie vanaf 6000rpm
maar een Berlingo elektriek lijkt me wel wat op m’n werk, max 150 km/dag moet daar wel mee te doen zijn niet?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:WYD schreef:Je moet toch echt je vermogen kwijt kunnen.
Clubgenoot van mij heeft een Prelude VTEC turbo en kan dus echt NIET wegkomen zonder behoorlijk brede slicks.klinkt niet echt goed daar, ik heb zo een 2.0L gehad en die gaat al met z’n 150PK, ooit wil ik zo een 2.3L 4WS
die Vtec is echt wel snel, in een CRX Vtec heb ik al gereden en echt sensatie vanaf 6000rpm
maar een Berlingo elektriek lijkt me wel wat op m’n werk, max 150 km/dag moet daar wel mee te doen zijn niet?
Paar zonnepanelen op het dak en je kan verder rijden dan 150km
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik heb toen bij een dealer in rotterdam een keer bij een Traction Avant gestaan, en daar waren de onderdelen nog steeds nieuwe, en origineel van leverbaar. en zo ook van de citroen.
Wij hebben wel eens een citroen gerepareerd, CX’en en SM’en, en alles is nog wel origineel leverbaar, alleen het duurt gewoon heeeeeel lang voor je de onderdelen in huis hebt dan.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap