8 van de 10
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende > 

Digitaal BX-dash!
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2121

- BX Chic
Gepost: 10 mei 2006 12:28 PM
  [ # 106 ]

Tja, LCD of TFT… ik had een tijdje een idee om een paar TFT schermen te gebruiken, maar dan moet je er al meteen een PC enzo aanhangen.
LCD hoeft geen probleem te zijn, het wordt best vaak gebruikt bij dashboards. Ze worden alleen langzaam wanneer het koud is (de vloeistof wordt dat wat stroperiger waardoor de kristallen minder eenvoudig draaien). Wanneer je een verlicht LCD hebt zal de verlichting voor de benodide warmte zorgen.. Ik vraag me af hoe het reageert bij extreme warmte (het is een gesloten behuizing, als het buiten 35 is en de auto staat in de zon geparkeerd zal het toch aardig richting 60graden gaan in de auto…).
Ik heb helaas geen tijd.. ik vind het echt heel erg jammer, ik heb veel leuke projecten, maar helaas veel te weinig tijd om ze allemaal uit te voeren Sad

Heej Karel, je bent er weer Smile

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 10 mei 2006 01:08 PM
  [ # 107 ]

Vandaag de dag is aansturing van LCD’s geen probleem meer… En als je ziet dat de Picasso en C4 LCD gebruiken voor hun primaire informatievoorziening, hebben ze vast iets gevonden voor de temperatuurwisselingen.

Een TFT is natuurlijk lichtjaren interessanter, je kan gewoon je eigen bitmaps en animaties maken. Zoiets hoeft niet groot te zijn en ik weet zeker dat er al tools op Linux te vinden zijn die dit soort grappen prima kunnen. Script en graphics aanpassen, sensoren en pulsgevers aansluiten op de parallele en serieele poort en klaar Smile

Een 386 of 486 is snel zat voor dit soort kul, verwerken van een paar waarden zoals snelheid, toerental en temperatuurtjes + tankinhoud kan een Commodore 64 nog realtime; Maar de 386 bijvoorbeeld is bewezen een betrouwbare embedded controller!  Je kan prima een droge, antistatische doos maken om je hardware te beschermen, ik moet zeggen dat de doos van de injectiecomputers minder high-tech zijn dan ik dacht. En mijn MP3 speler blijft ook werken, das eentje met een 20 GB HD die ik gewoon in m’n dashboardkastje laat liggen, vorst of hitte.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 10 mei 2006 03:20 PM
  [ # 108 ]

Daar liggen dus best mooie mogelijkheden. Ik dacht alleen aan LCD omdat ik dat toevallig ooit eens tegenkwam in een accessoire-folder voor motorfietsen. En als het op een motorfiets kan werken moet het zeker in een auto kunnen werken, niet waar? En een TFT-scherm is dus alleen nog maar mooier!!  Wink

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 10 mei 2006 04:53 PM
  [ # 109 ]

lcd gebruiken als dashboard is zeker mogelijk, maar idd zoals deur63 al zegt middels een pc, waar je dan weer een seriele interface op aan kunt sluiten die aangesloten wordt op de ecu. er zijn hiervoor programmatjes te vinden, http://www.modguru.nl heeft er ooit een gemaakt.
Verder is een pc in je aut zowieso wel iets sweets Very Happy
wbt warmte heb ik met mijn tft’s nog geen probs gehad in de auto, de oudere lcd’s daarentegen wel, die werden helemaal blauw na een middagje in de zon. ik denk dat de TFT’s hier wel op berekend zijn eigenlijk.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

IkKe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 133

Gepost: 10 mei 2006 05:05 PM
  [ # 110 ]

Ben al lang opzoek naar zoiets soortgelijk voor mijn 2 wieler het word dus wss mijn eindwerk volgend jaar.
Ik ga met behulp van een atmel microcontroller een Oled display aansturen, deze hebben minder last van temperatuur en lichtinval.
dingen die ik ga proberen te doen:
-snelheid meten
-toerental meten
-Benzinnetank niveau
-Lichten aan/uit (ook grote lichten)
-waarschuwing te lage oliestand (Is voor 2 takt)
-Temperatuurmeter
-klok
-...

Word dus wel redelijk wat programatie maar als ik er wat kennis over vergaar moet me dat wel lukken.

Profiel  

deur63
> 2000 berichten

- BX Chic
Gepost: 10 mei 2006 05:47 PM
  [ # 111 ]

Ee PC in je auto stoppen voor je dash is geen probleem.. je hangt het TFT scherm gewoon aan je VGA-out (evt tv-out) en je bent klaar. Het probleem is alleen dat wanneer je je auto start de PC ook op moet starten, en tot ie helemaal klaar is met opstarten kan je niet wegrijden, anders heb je geen dash!
De PC de hele dag in suspend mode laten staan is ook geen optie, want die zal toch vermogen blijven gebruiken… Een paar pages geleden is hier al eens een discussie over geweest…
Het is heel moeilijk om een TFT aan een microcontroller te hangen, aangezien je zo’n scherm met zo’n 60hz moet verversen. Het is nagenoeg onmogelijk om zo’n snelheid direct vanuit een microcontroller te halen zonder videoprocessors ed.
Een 486 kan zonder problemen zo’n heel dash aan, die dingen zijn bijzonder snel, maar ook daar heb je weer de opstarttijd die roet in het eten gooit… Je moet eigenlijk een soort X-box aftreksel pakken, die zijn binnen een seconde ofzo opgestart, en daar kan je ook nog wel een beeldschermkaart aanknopen… wie wil?

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 10 mei 2006 05:51 PM
  [ # 112 ]
deur63 schreef:

Ee PC in je auto stoppen voor je dash is geen probleem.. je hangt het TFT scherm gewoon aan je VGA-out (evt tv-out) en je bent klaar. Het probleem is alleen dat wanneer je je auto start de PC ook op moet starten, en tot ie helemaal klaar is met opstarten kan je niet wegrijden, anders heb je geen dash!
De PC de hele dag in suspend mode laten staan is ook geen optie, want die zal toch vermogen blijven gebruiken… Een paar pages geleden is hier al eens een discussie over geweest…
Het is heel moeilijk om een TFT aan een microcontroller te hangen, aangezien je zo’n scherm met zo’n 60hz moet verversen. Het is nagenoeg onmogelijk om zo’n snelheid direct vanuit een microcontroller te halen zonder videoprocessors ed.
Een 486 kan zonder problemen zo’n heel dash aan, die dingen zijn bijzonder snel, maar ook daar heb je weer de opstarttijd die roet in het eten gooit… Je moet eigenlijk een soort X-box aftreksel pakken, die zijn binnen een seconde ofzo opgestart, en daar kan je ook nog wel een beeldschermkaart aanknopen… wie wil?

xbox op linux Rolling Eyes

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 10 mei 2006 06:16 PM
  [ # 113 ]
deur63 schreef:

3 letters:

PDA?

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 10 mei 2006 06:17 PM
  [ # 114 ]

Heleboel letters:

Koop een DIGIT!!

Maarre, ik ben ook wel een beetje van de ‘buitengewone gadgets’.
Ik wil een tachograafklok in mijn BX….

-klok heb ik al
-24 volt heb ik ook in de BX
-pulsgever heb ik ook

Nu nog even een middagje klussen….

Test

Profiel  

deur63
> 2000 berichten

- BX Chic
Gepost: 10 mei 2006 06:55 PM
  [ # 115 ]

Maar wat is daar nou de uitdaging aan? dan hoef je zelf toch niets meer in elkaar te knutselen?

PDA is ook een optie, maar dan heb je wel nogsteeds het originele dashboard.. eigenlijk moet je gewoon twee 7” TFT’s pakken. 1 voor je dash gedoe, en 1 voor navigatie enzo.

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 10 mei 2006 08:44 PM
  [ # 116 ]

en je kunt de pc natuurlijk ook gewoon laten slapen, in dat geval kost het geen stroom, ik heb mijn pc zo ingesteld icm mijn ITPS voeding, dat als de auto op contact komt dattie aanspringt, en als de auto van contact afgaat dattie lekker gaat slapen. de ITPS haalt na 45 secondes zowieso de stroom van de pc af, dus dat verbruikt dan niets meer, en hij is in minder dan 10 secondes gebruiksklaar

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

IkKe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 133

Gepost: 10 mei 2006 09:06 PM
  [ # 117 ]

Er bestaan kant en klare OS’en (operating systems) voor een carputer waarmee je alle nodige dingen kan aansluiten die je in een auto nodig hebt.

http://www.carputerforum.nl/carpc/

Ff googlen en vond dat ik denk dat daar wel de nodige info op staat Razz

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7097

Gepost: 10 mei 2006 09:12 PM
  [ # 118 ]

Ken dat forum ook al langer…zitten een aantal mensen bij die ook actief lid zijn van RenoTuningClub

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 10 mei 2006 11:18 PM
  [ # 119 ]
V2 schreef:

Het dash van de Digit, dat zal toch ook wel LCD zijn? Of zijn dat allemaal lampjes in de juiste vorm ofzo??

Nee, erger nog, een fluorescentiedisplay. Een grote glazen buis met gloeidraadjes erin. Geven blauw/groen licht en zaten vroeger ook veel in digitale elektrische klokjes, videorecorders etc. Je ziet ze tegenwoordig ook
weer op autoradio’s.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 11 mei 2006 02:29 AM
  [ # 120 ]

Het probleem met die oudere pc’s is dat ze geen mogelijkheid hebben van USB 2.0 stick op te starten.

De moderne machines kunnen dat wel maar hebben weer veel te veel power aan boord, wat het stroomverbruik, prijs en warmteafgifte niet ten goede komt.

Maar anyway, opstarten van flashgeheugen kan met een custom Linux kernel met een minimale X zeker snel opstarten. De meeste vertraging zou je nog hebben van dat irritante BIOS waar de meeste PC’s mee zitten, ze zorgen voor de meeste vertraging.

Ergens zie ik de markt exploderen en wordt dat de nieuwste rage in “pimpen”, al je oude klokken vervangen door een LCARS systeem (zoals te zien in Star Trek TNG, DS9 en Voyager Very Happy )

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

8 van de 10
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook